نماینده سازمان بهداشت جهانی با تشریح موفقیتهای ایران در توسعه سلامت و اعلام پاك بودن ایران از آنفلوانزای پرندگان گفت: هنوز دولت به طور رسمی داروی ایدز را برای تایید به سازمان بهداشت جهانی معرفی نكرده است.

داروی ایدز هنوز به سازمان بهداشت جهانی معرفی نشده است


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مبشر ریاض شیخ، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران پنجشنبه در آستانه هفته سلامت( 18 تا 24 فروردین) و روز جهانی بهداشت(20 فروردین) در یك نشست خبری در محل دفتر سازمان ملل در تهران، افزود: سازمان بهداشت جهانی از سال 1949 برای بهبود سلامت مردم كشورهای مختلف جهان و تهیه و تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های لازم در این زمینه در ژنو شكیل شده است و جمهوری اسلامی ایران جزو 22 كشور دفتر مدیترانه شرقی این سازمان است.
وی اضافه كرد: بهداشت و سلامت جهانی مرز نمی‌شناسد و با مسافرت انسانها و جا به جایی كالاها به سرعت ممكن است؛ ویروس، باكتری و عامل یك بیماری از یك منطقه جهان به منطقه دیگر منتقل شود و یك مشكل محلی به سرعت تبدیل به یك مسئله فرامرزی و منطقه‌ای شود.
شیخ گفت: بیماری سارس نمونه بارز این پدیده است كه سندروم ویروسی این بیماری در سال 2003 میلادی به سرعت تبدیل به یك تهدید جهانی شد و در مدت سه ماه جان 10 هزار نفر را گرفت و 6 میلیارد دلار به اقتصاد كشورها خسارت زد.
نماینده سازمان بهداشت جهانی اضافه كرد: اكنون نیز با خطر پاندومی آنفلوانزای پرندگان و شیوع جهانی آن مواجه هستیم كه در صورت وقوع آن تاثیرات و آثار منفی به مراتب شدیدتر و وسیعتری نسبت به بیماری سارس خواهد داشت.
وی افزود: در 20 یا 30 سال اخیر ویروسها و بیماریهای جدیدی خلق ‌شده‌اند به طوری كه از سال 1979 تاكنون 30 نوع بیماری جدید كه اكثرا ویروسی هستند شناسایی شده است و هنوز داروی كافی یا واكسن مناسبی برای مقابله با آنها وجود ندارد، برخی از این بیماریها نیز در برابر دارو مقاومت پیدا می‌كنند و این مسئله كار ما را برای مقابله و كنترل آنها سخت تر می‌كند.
شیخ اضافه كرد: HIV/ ایدز نمونه یكی از این بیماریهای خطرناك است كه سن فعال و نیروی كار و جوان جوامع را درگیر می‌كند، این بیماری اكنون به ویژه كشورهای جنوب صحرای آفریقا را درگیر كرده است و به شدت به اقتصاد این كشورها لطمه زده است و حدود 40 میلیون نفر اكنون در سراسر دنیا آلوده به ویروس HIV هستند.
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: مسئله دیگر تهدید كننده سلامت در جهان تغییرات ناگهانی آب و هوا و تاثیر آن بر محیط زیست است كه در چند سال گذشته زندگی 60 میلیون نفر به این علت تحت تاثیر قرار گرفته است، بلایای طبیعی در سال 2006 زندگی 132 میلیون نفر تحت به مخاطره افتاد و 270 هزار نفر كشته شدند كه طوفان كاترینا نیز جزو این حوادث بود و البته بیشتر این خسارات در كشورهای در حال توسعه است.
وی اضافه كرد: مواد شیمیایی و بیولوژیك نیز از دیگر عوامل تهدید كننده سلامت است با این وجود یك كشور مستقل به تنهایی نمی‌تواند این مشكلات را حل كند و همكاری نهادهای بین المللی و منطقه‌ای و نیز بخش خصوصی و سازمانهای مردمی در این زمینه لازم است.

* كشورهای منطقه 4 میلیون پرسنل بهداشتی كم دارند

وی اضافه كرد: سازمان بهداشت جهانی نیز برای ارتقای وضعیت سلامت كشورها برنامه و دستورالعمل جدید گزارش دهی مسائل سلامت را به كشورهای عضو فرستاده است و همه كشورهای عضو قبول كرده‌اند كه هر نوع رخداد مربوط به سلامت و بیماریها و مواد غذایی مضر را به سرعت به سازمان بهداشت جهانی گزارش دهند.
وی اضافه كرد: یكی دیگر از تهدید كننده های سلامت در كشورهای منطقه كمبود پرسنل بهداشتی- درمانی در منطقه است و از این نظر كشورهای منطقه مدیترانه شرقی 4 میلیون كارشناس و متخصص بخش بهداشت كم دارند و البته مهاجرت متخصصان از كشورهای در حال توسعه به كشورهای توسعه یافته برای دست یافتن به فرصتهای كاری بهتر و فعالیت در یك نظام بهداشتی كارا به این مسئله دامن زده است.

* آنفلوانزای پرندگان در ایران نیست

شیخ در بخش دیگری از این نشست به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت و در پاسخ به پرسش خبرنگار اجتماعی فارس در مورد وضعیت بیماری آنفلوانزای پرندگان در ایران توضیح داد: تاكنون هیچ گزارش رسمی در ایران در مورد بروز هر گونه بیماری آنفلوانزای پرندگان در انسان دریافت نشده است و مواردی محدودی هم كه در پرندگان بوده است به سرعت معدوم شده است و سیستم بهداشتی ایران از این نظر عملكرد خوبی داشته است.
وی افزود: دولت بلافاصله هر پرنده‌ای را كه مشكوك به آنفلوانزای پرندگان باشد معدوم می‌كند و خسارت آن را به صاحب پرنده می‌دهد و با وجودی كه حتی موارد انسانی در كشورهای همسایه ایران از جمله تركیه و آذربایجان گزارش شده است، تمام آزمایشهای مربوط به موارد مشكوك این بیماری در ایران منفی بوده است.
نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران اضافه كرد: وضعیت ایران حتی به گونه‌ای است كه آزمایشگاه رفرانس ایران به عنوان آزمایشگاه مرجع منطقه در تشخیص این بیماری معرفی شده است.
شیخ در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در مورد رتبه ایران در بین كشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی گفت: مسائل مرتبط با سلامت بسیار گسترده و پیچیده است بنابراین طبقه بندی و رتبه‌بندی كشورها از این نظر بسیار مشكل است به همین علت چنین لیستی وجود ندارد كه رتبه كشورها را نشان دهد اما ایران از نطر خدمات بهداشتی با توجه به سازماندهی و ساختاری كه دارد در بسیاری از شاخصها در سطح مناسبی قرار دارد.
وی اضافه كرد: نیروهای بهداشتی- درمانی در ایران با تحصیلات دانشگاهی، خیلی خوب تربیت می‌شوند با این حال گرچه ایران در سالهای اخیر در كنترل بیماریهای عفونی و ریشه كن كردن بسیاری از این بیماریها مانند سل و مالاریا بسیار موفق بوده است اما اكنون چالشهای جدیدی با افزایش بیماریهای مزمن و غیر واگیر به خصوص سرطان، بیماریها قلبی- عروقی و دیابت به وجود آمده است.

* نظام ملی بیمه سلامت برای ایرانیان

رئیس دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: نظام سلامت ایران برای پاسخگویی به این نیازها باید سیستم آگاهی بخشی به خانواده ها را تقویت كند، یكی از اقداماتی كه در این زمینه در حال انجام است ایجاد سیستم بیمه سلامت برای مناطق روستایی است اما این سیستم نیاز به نیروهای بیشتری دارد و با وجود منابع خوبی كه برای آن در نظر گرفته شده است باید منتظر شكل گیری یك نظام ملی پزشك خانواده( و سیستم ارجاع) در ایران باشیم كه مدتی است در این زمینه پیشرفتهایی در ایران به وجود آمده است.
شیخ گفت: درگیركردن بخش خصوصی و دادن امتیازهای بیشتر به آنها و تعریف بسته های خدمتی برای رسیدگی به همه مسائل بهداشتی همه مردم به خصوص آنها كه توان مالی كمتری دارند این سیستم را كارآمد می‌كند.
وی اضافه كرد: ایران در رسیدن به اهداف سلامت در برنامه توسعه هزار دوم تا حدی موفق بوده است و به نظر می‌رسد در مواردی كه عقب است نیز تا سال 2015 به این اهداف می‌رسد.

* ایدز در ایران رو به تزاید است

نماینده سازمان بهداشت جهانی در تهران در مورد وضعیت بیماری ایدز در ایران گفت: این بیماری هنوز در ایران به وضع اضطرار عمده نرسیده است، البته یك چالش رو به تزاید است ولی هنوز در سطح محدودی به چشم می‌خورد و هنوز این بیماری بیشتر در گروه معتادان تزریقی دیده می‌شود كه از طریق سرنگ مشترك، آلوده می‌شوند كه در دسترس بودن مواد مخدر عامل شیوع آن است.
وی افزود: دولت ایران البته استراتژی 5 ساله آینده را برای كنترل بیماری ایدز تصویب كرده است كه در آن علاوه بر وزارت بهداشت بخشهای دیگر نیز مسئولیت دارند و تلاش می‌شود با آموزش به مردم از طریق رسانه ها با پیامهای مثبت این بیماری كنترل شود.
شیخ اضافه كرد: مهمترین چالش سلامت مردم ایران نوع رفتار و سبك زندگی مردم است كه علاوه بر مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی و بیماریهای قلب و عروق و دیابت را باعث می‌شود، ناتوانی‌های زیادی را به وجود می آورد كه كیفیت و عرض زندگی مردم را متاثر می‌كند.

*دولت باید سیستم سلامت را حمایت كند

وی گفت:‌ با وجود اینكه نظام بهداشتی ایران نظام كارآمدی است اما این سیستم در كل كشور توزیع مناسبی ندارد و از نظر سیاسی اراده‌ای لازم است تا برای توسعه این سیستم به طور هماهنگ در همه جای كشور دستگاههای متولی سلامت را حمایت كند.
وی افزود: بهداشت آب، محیط زیست سالم و همكاری جامعه مدنی برای رسیدن به یك جامعه سالم در این زمینه تاثیرگذار است و وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند این مسئولیت را انجام دهد البته فعال شدن شورای عالی سلامت به ریاست رئیس جمهوری در سالهای اخیر به این رفع این مشكلات كمك كرده است.

* ایران كشور ثروتمندی است

شیخ در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در مورد كمكهایی كه سازمان بهداشت جهانی یا سازمان ملل برای توسعه سلامت به ایران می‌كند، گفت: ما یك سازمان تخصصی هستیم و تمركز ما بیشتر روی كمكهای فنی، توسعه سیاستها و نظارت بر فناوری‌هاست و كمك مالی به كشورها نمی‌كنیم.
وی اضافه كرد: البته ایران كشور ثروتمندی است و حتی می‌تواند به كشورهای دیگر كمك كند و نیازی به كمكهای مالی سازمانهای بین المللی ندارد اما سازمان ملل و نهادهای تخصصی آن مانند سازمان بهداشت جهانی در تدوین برنامه های تخصصی و ارائه آموزشها و حتی دادن بورس تحصیلی به ایران كمك می‌كنند.
رئیس دفتر سازمان بهداشت جهانی گفت:‌ سازمانهای بین المللی البته در زمان وقوع بلایای طبیعی و اضطرار مانند زلزله بم به ایران كمك می‌كنند به طوری كه این سازمانها در ساخت 20 مركز بهداشتی و بیمارستان بم مشاركت داشتند.

*دولت هنوز داروی ایدز را به WHO معرفی نكرده است

شیخ در مورد داروی جدید ایرانی برای بیماران ایدز هم گفت: دارویی كه اخیرا در ایران ساخته شده است و در رسانه‌ها نیز آمده است، داروی كنترل كننده ایمنی بدن است و درمان كننده بیماری ایدز نیست و فقط می‌تواند بیماری را به تاخیر بیندازد.
وی گفت: تایید یك دارو در سازمان بهداشت جهانی روال خاصی دارد اما دولت ایران هنوز به طور رسمی برای معرفی این دارو با سازمان بهداشت جهانی تماس نداشته است و بررسی و تایید این دارو نیازمند معرفی رسمی آن است و ما نمی‌توانیم قبل از معرفی و بررسی آن تاثیر این دارو را از نظر علمی تایید كنیم.
شیخ افزود: هنوز درمانی برای بیماری ایدز در دنیا وجود ندارد، داروهایی كه برای این بیماری وجود دارد معمولا تركیبی هستند و چند دارو با هم مورد استفاده این بیماران قرار می‌گیرد، هیچ واكسنی هم برای این بیماری هنوز وجود ندارد همان طور كه هنوز واكسنی برای بیماری آنفلوانزای پرندگان وجود ندارد البته مطالعاتی برای تولید واكسن آنفلوانزای پرندگان در دنیا در حال انجام است.
وی گفت: در ایران بیش از 14 هزار نفر مبتلا به ویروس HIV شناسایی شده اند كه 864 نفر آنها وارد فاز بیماری شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha