شاید خاطرات قلیان چاق کردن مادر بزرگ‌ها به صورت ژن جهش پیدا کرده در میان دختران و زنان امروزی به صورت سیگار کشیدن بروز کرده است.

ته‌سیگارهای رژلبی

سلامت نیوز:عرضه مواد دخانی به‌ویژه سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی از حدود  دو سال پیش ممنوع شد. اما این روزها با افزایش تعداد بانوانی که برای خرید سیگار به دکه‌های روزنامه‌فروشی مراجعه می‌کنند روبه‌رو هستیم.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: شاید خاطرات قلیان چاق کردن مادر بزرگ‌ها به صورت ژن جهش پیدا کرده در میان دختران و زنان امروزی به صورت سیگار کشیدن بروز کرده است. مصرف سیگار که تا چند سال پیش توسط خانم‌ها مذموم بود، این روزها به‌ویژه در کافه‌ها و پارک‌ها افزایش پیدا کرده است. صحنه خانمی سیگار گوشه لب و در حال رانندگی به صحنه‌ای عادی به‌ویژه در شهر تهران تبدیل شده است. همین صحنه‌ها باعث شد سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش مصرف سیگار میان زنان ایرانی خبر دهد.


 ضرر سیگارهای لایت برای زنان

دکه‌داران و فروشندگان سیگار می‌گویند که خانم‌ها بیشتر به سیگارهای لایت علاقه دارند. سیگارهای لایت به خاطر بوی کمتر محبوبیت بیشتری میان مصرف‌کنندگان زن دارد. لایت یا همان سبک بودن تصور اشتباهی است که مصرف‌کنندگان این نوع سیگار دارند. حسن آذری‌پور، عضو کارگروه آموزش و سلامت ستاد اجرایی کنترل دخانیات با اشاره به کذب بودن تاثیر کمتر سیگارهای لایت (Light) و اولترا لایت (Ultra Light)  نسبت به سیگارهای معمولی می‌گوید: «وقتی یک فرد سیگاری به جای سیگار معمولی، سیگار لایت مصرف می‌کند، به خاطر اینکه بدن او به سطحی از نیکوتین اعتیاد پیدا کرده، در مواجهه با استعمال سیگار لایت، تعداد پک‌های خود را افزایش می‌دهد یا اینکه پک‌های خود را عمیق‌تر می‌کند.» از سوی دیگر مصرف سیگار در زنان تاثیرات سوء بیشتری دارد. سیگار مهم‌ترین عامل تکثیر ویروس Papova است. این ویروس به وجود آورنده سرطان رحم به شمار مى‌رود. بنابراین زنان سیگارى بیشترین میزان ابتلا‌به این بیمارى را دارند. سیگار با کاهش عملکرد قرص‌هاى پیشگیرى از باردارى حاوى استروژن احتمال بروز سرطان آندومتر را ۱۰برابر افزایش مى‌دهد.

 قتل‌عام دودی

حدود هشت میلیون نفر در ایران سیگار می‌کشند. هر سال 500 هزار نفر به خاطر مصرف دخانیات بستری می‌شوند و 50 هزار نفر فوت می‌کنند و مصرف سیگار بین دختران در پنج سال گذشته دو برابر شده است. این جملات را ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد. حریرچی آمار دقیق‌تر مصرف سیگار میان زنان ایرانی را این‌گونه تشریح می‌کند: «در پنج سال گذشته میزان مصرف دخانیات بین دختران از 0.9 درصد به 2.1 درصد رسیده و حدود دو برابر شده است. به‌طور متوسط چهار درصد زنان یعنی از هر 25 نفر یکی سیگار می‌کشد.» به نظر اثر لاغر‌کنندگی، بیکاری، تنهایی و ناراحتی‌های روانی از جمله مهم‌ترین دلایل گرایش زنان به سیگار است. پک‌های سریع در محیط‌های سربسته باعث رسیدن نیکوتین بیشتری به مغز این افراد شده و به همین دلیل زنان را در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان قرار داده است. زنانى که روزانه یک پاکت سیگار مى‌کشند، در مقایسه با زنان غیرسیگارى پنج سال و دو ماه زودتر دچار سکته قلبى مى‌شوند. ۴۰ درصد حاملگى‌ها در زنان سیگارى به باردارى خارج از رحم منتهى مى‌شود. قدرت باردارى نیز در زنان سیگارى که بیشتر از ۳۰سال دارند، ۷۵ درصد کاهش مى‌یابد.

 سیگار در دست دبیرستانی‌ها

در تحقیقی که تحت‌عنوان «الگوی مصرف سیگار در دانش‌آموزان نوجوان شهر تهران» در سال‌های 86 و 87 انجام شد، نتایج جالبی به دست آمده است. بیشترین فراوانی درصد تجربه‌کنندگان مصرف در گروه سنی‌15-14 سالگی قرار داشته است. بیشترین فراوانی درصد نحوه دستیابی به سیگار مصرفی در دانش‌آموزان مصرف‌کننده فعلی از مغازه یا فروشگاه گزارش شده است. بیشترین مکان کشیدن سیگار در پسران مصرف‌کننده در مکان‌های عمومی و در دختران در خانه بوده است. ریزش مو و بروز جوش‌های مختلف در سراسر بدن و زخم‌ در دهان، فقط گوشه کوچکی از مضرات مصرف درازمدت سیگار برای دانش‌آموزانی است که از دوران دبیرستان سراغ سیگار و فندک می‌روند. در مقاله‌ای دیگر تحت عنوان «مصرف سیگار در دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر رشت» وضعیت بحرانی مصرف سیگار در دانش‌آموزان نشان داده شده است. از 1400 دانش‌آموز مورد پرسش، محدوده سنی 18-14 سال بوده است.

366 نفر (28.2 درصد) تجربه مصرف سیگار داشتند که 195 نفر (15 درصد) در زمان مطالعه سیگاری بودند. از افراد سیگاری، 106 نفر (54.6 درصد) گهگاه، 40 نفر 20.6 (درصد) به میزان یک نخ در روز و 48 نفر (24.8 درصد) بیش از یک نخ در روز سیگار می‌کشیدند. اعتمادبه‌نفس پایین، روحیه سرکشی، کاهش ارتباط با اطرافیان، اطلاعات ناکافی و نادرست از آثار مصرف دخانیات، داشتن نگرش مثبت به دخانیات (به‌ویژه بین دختران) از علل گرایش به مصرف سیگار میان دانش‌آموزان است. از سوی دیگر در دسترس بودن سیگار، تبلیغات مصرف سیگار در فیلم‌های سینمایی، فروش دخانیات به دانش‌آموزان دبیرستانی، قیمت پایین آن و وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایین که خود موجب دسترسی بیشتر افراد به سیگار می‌شود در افزایش مصرف دخانیات موثر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha