سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۰
کد خبر: 22590

محققان می گویند به نظر می رسد یک ماده طبیعی که در لبنیات وجود دارد در مقابل بیماری دیابت از بدن محافظت می کند.

به گزارش سلامت نیوزاسید ترانس-پالمیتولئیک در شیر، پنیر، ماست و کره پیدا می شود اما بدن قادر به ساختن آن نیست.

مطالعه ای به روی بیش از 3700 نفر نشان داد که میزان بالاتر اسید ترانس-پالمیتولئیک با میزان پایین تر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مربوط می شود.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در کسانی که بالاترین میزان این ماده را در بدن خود داشتند 60 درصد کمتر بود.

دکتر داریوش مظفریان سرپست این تحقیقات نوشت: "میزان این ارتباط بسیار چشمگیر است. این تحقیقات نماینده تفاوتی با ضریب 3 در ابتلا به دیابت در میان افرادی است که بالاترین میزان از این نوع اسید چربی را در خون خود دارند."

میزان توصیه شده

دیپا ختری، مشاور کلینیکی مرکز دیابت بریتانیا، گفت: "مردم نباید یافته های این مطالعه را مجوزی برای فراتر رفتن از میزان توصیه شده لبنیات برای جلوگیری از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب کنند."

او افزود: "شیر و محصولات لبنی می تواند چربی زیادی داشته باشد، که اگر در مصرف آن افراط شود می تواند به اضافه وزن منجر شود. بنابراین مصرف محصولات لبنی کم چربی تر قابل توصیه است."

کارشناسان می گویند برای اینکه معلوم شود آیا این اسیدها می توانند در جلوگیری از دیابت نوع 2 نقش داشته باشند یا نه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آنها همزمان توصیه می کنند که همه افراد چه مبتلا به دیابت باشند چه نباشد، باید یک رژیم غذایی متوازن و سالم را دنبال کنند؛ که منظور رژیمی با چربی، نمک و شکر کم و مقدار زیادی میوه و سبزیجات است.

توصیه نمی شود که مردم برای جلوگیری از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 میزان مصرف فقط یکی از انواع مواد غذایی را افزایش دهند.

در مطالعه تازه سلامت داوطلبان طی یک دوره 20 ساله زیر نظر گرفته شد.

نتایج نشان داد که میزان بالاتر اسید ترانس-پالمیتولئیک در خون با میزان سالمتر کلسترول خون، میزان انسولین و حساسیت انسولینی، حتی وقتی که سایر عوامل محاسبه شد، مرتبط است.

کارشناسان تخمین می زنند که بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر در بریتانیا به دیابت نوع 2 مبتلا باشند. تا نیم میلیون نفر دیگر در این کشور مبتلا به این بیماری هستند اما از آن خبر ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha