سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳

بعد از شنیدن خبر عجیب بازار گرم خرید‌و‌فروش شناسنامه افراد متوفی در استان سیستان‌و‌بلوچستان، اكنون برخی دیگر از گزارش‌های میدانی حكایت از این دارد كه موضوع تأسف‌آور واگذاری شناسنامه‌ها به افراد زنده هم تسری پیدا كرده است.

شناسنامه‌فروشی برای امرار معاش!

سلامت نیوز: بعد از شنیدن خبر عجیب بازار گرم خرید‌و‌فروش شناسنامه افراد متوفی در استان سیستان‌و‌بلوچستان، اكنون برخی دیگر از گزارش‌های میدانی حكایت از این دارد كه موضوع تأسف‌آور واگذاری شناسنامه‌ها به افراد زنده هم تسری پیدا كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، بعد از شنیدن خبر عجیب بازار گرم خرید‌و‌فروش شناسنامه افراد متوفی در استان سیستان‌ و‌ بلوچستان، اكنون برخی دیگر از گزارش‌های میدانی حكایت از این دارد كه موضوع تأسف‌آور واگذاری شناسنامه‌ها به افراد زنده هم تسری پیدا كرده است.

این را فردی با نام مستعار حمید می‌گوید كه خانواده‌اش را با هدف یافتن كار ترك می‌كند و قدم‌قدم برای یافتن شغلی مناسب به سیستان‌و‌بلوچستان می‌رسد، اما سختی‌های روزگار و دام اعتیاد از وی فردی می‌سازد كه برای امرار معاش، شناسنامه‌اش را به یك فرد افغان با قیمت خوبی می‌فروشد. حالا این حمید است كه بدون مدارك در سیستان مانده، نمی‌داند به كجا پناه ببرد و در نهایت از روی اجبار در این شهر مانده است.  وضعیتی كه بر اساس آمارهای قبلی نشان می‌دهد امثال حمید كم نیستند و در سرتاسر این شهر و حتی كشور حمیدهای زیادی وجود دارند كه برای امرار معاش و گذران خرج اعتیاد خود مجبور به فروش مدارك شخصی خود می‌شوند.

ابتدای همین امسال بود كه مسئول دبیرخانه كمیسیون فاقدان شناسنامه و مشكوك التابعین شورای تأمین سیستان‌و‌بلوچستان گفته بود: بر اساس آمار غیر‌رسمی ١٠٠ تا ١٥٠ هزار نفر غاصب شناسنامه در استان وجود دارند كه با شناسنامه افراد دیگر زندگی می‌كنند.  این بازار‌گرمی خرید‌و‌‌فروش شناسنامه اگر تا پیش از این معطوف به افراد متوفی یا افراد زنده همچون معلول و نوزاد تازه متولد شده، می‌شد، اكنون در ذیل بی‌توجهی مسئولان وسعت بیشتری یافته است تا جایی كه شامل معتادان و بعضاً افراد نیازمند برای گذران امرار معاش هم می‌شود. 

ماجرا هم اینگونه است كه این استان مرزی از سال‌های دور گذرگاهی برای ورود پناهجویان و مهاجران از كشورهای دیگر، به ویژه افغانستان بوده است. مهاجرانی كه بسیاری از آنها به صورت غیرقانونی وارد ایران می‌شوند. از سوی دیگر ممنوعیت این استان برای مهاجران خارجی باعث نشد تا حضور اتباع خارجی از میان برود. همین امر سرآغازی شد تا اتباع افغان به صورت غیرقانونی و پنهانی در مناطق حاشیه‌ای شهرها زندگی ‌كنند. در نهایت این خرید‌و‌فروش شناسنامه ایرانی‌های داخل استان بود كه حاشیه‌ای امن برای آنان فراهم می‌ساخت تا موانع قانونی را دور بزنند. اكنون نیز بعد از عبور از رد‌و‌بدل و خرید‌و‌فروش شناسنامه‌های مردگان، این بازار خرید‌و‌فروش به معتادان و نیازمندان حاضر در این استان رسیده تا در قبال فروش مدارك هویتی خود به اتباع خارجی، مبلغی را آن هم تنها برای گذران چند روز زندگی دریافت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha