سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 225549

در این مطلب با نحوه تهیه ۱۲ معجون و ترکیب گیاهی ساده آشنا می‌شوید که مصرف آنها، نقش بسزایی در افزایش شیردهی مادران شیرده دارد.

نحوه تهیه ۱۲ معجون افزایش‌دهنده شیر مادران

سلامت نیوز: در این مطلب با نحوه تهیه ۱۲ معجون و ترکیب گیاهی ساده آشنا می‌شوید که مصرف آنها، نقش بسزایی در افزایش شیردهی مادران شیرده دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،؛ شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان است و از منظر طب ایرانی برخی از غذاها به تولید شیر در مادران شیرده کمک می‌کند.

ــ نخود در شیر خیسانده شود و یک شب تا صبح بماند, صبح همراه با شکر میل شود, در منابع متعددی ذکر شده که این دستور در افزایش شیر تأثیر زیاد دارد.

 ــ گندم نیم‌کوب 100 گرم، جو نیم‌کوب 70 گرم و نخود نیم‌کوفته مقشر (پوست گرفته‌شده) 70 گرم را همراه با 35 گرم تخم شوید، 10 عدد انجیر خشک و 35 گرم قدومه مخلوط کرده هر صبح 70 گرم از این ترکیب را با 4 عدد انجیر و دو شاخه بادیان تازه در 12 لیوان آب بپزند تا به یک لیوان برسد, سپس دو برابر مقدار باقیمانده شیر تازه به مواد اضافه شود و مجدداً جوشانده شود, در انتها 15 گرم روغن بادام و 70 گرم شکر اضافه کرده و میل شود.

ــ آرد باقلا، آرد گندم، آرد نخود از هر کدام یک قاشق غذاخوری همراه با 4 قاشق غذاخوری مغز بادام پوست‌گرفته با کمی تخم شاهی، تخم یونجه و رازیانه همراه با شکر سفید به‌صورت فرنی پخته شود و به‌عنوان یک وعده غذایی مصرف شود.

ــ مصرف نخود یا فرنی از آرد نخود و شیر توصیه می‌شود.

ــ مصرف ماءالشعیر طبی با روغن بادام برای افزایش شیر مفید است؛ روش تهیه ماءالشعیر طبی به این صورت است که جوی مرغوب با آب به‌نسبت 1 به 20 جوشانده شود تا حدی که دانه‌های جو به‌خوبی شکفته شوند, سپس آن را با پارچه دولا صاف کرده البته دانه‌های جو نباید فشار داده شوند, سپس آب صاف‌شده مدتی بماند تا لرد آن ته‌نشین شود. آب زلال روی آن ماء الشعیر طبی است، مصرف این ماءالشعیر همراه با کمی روغن بادام شیرین می‌تواند به افزایش تولید شیر مادر کمک کند.

 ــ نوشیدن ماء‌الشعیر طبی با عسل یا جلاب می‌تواند موجب افزایش شیر مادر شود؛ روش تهیه جلاب به این صورت است که نبات یا شکر را با گلاب به‌نسبت 1 به 3 مخلوط کرده با حرارت ملایم جوشانده و کف آن گرفته شود تا به نصف مقدار اولیه برسد و صاف شود, سپس زعفران به‌میزان کافی به آن اضافه شود (یک گرم زعفران به‌ازای هر کیلوگرم شکر), در زمان مصرف با مقدار مناسب آب مخلوط شده و مصرف شود.

ــ استفاده از اسفیدباج به‌عنوان وعده غذایی مادر شیرده توصیه می‌شود, اسفیدباج در منابع طب سنتی نوعی شوربا است, بنا به تعریف آب گوشت است که با گوشت مرغ یا گوسفند و سبزیجات و کمی ادویه‌های با طبع گرم پخته می‌شود به‌گونه‌ای که طعم غالبی در آن نباشد, به‌عبارت دیگر اسفیدباج شوربای گوشت است که تند و تیز و ترش نباشد و بیشتر از گوشت و پیاز و نخود تشکیل شده است.

ــ عصاره کنجد می‌تواند موجب افزایش شیر شود.

ــ ماهی شور از افزاینده‌های شیر مادر است.

 ــ از جمله مواد غذایی بسیار خوب افزایش‌دهنده شیر، روغن گاو است که باید به‌صورت ناشتا استفاده شود.

ــ مغز بادام پوست‌کنده، مغز پسته، مغز نارگیل هر کدام 120 گرم، کنجد پوست‌کنده 200 گرم, همه مواد خوب آسیاب شده و سپس با شکر مخلوط شود, هر روز یک قاشق غذاخوری از مواد فوق همراه با شیر تازه مصرف شود.

ــ حریره تهیه‌شده از آرد برنج, زیره و شیر گاو در افزایش شیر مفید است.

نکته: وقتی نوزاد پسر باشد، مصرف رازیانه توسط مادر تا دوهفته اشکالی ندارد؛ اما بیشتر از آن بهتر است استفاده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha