چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 225705

درحالی که در بسیاری از کشورهای جهان، به صنعت گردشگری سلامت، اهمیت بسیار داده شده است

گردشگری سلامت، فرصتی فرمواش شده

سلامت نیوز: درحالی که در بسیاری از کشورهای جهان، به صنعت گردشگری سلامت، اهمیت بسیار داده شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، اما در ایران این مهم علی‌رغم مزیت‌ها و فرصت‌های زیادی که برای کشور دارد، مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است.

كارشناسان از گردشگری سلامت، تعاریف متعدد اما مشابهی ارائه داده اند، سازمان جهانی گردشگری، گردشگری سلامت را اینگونه تعریف می‌کند: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از ۲۴ ساعت است، به طول می‌انجامد.
گردشگری سلامت از زمان یونان و روم باستان وجود داشته و سپس به بسیاری از کشور‌های اروپایی و نقاط دیگر دنیا توسعه‌ یافته است.

به گفته كارشناسان، این صنعت درآمد زا، از دهه 1990 به دلیل ،ارتقاء تجهیزات پزشکی، جهانی شدن، ظهور و گسترش فناوری‌های نوین نوین اطلاعات، سالمند شدن جمعیت، ،تغییرات نرخ ارز در اقتصاد رونق گرفت و... توسعه یافت.
به طوری كه هم اكنون در آمریكا، انگلستان، هندوستان، فیلیپین، سنگاپور و برخی دیگر از كشورها، به گردشگری سلامت، به عنوان یك صنعت درآمد زا توجه جدی شده است.

خوب است بدانید: تمام كشورهایی كه برای توسعه گردشگری سلامت، برنامه ریزی كرده اند و در این كشورها گردشگری سلامت به یك صنعت درآمدزا تبدیل شده است، به انداره ایران از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد برای توسعه گردشگری سلامت، برخوردار نبوده اند اما آنها از فرصت‌های اندك‌شان بهره جستند و ما در ایران نتوانستیم و یا شاید نخواستیم كه از فرصت‌های بسیار برای گردشگری سلامت استفاده كنیم و این درحالی است كه کشور ما از بسیاری جهات دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که نمونه آن در خیلی از کشورها وجود ندارد.

چشمه‌های آب گرم و معدنی متعدد، دریاچه‌های نمک، لجنزارهای طبیعی و طبی، پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف، تجهیزات پزشكی قابل قبول، هزینه‌های پایین درمان برای گردشگران کشورهای مجاور و انگیزه بسیار آنها به همین دلیل برای عزیمت به ایران، همه و همه می‌طلبد كه به گردشگری سلامت توجه و این مهم به یك دغدغه جدی برای مسئولان تبدیل شود.

با این همه، بدون شك، توجه به گردشگری سلامت در وضعیت فعلی یك ضرورت است، از آن جهت كه گردشگری سلامت، یك صنعت درآمد زا است و نقش موثری در افزایش درآمد كشور خواهد داشت.

در وضعیتی كه در كشور معضل بیكاری وجود دارد، توجه به گردشگری سلامت، می تواند به ایجاد اشتغال و اشتغال‌زایی در كشور كمك كند.

توجه به گردشگری سلامت، می تواند به رشد توسعه پایدار و پویایی اقتصاد بینجامد.

گردشگری سلامت، ارتباط كشورها را با هم بیشتر و به این ترتیب به توسعه گردشگری هم كمك می‌كند.

همه این موارد می‌طلبد كه برای رونق گردشگری سلامت در كشور، اراده ملی وجود داشته باشد و استراتژی‌های موثر برای فراهم آوردن بسترهای لازم برای ایجاد گردشگری سلامت در كشور فراهم شود.

در این راستا، باید شرایط برای سرمایه‌گذارانی كه در این زمینه علاقه‌مند به سرمایه گذاری هستند فراهم شود به طوری كه آنها با طیب خاطر به سرمایه گذاری در این زمینه تمایل نشان دهند.

از سوی دیگر، فراهم كردن زمینه‌های لازم برای رونق و گسترش گردشگری سلامت، از قبیل ساخت هتل، بیمارستان‌های مجهز، تجهیزات پزشكی مدرن، كادر درمانی خاص و آموزش دیده و از همه مهمتر تبلیغات گسترده، ضروری به نظر می‌رسد.

گردشگری سلامت،فرصت است وقتی كه بدانیم طبق آمارهای سازمان جهانی گردشگری به ازای جذب هر 7 گردشگر خارجی یك شغل در هر كشور ایجاد می‌شود كه این عدد برای گردشگری سلامت به ازای هر 4 نفر یك شغل است. طبق برنامه مدون سازمان توسعه تجارت كشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در افق 1400ایران باید بتواند هر سال 550هزار نفر گردشگر سلامت در داخل كشور جذب كند كه در این صورت بیش از 137هزار شغل در كشور از این راه ایجاد خواهد شد و درآمد كشور از جذب گردشگران سلامت به بیش از یك میلیارد دلار خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha