عضو مركز ملی مطالعات اعتیاد گفت: شواهدی از اثربخشی هیپنوتیزم در درمان اعتیاد وجود ندارد و نمی‌توان دراین زمینه ادعایی مطرح كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس علی فرهودیان در سمپوزیوم جایگاه درمان‌های آلترناتیو و مكمل در سوءمصرف مواد مخدر با اشاره به تاریخچه هیپنوتیزم درمانی اظهار داشت: در قرن 16 یوهان جوزف گاسنر، كشیش عقیده داشت بیماری‌ها 2 دسته طبیعی و جسمی هستند كه نوع اول را پزشكان جسمی درمان می‌كنند و نوع دوم بیماری‌های مافوق طبیعی است كه باید توسط كشیش‌ها درمان شود و دلیل ایجاد این بیماری‌ها ورود شیطان به بدن انسان است.

وی افزود: در این روش بیمار قبل از ورود به مطب توسط اطرافیان این كشیش مراحلی را باید طی می‌كردند كه طی آن به فرد گفته می‌شد، وقتی بیمار با صلیب كشیش تماس پیدا می‌كند به زمین می‌افتد، سپس می‌میرد، پزشك نبض او را می‌گیرد و مرگش را تأیید می‌كند، سپس كشیش گاسنر بر بالین او حاضر می‌شود، جن‌گیری می‌كند و شیطان را از بدن او دور می‌كند و بیمار خوب می‌شود.

فرهودیان تصریح كرد: پس از آن فرد دیگری اعتقاد داشت از طریق امواج مغناطیسی می‌تواند بیماری‌های روانی را درمان كند او ادعا می‌كرد، با دادن محلول حاوی آهن به بیماران و قرار دادن آهنربا در آن قسمتی از بدن بیمار كه درد وجود دارد می‌تواند بی‌نظمی امواج مغناطیسی را به نظم تبدیل كند و او را درمان كند.

وی ادامه داد: پس از آن نیز فرد دیگری به نام آنتوان مسمر جراح عقیده داشت كه هیپنوتیزم می‌تواند از طریق احساسات انتقال یابد و او از هیپنوتیزم به جای كلروفرم به منظور بیهوش‌كردن بیماران استفاده می‌كرد.

فرهودیان یادآور شد: هیپنوتیزم موردی است كه در آن تغییراتی اتفاق می‌افتد كه دریافت‌ها، احساسات، افكار و رفتار فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما به معنای به خواب رفتن نیست بلكه در آن گستره توجه فرد كوتاه اما عمق آن زیاد می‌شود و دیگر فرد به آنچه كه خودش می‌خواهد توجه می‌كند و این افزایش توجه موجب احساس آرامش در فرد می‌شود.

وی ادامه داد: تغییرات حركتی مانند راه رفتن بی‌اراده، تغییر حافظه، به خاطر سپردن مطالب و یادآوری مطالب گذشته و كاهش ترس و افزایش آرامش از علائم فرد هیپنوتیزم شده است.

عضو مركز ملی مطالعات اعتیاد خاطرنشان كرد: القای هیپنوتیزم از 30 ثانیه تا 45 دقیقه طول می‌كشد اما باید در نظر داشت هیپنوتیزم یك درمان نیست بلكه یك روش برای كمك به درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha