رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: اتهام كوتاهی وزارت بهداشت در قبال آلودگی كلانشهرها به ویژه شهر تهران به هیچ وجه مستند نیست و صحت ندارد.

اتهام كوتاهی وزارت بهداشت در قبال آلودگی هوای كلانشهرها به هیچ‌وجه صحت ندارد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب داذ دكتر كاظم ندافی با بیان این مطلب گفت: اظهارات برخی از افراد و مسئولان درخصوص كوتاهی كردن وزارت بهداشت در مواجهه با آلودگی هوای كلانشهرها و به ویژه شهر تهران ناشی از انگیزه‌های غیرعلمی و غیرحرفه‌ای بوده و پاسخ به آنها ما را از انجام وظایف خطیر قانونی خود كه همانا توجه به سلامت مردم و جامعه است دور نگه می‌دارد ولی در عین حال برای روشن شدن اذهان عمومی لازم است مواردی را تذكر داد.
دكتر ندافی در پاسخ به برخی از ادعاهای مطرح شده اخیر اظهار داشت: وزارت بهداشت در كمیته اضطراری آلودگی هوا حضوری فعال داشته و به تازگی هم خواستار تشكیل جلسه این كمیته شده است. ما دیدگاه‌های خود را به طور مشروح در این كمیته مطرح می‌كنیم و جالب اینست كه در این كمیته همواره نماینده همه سازمان‌های ذیربط نیز حضور داشته است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، وزارت بهداشت در حضور نمایندگان مجلس، مجمع نمایندگان استان تهران، اعضای كمیسیون‌های بهداشت و درمان، كشاورزی، آب و منابع طبیعی و انرژی مجلس و كمیسیون تخصصی امور زیربنایی دولت بارها در این خصوص گزارش ارائه كرده است.
وی از حضور فعال وزارت بهداشت در تمامی جلسات و مجامع قانونگذار و اجرایی آلودگی هوا خبر داد و گفت: این كه گفته شود وزارت بهداشت آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را اعلام نكرده است نیز صحت ندارد و وزارت بهداشت آمار منتسب به آلودگی هوا را به مراجع ذیربط اعلام كرده است.
وی افزود: در استاندارد ملی وظایف همه سازمان‌ها و ارگان‌های اجرایی در مواجهه با شرایط تشدید آلاینده‌های هوا مشخص شده و نیازی به ارائه آمار مرگ و میر نیست تا این كه سازمان‌ها براساس آن وظایف خود را انجام دهند.
ندافی تأكید كرد: سازمان‌ها موظفند استاندارد ملی را سرلوحه كارهای خود قرار داده و هر وقت آلاینده‌ها افزایش یافت دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود را اجرا كنند.
رییس مركز سلامت محیط و كار گفت: ضمن این كه هرساله مطالعات اپیدمیولوژیك توسط وزارت بهداشت دراین خصوص انجام شده و آمار آن به مراجع ذیصلاح ارائه می‌شود.
دكتر ندافی درخصوص برنامه جامع كاهش آلودگی هوا نیز بیان داشت: وزارت بهداشت با ارسال نامه‌هایی، از مقامات كشوری درخواست توجه بیشتر به آلودگی هوای كلانشهرها را كرده است.
وی ادامه داد: در پی گزارش ارائه شده وزارت بهداشت به كمیسیون كشاورزی مجلس در این زمینه روز گذشته مقرر شد هیأتی 9 نفره كه دو نفر نماینده مجلس، یك نفر از مركز تحقیقات مجلس، نماینده سازمان محیط زیست و نماینده شهرداری تهران عضو آن هستند، به مسأله طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ كشور بپردازند.
ندافی خدمات ویژه اورژانس كشور در شرایط آلودگی هوا را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمار خدمات اورژانس تهران و كشور نیز به طور روزانه و به تفكیك موارد آن، مشخص و در دسترس است. بنابراین در هیچ موردی نمی‌توان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را درخصوص آلودگی هوای تهران و سایر كلانشهرهای كشور متهم كرد

در این رابطه :

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha