یك فوق‌تخصص بیماری‌های پلك گفت: پتوز یا افتادگی پلك مادرزادی در موارد متوسط تا شدید باید به سرعت درمان شود در غیر این صورت موجب مشكلات جدی در بینایی و در مواردی اختلالات اسكلتی در سر و گردن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، آزاده فرحی در خصوص بیماری پتوز یا همان افتادگی پلك اظهار داشت: در این بیماری، پلك فوقانی حالت افتادگی دارد البته ممكن است این افتادگی خفیف یا تمام مردمك چشم را بپوشاند.

وی گفت: در بعضی از موارد پتوز دید طبیعی را محدود یا به‌ طور كامل مسدود می‌كند همچنین ممكن است، یك یا هر 2 چشم را درگیر كند ضمن اینكه پتوز می‌تواند وراثتی و در بدو تولد بروز پیدا كند یا در سنین بالاتر اتفاق بیفتد.

این فوق تخصص چشم‌پزشكی به بیماری پتوز مادرزادی در كودكان اشاره كرد و افزود: پتوز مادرزادی به معنای وجود پتوز یا همان افتادگی در بدو تولد است؛ اگر كودكی با پتوز متوسط تا شدید متولد شود ممكن است برای تكامل بینایی به درمان فوری احتیاج پیدا كند.

فرحی ادامه داد: بیماری پتوز مادرزادی اغلب بر اثر نقص در تكامل عضله بالابرنده پلك فوقانی كه عضله "لواتور " نام دارد، اتفاق می‌افتد و اختلال حركات چشمی، بیماری‌های عضلانی، تومورهای پلك یا سایر تومورها اختلالات عصبی و عیوب انكساری در ایجاد این بیماری موثر است؛ پتوز مادرزادی معمولاً با گذشت زمان بهبود نمی‌یابد.

این فوق تخصص بیماری‌های پلك و مجاری اشكی، شایعترین علامت آشكار پتوز در كودكان را افتادگی پلك دانست و افزود: در پتوز مادرزادی، اغلب عدم تقارن چین پلك فوقانی وجود دارد به همین خاطر كودكان مبتلا به پتوز ممكن است برای دیدن گردن خود را به عقب خم یا ابروها را به سمت بالا بكشند،این حركت‌های سر و صورت نشان می دهند كه كودك برای دیدن از هر دو چشم از این حركات استفاده می‌كند و پس از گذشت چند سال این وضعیت‌های غیر طبیعی سر و صورت ممكن است منجر به اختلالات ظاهری سر و گردن شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha