سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 226074

سه دانشمند امریکایی که کشف کردند چطور بدن ما ساعت را به ما گوشزد می کند، جایزه نوبل ۲۰۱۷ را در زمینه پزشکی فیزیولوژیک دریافت کردند، اما ساعت بدن به ما چه می گوید؟

ساعت بدن به ما چه می‌گوید؟

سلامت نیوز: سه دانشمند امریکایی که کشف کردند چطور بدن ما ساعت را به ما گوشزد می کند، جایزه نوبل ۲۰۱۷ را در زمینه پزشکی فیزیولوژیک دریافت کردند، اما ساعت بدن به ما چه می گوید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین ساعت بدن یا ریتم شبانه روزی دلیل خوابیدن های شبانه ما در شب و بیدار بودنمان در طول روز می شود، اما همچنین   تغییرات بزرگی در رفتار و عملکرد و حتی عادات غذایی بدن ما ایجاد می کند.     

کمیته اهدای جوایز نوبل اعلام کرد که یافته های این سه دانشمند تاثیر بسزایی در سلامت و تندرستی سلولهای بدن ما دارد.

نزدیک هر سلول از بدن ما یک ساعت داخلی کار گذاشته شده واین ساعت نه تنها در بدن انسان،  بلکه در همه جانداران از جمله گیاهان وحیوانات نیز وجود دارد.

این ساعت بیولوژیکی نه تنها باعث تنظیم خواب و بیداری ما می‌شود، بلکه به ما کمک می کند که عادتهای غذا خوردن، آزادسازی هورمونها، فشار خون و دمای بدنمان را نیز تنظیم کنیم.  

این دانشمندان ژنی را کشف کردند که ریتم روزمره بدن ما را کنترل می کند و پروتئینی را در بدن ما کدگذاری می کند که در طول شب در سلولها انباشته و در طول روز کم می‌شود.

اگر هر گونه ناهمخوانی حتی موقتی بین محیط زیست خارجی با این ساعت بیولوژیکی درون بدن هر شخص پیش بیاید، مانند زمانی که شخص به مسافرت می رود، سلامت فرد تحت تاثیر قرار می گیرد.

این دانشمندان توضیح می دهند که چگونه تعادل بین شیوه زندگی و ریتم ساعت درونی می تواند خطر ابتلا به تعداد زیادی از بیماریها از جمله بیماریهای متابولیک مثل دیابت و سرطان و نیز بیماریهای وابسته به اعصاب مرکزی مانند آلزایمر را کم کند.

پس برای سلامت بیشتربیش از پیش مراقب ساعت بدن تان باشید و آن را با کارهای ناهمگون ناکوک نکنید.(منبع: سی.ان.ان/ ترجمه ثنا حاجیخانی)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha