چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 225662

فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت گفت: بزرگی لوزه در کودکان از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث بروز اختلالات خواب در آنها شود؛ بنابراین تشخیص و درمان آن در این افراد اهمیت بیشتری نسبت به بروز این مشکل در افرد بالغ دارد.

بزرگی لوزه در کودکان را نادیده نگیرید

سلامت نیوز: فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت گفت: بزرگی لوزه در کودکان از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند باعث بروز اختلالات خواب در آنها شود؛ بنابراین تشخیص و درمان آن در این افراد اهمیت بیشتری نسبت به بروز این مشکل در افرد بالغ دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، لوزه‌ها در دو طرف حلق قرار دارند و نقش مؤثری در جلوگیری از بروز عفونت‌های تنفسی و سایر عفونت‌ها ایفا می‌کنند.

به گفته دکتر بابک ساعدی، اندازه لوزه در کودکان نسبت به افراد بالغ بزرگ‌تر است ولی با افزایش سن، اندازه آن کوچک‌تر می‌شود. گاهی لوزه در اطفال به حدی بزرگ است که در وسط به هم می‌رسند و تنها مجرای باریکی برای عبور هوا باقی می‌ماند که در این صورت، بویژه هنگام خواب می‌تواند باعث بروز اختلالات خواب شود.

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: اختلال خواب در کودکان به این دلیل که آنها در حال رشدند، اهمیت بالاتری نسبت به افراد بالغ دارد چراکه در این صورت، نیرویی را که قلب و تنفس باید اعمال کنند تا بر اختلال خواب غلبه شود، در کودکان با فشار روی عضلات صورت انجام می‌شود.

او متذکر شد: کودک وقتی اختلال خواب پیدا کند، از عضلاتش با فشار بیشتری استفاده می‌کند تا بر این انسداد غلبه کند.

دکتر ساعدی ادامه داد: رشد استخوان‌های صورت در زمان کودکی از طریق القاء فشار عضلات صورت می‌گیرد یعنی وقتی می‌خندیم یا تنفس می‌کنیم، فشار خاصی به استخوان‌های صورت وارد می‌شود و فرم پشت صورت را ایجاد می‌کند. اگر مرتب، فشار و نیرویی غیرمعمول به این عضلات صورت وارد شود، صورت، کام، دندان‌ها، دور چشم‌ها و فک تحتانی رشد غیرعادی پیدا می‌کنند که اسم این رشد غیرعادی را «تغییرات ناشی از لوزه روی صورت» یا به اصطلاح، «صورت لوزه سومی» نامگذاری کرده‌اند.

او گفت: کودکانی که صورت لوزه سومی دارند، ظاهر متمایزی داشته و پزشکان با اولین مشاهده، متوجه شدت بیماری آنها می شوند. این کودکان همیشه دهانی باز دارند و فک بالایی در صورتشان به سمت بالا قوس پیدا می‌کند؛ به طوری که دندان‌های بالایشان نمایان می‌شود. اغلب مواقع زیر چشم‌های این کودکان نیز علائم کبودی دیده می‌شود.

مهم ترین مشکلی که این قبیل کودکان مبتلا به لوزه های بزرگ دارند، تنفس از راه دهان است. بزرگ بودن لوزه ها معمولا به حدی است که سوراخ های بینی را از پشت حلق مسدود می کند و کودک به دلیل دشواری تنفس از راه بینی، معمولا دهانش را باز می گذارد تا بتواند راحت تر نفس بکشد. این قبیل کودکان معمولا تودماغی حرف می زنند. خرخر کردن و تنفس صدادار کودکان هنگام خواب، از دیگر عوارض بزرگی لوزه‌هاست که والدین با مشاهده چنین علائمی در کودک باید حتما با پزشک مشورت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha