مدیر پایگاه آمزش از راه دور دیابت گفت: کنترل بیماری دیابت به شدت به مشاوره و آموزش بیماران بستگی دارد اما گاهی بیماران به علت شرم از پرسیدن برخی سؤالات خودداری می کنند اما آموزش از راه دور می تواند این محدودیت را بر طرف کند.

به گزارش سلامت نیوز مرضیه معطری در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: در دیابت نوع 2 (غیروابسته به انسولین) با کنترل بر  رفتار نظیر جلوگیری از بروز چاقی ، اصلاح شیوه زندگی، افزایش فعالیت بدنی می توان مانع از بروز آن شد.

وی ادامه داد: دیابت به علت شیوع فراوان مسئله شناخته شده ای در جامعه است و این بیماری تاکنون 6 درصد جمعیت کل جهان را گرفتار کرده است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس نتایج بررسی و تحقیقات فراوان در مناطق مختلف شیوع دیابت در ایران از 2/1 تا 5/14 درصد متغیر است که البته شیوع این بیماری در مناطق جنوبی کشور نظیر استان بوشهر بیشتر است.

معطری ویژگی قومی، ژنتیک و شیوه زندگی و میزان فعالیت جسمانی را در میزان بروز دیابت موثر دانست و در ادامه برضرورت آموزش برای پیشگیری از بروز این بیماری و حتی در صورت بروز کنترل صحیح آن تاکید کرد.

وی افزود: دیابت هفتمین علت مرگ و میر در دنیاست و عوارض ناشی از این بیماری شامل عوارض چشمی، کلیوی، قلب و عروق، آسیب به اعصاب محیطی و عروق خونی است که قطع عضو، کوری چشم و در نهایت مرگ بیمار را سبب می شود.

مدیر پایگاه آمزش از راه دور دیابت گفت: ابتلاء به دیابت هزینه های اقتصادی فراوانی را برخانواده و جامعه تحمیل می کند و آمارهای جهانی حاکی از آن است که در ایالات متحده آمریکا به ازای هر 10 دلار هزینه درمان یک دلار به بیماری دیابت اختصاص دارد (10 درصد از کل هزینه های درمان)

معطری بار روانی ناشی از بیماری دیابت را جدا از عوارض دیابت ندانست و افزود: هزینه های غیرمستقیم نظیر غیبت از کار و تحصیل را هم نباید از نظر دور داشت که همواره به خانواده فرد و جامعه تحمیل می شود.

وی ادامه داد: آموزش پرستاران در جامعه غالباً در کلینیک ها و جامعه محدود می شود حال آن که پیگیری بعدی این آموزش که درجه اهمیت فوق العاده ای دارد به دست فراموشی سپرده می شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: جوانان حاضر نیستند بسیاری از موارد را به علت رعایت آداب فرهنگی یا از روی شرم بپرسند حال آن که راه حل این مسئله آموزش الکترونیکی و آموزش از راه دور است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha