استفاده از دستگاه سپراتور برای جداسازی استخوان از گوشت خام دام و طیور تنها برای شرکت‌های عضو انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران در صورت نظارت، مسئولیت و تعهد این انجمن مجاز دانسته شد.

استفاده از گوشت حرام و ضایعات مرغ در سوسیس و کالباس مجاز شد؟!
به دنبال پیگیری و درخواست مستمر انجمن فراورده‌های گوشتی ایران و کمیته فنی انجمن مدیریت کل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی، وزارت بهداشت، طی نامه‌ای به شماره 675.7584 مورخ 29 اذرماه سال جاری استفاده از دستگاه بادر قانونی اعلام کرد.
دبیر انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران در نامه‌ای به شماره89.7349 .الف ج در تاریخ 4 دیماه سال جاری با ارسال این بخش‌نامه به شرکت‌های تابعه انجمن، جهت اجرایی کردن و کاربرد دستگاه‌های بادر از امروز، جلسه‌ای با حضور مدیران عامل و مسئولین فنی شرکت‌ها برگزار کرد.
 دبیر انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی ایران در حالی اقدام به ابلاغ این نامه کرد و خواستار استفاده از دستگاه بادر شد  که ماحصل جلسات گذشته  منجر به تصویب ضابطه 29 بندی ممنوعیت استفاده از دستگاه بادر از کارخانجات سوسیس و کالباس از 10 خردادماه سال جاری شد.
مدیر کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی به دنبال درخواست انجمن صنایع و فراورده‌های گوشتی ایران مبتنی بر استفاده از دستگاه برای جداسازی استخوان از گوشت خام دام و طیور و با توجه به رای کمیته فنی و قانونی به شماره 2.3583 مورخ 9 آذرماه به معاونت‌های غذا وداروی کشور اعلام کرد که شرکت‌های فراورده‌های گوشتی تحت نظارت انجمن فراورده‌های گوشتی و وزارت بهداشت از دستگاه مذکور صرفا جهت استخوان‌گیری محصولات مورد نظر و دارای پروانه ساخت معتبر با نظارت انجمن و مسئولیت مستقیم انجمن می‌توانند استفاده کنند.
بهروز جنت در این نامه، دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی را در حالی موظف کرده است که بر حسن انجام این بخشنامه نظارت دقیق و کامل داشته باشد که در بنده‌های بالاتر این بخش‌نامه صراحتا اعلام کرده است که مسئولیت پاسخگویی هر گونه استفاده از دستگاه‌های بادر تنها انجمن صنایع و فراورده‌های گوشتی ایران است و گویا دانشگاه‌ها نقش یک نظارت کننده صوری را بر عهده دارند.
آنچه طبق این نامه قابل فهم است این است که در صورت تخلف، دانشگاه‌ها باید به انجمن اطلاع بدهند و انجمن تصمیم گیری کند در حالی که در گذشته وظیفه بر عکس بوده است.
در حالی،استفاده از دستگاه‌های بادر بار دیگر به درخواست انجمن فراورده‌های گوشتی ایران و با تایید اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی مجاز شناخته شد که مطابق نظر کارشناسان وجود بافت‌های الوده مثل بافت ریه، تخمدان، پوست، روده، سنگدان و تمام امحاء و احشاء موجود در حفره شکمی مرغ هست در  فراورده های گوشتی را ناشی از استفاده از دستگاه های بادر می‌دانند که این دستور العمل‌ها بدون توجه به این نظر اعلام شده است.
 آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد این است که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در 15 شهریورماه سال جاری حذف کامل خمیر مرغ را از کارخانجات سوسیس و کالباس اعلام کرد و در حال حاضر نسبت به این تغییر موضع اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و انجمن فراورده‌های گوشتی ایران عکس العملی نشان نداده است.
این تصمیم در حالی اتخاد شده که معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از نهادهای مهم کشور در نامه‌ای تصریح کرده با توجه به وصول گزارشاتی مبنی بر استفاده از حیوانات حرام گوشت و ضایعات کشتارگاهی در تولید سوسیس، کالباس و همبرگر و  جهت پیگیری از بروز مسمومیت و حساسیت‌های غذایی در کارکنان این نهاد از تهیه، توزیع و مصرف غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر در بین کارکنان این نهاده باید اجتناب شود.
به دنبال اعلام تعدادی از فراورده‌ای گوشتی سوسیس و کالباس غیر مجاز از سوی اداره کل استاندارد که چهار تولید کننده از این محصولات در اصفهان بودند، مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان گفت: با انجام آزمایشات بافت‌شناسی روی نمونه‌های از فراورده گوشتی سوسیس و کالباس در کشور تعدادی از این صنایع غیر مجاز شناخته شدند که صنایع بوتیمار، سروش، خردادزاد و تانیس در اصفهان است اما اعلام نتایج آن زود است.
غلامحسین حسینی اظهار داشت: چنانچه خمیر مرغ به سبک گذشته و بااستفاده از ضایعات مرغ تولید شود در صورتی که اداره کل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت هم مجوز بدهد، با هر مصوبه‌ای برخورد خواهیم کرد.
 وی بیان داشت: در صورتی که خمیر مرغ به صورت علمی و قانونی تولید شود، مشکلی از نظر استاندارد وجود ندارد.
 مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: خمیر مرغ یک پدیده در کشورهای صنعتی است که برای اجرایی شدن آن یکسری شرایطی باید اجرایی شود و بخش‌های به عنوان مکمل به آن اضافه و موارد ذبح شرعی در آن لحاظ شود.
وی با اشاره به اینکه درایران تاکنون خمیر مرغ به شکل نامطلوب‌ترین و بدترین روش تولید شده است، خاطر نشان کرد:  مراکز زیر پله‌ای در کشور، با خرید محتویات و ضایعات مرغ مبادرت به تولید خمیر مرغ می‌کنند.
با این اوصاف هنوز دلیل منصرف شدن وزارت بهداشت از تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت استفاده از دستگاه تولید کننده خمیر مرغ مشخص نیست و از سوی دیگر پیگیری‌های خبرنگار سلامت‌نیوز برای گفتگو با مسئولان مربوط در وزارت بهداشت به سرانجام نرسیده و گویا سیاست سکوت در دستور کار کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت درباره این تصمیم ناگهانی است.

در همین رابطه :
سوسیس و کالباس های تولید شده با خمیر مرغ ضرر های جدی به بدن وارد میکند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha