چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸

محققان دانشگاه کارولینای شمالی به راهکاری دست یافتند که در آن سلول های بافت زخم به سلول‌های سالم عضلات قلب تبدیل می‌شود.

تبدیل بافت زخم به عضلات قلب

سلامت نیوز: محققان دانشگاه کارولینای شمالی به راهکاری دست یافتند که در آن سلول های بافت زخم به سلول‌های سالم عضلات قلب تبدیل می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، پس از بروز حمله قلبی، قلب دیگر قادر به رشد و ترمیم سلول‌هایی به نام کاردیو میوسیت نیست و همین امر سبب می‌شود عضلات قلب آسیب‌دیده باقی بمانند.


به گزارش ساینس دیلی،محققان دانشگاه کارولینای شمالی با مقایسه دو روش مهندسی ژنتیک دریافتند که یک روش منجر به تولید سلول‌های کاردیو میوسیت با امضای ژنتیکی می‌شود که عملکرد آن دقیقا مشابه سلول‌های عضله قلب سالم بالغ است. روش دیگر منجر به تولید سلول‌های کاردیو میوسیت با امضاهای سلول جنینی می‌شود. اولین روش شامل یک سلول اتصال‌دهنده بالغ به نام فیبروبلاست است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که به سلول‌های بنیادی جنینی ساده تبدیل شوند. در این حالت، سلول قابلیت تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد؛ که در این مطالعه به سلول‌های کاردیو میوسیت تبدیل شده است. این سلول های جدید IPSC-CM نامیده می‌شوند.


در روش دوم فیبروبلاست به طور مستقیم، بدون تبدیل به سلول‌های بنیادی جنینی ساده، به سلول‌های کاردیومیوسیت تبدیل می‌شوند. این سلول‌های ICM نام دارند. اختلاف سلول‌های تولید شده با این دو روش قابل توجه است و می‌توان با درنظرگرفتن جوانب مثبت و منفی هر روش،‌ بهترین گزینه را انتخاب کرد.
توسعه این روش در درمان بیماری‌های قلبی بسیار موثر است. در حال حاضر بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.
نتایج این مطالعه در نشریه Cell Reports منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha