رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: باید استاندارد مشخص تعداد نیروی پرستار نسبت به تخت بیمارستانی به صورت قانون مصوب شود تا هم زمینه اجرایی شدن آن تسهیل شود و هم طی چند سال آینده شاخص خدمات پرستاری در كشور به یك استاندارد مورد قبول جهانی برسد.

به گزارش سلامت نیوز شمس الدین شمس ، با بیان اینکه جامعه پرستاری 4 خواسته عمده را از مسئولان کشوری داشتند، افزود: حساسیت و پیگیری رئیس جمهوری و همت وزیر بهداشت در زمینه صدور مجوز استخدام پرستاران جای تقدیر و تشکر دارد اما از آنان می خواهیم برای اجرایی شدن مطالبات اساسی و قانونی پرستاران چند گام مهم دیگر نیز بردارند.

وی تصریح کرد: یکی از این خواسته ها تحقق قولی است که رئیس جمهوری در روز پرستار امسال به پرستاران شاغل داد و خطاب به وزیر بهداشت اعلام کرد "اگر فكر می‌كنید كه استخدام 23 هزار نفر پرستار جدید زمان می‌برد حق و حقوق پرستاران در ساعات اضافه‌تر از این قانون را پرداخت كنید و اگر اضافه‌كاری‌های آن‌ها از سقف مجاز هم بیشتر شد، تأیید می‌كنم كه آن را هم پرداخت كنید."

رئیس شورای عالی نظام پرستاری در گفت و گو با نظام پرستاری افزود: پرداخت مابه التفاوت آنچه پرستاران نباید بر اساس قانون کار کنند و آنچه اکنون انجام می دهند از اول فروردین 1389 در ایجاد انگیزه، علاقه به کار و حاضر بودن پرستاران در صحنه تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی نظام سلامت دارای 5 بند است، افزود: با اجرای این قانون ساعت كاری پرستاران حداكثر تا 8 ساعت در هفته كاهش پیدا می‌كند، اضافه كاری اجباری حذف می‌شود و كار در شیفت شب و عصر باضریب 5/1 محاسبه می شود. پرستاران از كار متوالی بیش از 12 ساعت منع می‌شوند و به این ترتیب از میزان خستگی آنان كم شده و كیفیت خدمات پرستاری در كشور ارتقا می‌یابد و در واقع شیرینی آن به بیماران و مددجویان می‌رسد.

به گفته شمس شمرده شدن پرستاری در زمره مشاغل سخت و زیان آور یکی از بندهای قانون ارتقای بهره وری است که در جایگاه های مختلف مزایای زیادی مانند بازنشستگی پیش از موعد را برای پرستاران به همراه دارد. چرا که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری صاحبان مشاغل سخت و زیان آور 5 سال زودتر از سایر کارمندان بازنشسته می شوند.

وی درباره استانداردسازی نیروی انسانی در بخش پرستاری گفت: بحث استاندارد نیروی انسانی باید یک بار برای همیشه در کشور حل شود. البته صدور مجوز استخدام 23 هزار پرستار دستاورد بزرگ و ارزشمندی است که نباید آن را زیر سوال برد. اما باید استاندارد مشخصی را در زمینه تعداد پرستار به تخت مبنا قرار دهیم.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری تأکید کرد: باید استاندارد نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی تعریف و تعیین شود. در غیر این صورت هر سال با تکرار بحث های طولانی کمبود نیرو و نسبت پرستار به بیمار مواجه می شویم.

وی پیشنهاد کرد: می توان با تشکیل کارگروهی متشکل از صاحبنظران پرستاری و مسئولان دولت و مجلس به مبنای واحد مثلاً 8/1 کادر پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی دست یابیم تا میانگین تعداد نیروی انسانی مورد نیاز در بخش بهداشت و درمان و تعداد پرستار به تخت به طور متوسط تعیین شود.

شمس اجرای تعرفه گذاری را از دیگر خواسته های پرستاران عنوان کرد و افزود: از مسئولان کشوری انتظار داریم مطالبات و خواسته های جامعه پرستاری که سود واقعی آن به مردم و بیماران می رسد را به مرحله اجرا درآورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha