استادیار گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشكی مشهدگفت: به كمك جراحی ترمیمی این امكان وجود دارد تا افرادی كه دچار خشونت صدا هستند، درمان شوند و می‌توان به كمك تغییر فرکانس صوتی، صدای اشخاص را از مرد به زن و بالعكس تغییر دهیم.

به گزارش سلامت نیوز از ایسنا  : دكتر احسان خدیوی در نشست خبری كه پیرامون مسائل گوش، حلق، بینی در دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار شد، با اشاره به امكان برداشت نصف حنجره برای درمان تومورها به جای كل حنجره افزود: در روش‌های جدید توانسته‌ایم برای درمان سه چهارم حنجره را برداریم به طوری كه بیمار بتواند بعد از عمل، تنفس عادی خود را داشته باشد و همچنین بتواند با ته صدایی با دیگران ارتباط برقرار كند.

وی افزود: طول عمر این جراحی‌ها در جهان به 10 تا 15 سال و در كشور به 4 تا 5 سال می‌رسد. در این نوع جراحی تمام عضله تیروئید كه بزرگترین قسمت حنجره است و حدود سه چهارم حنجره را دربرمی‌گیرد، برمی‌دارند و میزان جراحی‌های منجر به برداشت كل حنجره را به نصف كاهش می‌دهد.

خدیوی تصریح كرد: از دیگر كارهایی كه می‌توان به انجام آن اشاره كرد حذف رادیوتراپی در مواردی است كه جراحی نصف حنجره را انجام می‌دهیم؛ در این روش اگر برداشت كامل حنجره صورت گیرد مریض را رادیوتراپی نمی‌كنیم؛ این عمل علاوه بر اینكه عوارض رادیوتراپی را در بیماران كاهش می‌دهد، این امكان را می‌دهد كه در مراحل بعدی درمان اگر با گذشت زمان، بیماری دوباره عود كرد روش درمانی امتحان شده‌ای برای درمان بیمار داشته باشیم.

وی اظهار داشت: راه‌حل‌های جدید دیگر برای انجام جراحی‌ها استفاده از بافت‌های بدن است؛ استفاده از بافت‌های چربی بدن فرد، قرار دادن آن در حنجره كه سبب كم شدن مشكلات بیماران می‌شود و استفاده از پروتز‌های فلزی تیتانیومی كه در شكستگی‌های حنجره به كار می‌رود و بیمار می‌تواند پس از جراحی توانایی صوتی خود را باز یابد.

دكتر خدیوی افزود: بحث دیگر نوآوری‌ها در جریان حنجره استفاده از لیزر می‌باشد؛ لیزر در حقیقت یك چاقوی جراحی است و در برخی جراحی‌های حنجره كه فاصله جراح تا محل جراحی بیش از 30 سانتی‌متر باشد و یا برای برداشت ضایعات خوش‌خیم و یا حذف تومورهای بدخیم كوچك در مراحل اولیه‌ سرطان به كار می‌رود.

وی ادامه داد: برای درمان تنگی‌های حنجره ناشی از تصادفات و یا كسانی كه به مدت طولانی در ICU بودند، نیز می‌توان از لیزر كمك گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha