جوش صورت تنها به دلیل بروز دگرگونی‌های هورمونی در دوران بلوغ نیست، بسیاری از بیماری‌ها و عادت‌های نادرست زندگی می‌توانند سبب بروز آکنه و التهاب در صورت شوند.

جوش‌های صورت زنگ خطر ابتلا به چه بیماری‌هایی هستند؟

سلامت نیوز: جوش صورت تنها به دلیل بروز دگرگونی‌های هورمونی در دوران بلوغ نیست، بسیاری از بیماری‌ها و عادت‌های نادرست زندگی می‌توانند سبب بروز آکنه و التهاب در صورت شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، آکنه صورت یک پدیده شایع بین انسان‌ها با شدت کم و زیاد است، در برخی افراد تنها چند لکه کوچک دردوران بلوغ است اما در برخی دیگر در غالب یک مشکل مزمن تا سالیان سال ادامه دارد.

درمان آکنه صورت نیازمند حوصله، تشخیص علت و صرف هزینه‌های سنگین است، افزون بر آکنه جوشگاه‌های به جای مانده از آکنه‌ها نیز می‌توانند سبب آسیب رساندن به ظاهر صورت و بروز ضعف اعتماد به نفس در افراد شوند.

جوش صورت به دلیل‌های مختلفی ایجاد می‌شود، اما بیماری و آسیب برخی از اعضای بدن، رعایت نکردن بهداشت شخصی، داشتن استرس و اضطراب، کم خوابی و دیرخوابی، کم آبی بدن، یبوست، خوردن مواد غذایی ناسالم و سرشار از چربی همگی می‌تواند سبب آکنه و جوش صورت در افراد شود.


محققان به تازگی کشف کرده اند صورت انسان مانند یک نقشه است و می‌تواند درباره سلامت اندام‌های درونی بدن به فرد اطلاعات مناسب و صحیحی دهد.

هرکدام از بخش‌های صورت که دچار مشکل آکنه می‌شوند نشان دهنده بروز آسیب یا نارسایی در عملکرد بخشی از بدن است که شامل موارد زیر می‌شود:

جوش در ناحیه پیشانی: کم آبی بدن و رژیم غذایی نامناسب.

جوش در ناحیه چانه: دگرگونی‌های هورمونی در زنان و مردان، باکتری‌های موجود در روده بزرگ، آلرژی غذایی و نیز رژیم غذایی نامناسب و سرشاراز چربی.

جوش در ناحیه گونه ها: آسیب ریوی، آلودگی هوا، آسم وآلرژی‌های تنفسی و بیماری‌های دستگاه تنفس، چون آنفلوآنزا و سرفه‌های خشک و خلط دار.

جوش بین 2 ابرو: بیماری‌های کبدی، رژیم غذایی نامناسب، خوردن شام دیروقت و نیز تحمل نکردن لاکتوز موجود در شیر و لبنیات می‌تواند سبب آکنه دراین ناحیه از صورت شود.

جوش بین بینی و لب بالایی (T-ZONE): بروز آکنه در این ناحیه بسیارخطرناک است، زیرا به دلیل تجمع رگ‌های خونی دراین ناحیه ورود هرگونه آلودگی و عفونت از طریق پوست می‌تواند به سرعت وارد جریان خون شده و فرد را با بیماری‌های جدی مواجه کند؛ علت بروز آکنه در این ناحیه مصرف مواد غذایی چرب وروغنی، کم آبی و نیز محصولات آرایشی در بانوان است.

جوش در ناحیه اطراف لب ها: بروز آکنه صورت در این ناحیه مربوط به چرخه قاعدگی در بانوان است. کمبود فیبر کافی نیز می‌تواند سبب آکنه در این ناحیه شود.

جوش در ناحیه گوش، زیر گلو و چشم ها: بروز آکنه در این ناحیه‌ها از صورت به دلیل استرس و کمبود خواب است، برای جلوگیری از بروز این مشکل درطول شب حداقل ۷ ساعت استراحت کنید و نیز به میزان هشت لیوان آب در طول روز مصرف کنید.


بروز آکنه در ناحیه گردن نیز به دلیل بیماری‌های غده تیروئید است و رسیدگی و طی کردن مراحل درمانی می‌تواند سبب بهبود آکنه صورت شود.

روش‌های مختلفی برای درمان آکنه وجود دارد که باید تحت نظارت پزشک انجام شود، از جمله دارو‌های موضعی، خوراکی، تزریقی، لیزردرمانی و مواردی از این دست که می‌تواند آکنه را کنترل و از بین ببرد.

کارشناسان توصیه می‌کنند در صورت بروز اولین نشانه‌های ایجاد آکنه فرد به پزشک مراجعه کند، زیرا تاخیر در این زمینه سبب مقاومت آکنه‌ها به درمان و مزمن شدن آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha