رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید بیش از 4 هزار نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا جان باخته اند. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می گوید نیازی به آمار نیست و وزارت بهداشت به هیچ عنوان در قبال آلودگی کلانشهرها کوتاهی نکرده.

سلامت نیوز : رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت می گوید: اتهام کوتاهی وزارت بهداشت در قبال آلودگی کلانشهرها به ویژه شهر تهران به هیچ وجه مستند نیست و صحت ندارد.

این در حالی است که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می گوید: "در اثر آلودگی هوایی که در کشور به وجود آمده حداقل 4 هزار نفر مرده اند." دکتر حسینعلی شهریاری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به احتمال تاثیر بنزین تولید پالایشگاه ها در آلودگی هوا، توضیح می دهد: "در اثر آلودگی هوا بیماریهایی همچون کند ذهنی، سردرد،زود عصبانی شدن، کاهش توان افزاد و بیماریهای سرطانی افراد جامعه را تهدید می کند."

با این حال، دکتر کاظم ندافی از مقامات وزارت بهداشت، کوتاهی وزارت بهداشت در مواجهه با آلودگی هوا را این گونه رد می کند: " اظهارات برخی از افراد و مسئولان درخصوص کوتاهی کردن وزارت بهداشت در مواجهه با آلودگی هوای کلانشهرها و به ویژه شهر تهران ناشی از انگیزه‌های غیرعلمی و غیرحرفه‌ای بوده و پاسخ به آنها ما را از انجام وظایف خطیر قانونی خود که همانا توجه به سلامت مردم و جامعه است دور نگه می‌دارد ولی در عین حال برای روشن شدن اذهان عمومی لازم است مواردی را تذکر داد."

پیش از این گفته شده بود وزارت بهداشت حاضر نیست آمار کشته شدگان آلودگی هوا را منتشر کند. این موضوع را نیز وزارت بهداشت، رد می کند. به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار این وزارتخانه، وزارت بهداشت در تمامی جلسات و مجامع قانونگذار و اجرایی آلودگی هوا حضور داشته است: "این که گفته شود وزارت بهداشت آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را اعلام نکرده است نیز صحت ندارد و وزارت بهداشت آمار منتسب به آلودگی هوا را به مراجع ذیربط اعلام کرده است."

وی همچنین با رد نیاز به آمار کشته شدگان آلودگی هوا، اعلام آمار توسط سایر مراجع از جمله رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را نیز به این صورت، زیر سئوال برد: "در استاندارد ملی وظایف همه سازمان‌ها و ارگان‌های اجرایی در مواجهه با شرایط تشدید آلاینده‌های هوا مشخص شده و نیازی به ارائه آمار مرگ و میر نیست تا این که سازمان‌ها براساس آن وظایف خود را انجام دهند."

به گفته این مقام مسئول، هرساله مطالعات اپیدمیولوژیک توسط وزارت بهداشت انجام شده و آمار آن به مراجع ذیصلاح ارائه می‌شود.

همچنین ندافی با اشاره به خدمات ویژه پزشکی در شرایط آلودگی هوا می گوید: "آمار خدمات اورژانس تهران و کشور نیز به طور روزانه و به تفکیک موارد آن، مشخص و در دسترس است. بنابراین در هیچ موردی نمی‌توان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را درخصوص آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور متهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha