نماینده یونیسف در ایران با اشاره به شیوع 5/5 درصدی سوء تغذیه در بین كودكان ایرانی گفت: 80 درصد ظرفیت مغز انسان در سه سال اول زندگی شكل می‌گیرد بنابراین سوء تغذیه در این مدت غیر قابل جبران است.

سوء تغذیه كودكان در 3 سال اول زندگی، غیر قابل جبران است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، كریستین سالازار، نماینده صندوق كودكان سازمان ملل متحد در ایران پنجشنبه در نشست خبری در آستانه هفته سلامت در دفتر سازمان ملل، افزود: صندوق كودكان سازمان ملل از سال 1949 برای رسیدگی به بهداشت و سلامت كودكان فعالیت می‌كند و ایران و پاكستان جزء اولین كشورهایی هستند كه همكاری با یونیسف را آغاز كردند.
وی اضافه كرد: یكی از مسائل مهم مرتبط با سلامت كودكان سوء تغذیه آنهاست، در ایران 5/5 درصد كودكان سوء تغذیه دارند اما سوء تغذیه در برخی مناطق ایران مانند سیستان و بلوچستان و كرمان و برخی شهرهای دیگر به مراتب وضعیت وخیمتری دارد، استانهایی كه وضعیت سوء تغذیه كودكان در آنها نگران كننده و زیر استاندارد است و این خلاء و عدم توازن باید حل شود.
وی گفت: نیمی از مشكلات كودكان مربوط به سوء تغذیه در زمان خردسالی است و باید با دید توسعه نگر وضع تغذیه كودكان را در ایران بهبود بخشید زیرا 80 درصد ظرفیت مغز انسان در سه سال اول شكل می‌گیرد و اگر در این سالها كودك با سوء تغدیه مواجه باشد در سالهای بعد با مشكلات غیر قابل جبرانی مواجه می‌شود.
سالازار در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد رتبه ایران از نظر شاخصهای بهداشتی گفت: آمارهای بین المللی نشان می‌دهد كه ایران از نظر بسیاری از شاخصهای بهداشتی درحد كشورهایی مثل نیكاراگوئه، اكوادور و اندونزی است البته قضاوت در این زمینه نیازمند تحقیق دقیقتر است.
وی اضافه كرد: ایران آمارهای ملی خوبی از نظر شاخصهای سلامت دارد اما نمی‌توانیم بگوئیم این شاخصها در كل كشور یكنواخت است و خلاء هایی از این نظر وجود دارد، دسترسی به خدمات بهداشتی در سراسر كشور یكنواخت نیست و تفاوتهای بسیاری وجود دارد.
نماینده یونیسف گفت: مسئله مهم دیگری كه سلامت ایرانیان را متاثر می‌كند ضعف هماهنگی های بین بخشی و آموزش اصول سلامت به مردم است و البته وضعیت بهداشت آب آشامیدنی و بهداشت كودكان نیز در این مورد بسیار موثر است.
سالازار در مورد بیماری ایدز در ایران گفت: ایران با شیوع پایین بیماری ایدز مواجه است و تلاشهایی كه دولت ایران در این زمینه انجام داده است موثر بوده است این بیماری هنوز بیش از همه از طریق سرنگهای آلوده معتادان تزریقی منتقل می‌شود و این گروه خیلی خوب تحت مراقبت هستند اما خانواده های این معتادان تحت خطر هستند.
وی اضافه كرد: مسئله مهم خطر اپیدمی این بیماری از طریق مقاربت جنسی است كه بیشتر گروه جوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد البته ایران برای كنترل این خطر برنامه استراتژیك و ملی كنترل ایدز را طراحی كرده است كه با هماهنگی سازمان ملل بوده است و قرار است یك نظام آموزشی قوی در مورد ایدز با توجه به اصول اسلامی در ایران برقرار شود.
وی گفت:‌ متاسفانه هنوز آگاهی جوانان ایران در مورد ایدز كافی نیست و باید در زمینه روابط دختر و پسر در ایران بیشتر با جوانان صحبت شود و این فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست بلكه آموزش و پرورش، رسانه‌ها و NGO ها نیز باید در این زمینه فعال شوند.
سالازار در مورد سوء استفاده از كودكان در ایران گفت: در مورد سوء استفاده از كودكان در ایران آمار رسمی وجود ندارد ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد بین 8 تا 10 درصد كودكان و نوجوانان در ایران مورد سوء استفاده و خشونت قرار می‌گیرند و این میزان البته در جاهای مختلف فرق می‌كند.
وی اضافه كرد:‌ برای رسیدگی به این مسئله در سالهای اخیر با همكاری یونیسف خطوط تلفن ویژه‌‌ای ایجاد شده است، قانونی نیز برای حمایت از كودكان در داخل خانواده‌ها در حال تصویب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha