نظارت‌های سازمان دامپزشکی بر بخش‌هایی که مشکوک به آلودگی و شیوع بیماری بخصوص بیماری‌های مشترک هستند کافی نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آلاین، وزیر بهداشت گفت:  نظارت‌های سازمان دامپزشکی بر بخش‌هایی که مشکوک به آلودگی و شیوع بیماری بخصوص بیماری‌های مشترک هستند کافی نیست و ما در این زمینه انتظار بیشتری از این سازمان داریم. از آنجا که حوزه فعالیت دامپزشکی در کشور بسیار گسترده و وسیع است انتظار داریم بخش دامپزشکی کشور اعم از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، موسسات و سایر مجموعه‌ها وارد بحث نظارت، کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها شوند. این جملات بخشی از صحبت‌های مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پرشکی در گفت و گو با خبرآنلاین بود. کنترل بیماری‌های دامی از آن جهت که در سطح وسیعی قابلیت انتقال به انسان را دارد از مسائل مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی به عنوان زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی است.

از شیوع مجدد بیماری‌هایی نظیر لیشمانیوز جلدی (سالک) و توسعه کانون‌های آن در کشور گرفته تا بحرانهای ناشی از بیماری تب و خونریزی دهنده کریمه کنگو و خطر ورود تب دره ریفت و نیز آنفلوآنزای پرندگان و استقرار دیرپای بیماری‌هایی نظیر کیست هیداتیک - تب مالت و هاری که به دلیل پیچیدگی عوامل متعدد ایجاد کننده آنها به‌عنوان یک تهدید اساسی برای انسان مطرح شده است و کنترل آنها به دخالت تمامی بخش‌های مختلف توسعه نیاز خواهد داشت. از این رو این عامل زمینه‌ای برای انجام این گفت و گو با وزیر بهداشت را فراهم آورد که می خوانید:

•-        اهمیت بحث کنترل بیماری‌های دامی به‌منظور جلوگیری از انتقال به انسان، نقش نظارت سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط را دوچندان می‌کند در این رابطه شما نقش سازمان دامپزشکی به عنوان متولی نظارت بر مواد خام غذایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به گستردگی بیماری‌ها و اینکه از میان 1709 عامل بیماری‌زا 832 عامل از حیوانات به انسان منتقل می شوند و از بین 156 بیماری نو پدید شناخته شده در انسان 114 مورد آن حیوانی بوده است لزوم توسعه نظارت‌ها بیشتر آشکار می شود.

هم‌اکنون 60 درصد بیماری‌های عفونی، ناشی از عوامل مشترک بین انسان و حیوان بوده و با توجه به اینکه محصولات به‌دست آمده از حیوانات مورد استفاده مستقیم انسان است لذا تمام بخش دامپزشکی اعم از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، موسسات و سایر مجموعه‌ها باید وارد بحث نظارت، کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها شوند.

•-        و عملکرد سازمان دامپزشکی در این راستا چگونه بوده است؟

نظارت‌هایی که تاکنون انجام شده به نظر من کافی نیست. ما انتظار داریم سازمان دامپزشکی به عنوان متولی نظارت بر مواد خام غذایی فعال‌تر و گسترده‌تر وارد عمل شود.

•-        آیا دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را با این سازمان داشته‌اند؟

وزارت بهداشت و جهادکشاورزی دو ارگانی هستند که باید هماهنگی و همکاری‌ مناسبی در این زمینه با سازمان دامپزشکی داشته باشند. از آنجا که ما معتقدیم پیشگیری راحت‌تر و کم هزینه‌تر از درمان است آماده هر گونه همکاری در زمینه کنترل و نظارت‌ها هستیم چه در خصوص بیماری‌های بومی و چه بیماری‌های نوپدید. به غیر از این دو ارگان دستگاه‌هایی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی کشور نیز باید با نظارت دقیق‌تر بر مرزها از ورود دام قاچاق به کشور جلوگیری کنند تا شاهد شیوع بیماری‌های بومی کشورهای همسایه در داخل کشور نباشیم.

•-        در ماه‌های اخیر نگرانی که در سازمان دامپزشکی گاها داشته است موضوع تداخل وظایف سازمان دامپزشکی با سازمان نوپای غذا و داروست. آیا برنامه‌ای برای تفکیک وظایف این دو سازمان داشته‌اید؟

سازمان غذا و دارو همان معاونت غذا و داروست. اگر معاونت غذا و دارو تداخل وظایف با سازمان دامپزشکی داشته اکنون سازمان غذا و دارو هم تداخل وظایف خواهد داشت.

•-        شاید دلیل تشکیل این سازمان با داشتن معاونت، برای بسیاری از افراد هنوز جای پرسش داشته باشد؟ محاسن وجود این سازمان چیست؟

باز شدن دست این سازمان در امور مالی یکی از عمده ترین دلایل ایجاد آن است. ولی تفاوتی در شرح وظایف آن نخواهد داشت و تداخلی نیز ایجاد نخواهد کرد. تعامل سازمان غذا و دارو یک تعامل مثبت با سایر سازمان‌های مشابه بخصوص سازمان دامپزشکی است. موضوع مهم غذا و امنیت غذایی و متعاقب آن اهمیت یافتن مساله بیماری‌های مشترک باعث شده که این دو سازمان موارد مشترکی برای همکاری داشته باشند به این خاطر تعامل بیشتر آنها از ملزومات است و این به معنای ورود سازمان غذا و دارو به بحث نظارت بر مواد خام غذایی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha