رئیس مركز تحقیقات راینولوژی كشور گفت: شكاف كام و لب جزء شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی سر و گردن است و لوزه سوم هم در نوزادان شایع است كه برداشتن آن در افرادی كه مبتلا به شكاف كام مخفی هستند باید با احتیاط انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز ، محسن نراقی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینكه اختلالات شكاف كام و لب جزء شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی سر و گردن محسوب می‌شود، اظهار داشت: نوزادانی كه با این اختلال متولد می‌شوند مشكلاتی از قبیل مشكلات تغذیه‌ای، مشكلات گوش میانی و مشكلات تنفسی پیدا می‌كنند.

وی افزود: افرادی كه مبتلا به شكاف كام مخفی هستند یعنی آنهایی كه در ظاهر شكاف كام ندارند اما عضلاتی در زیر مخاط كامشان دارای شكاف است و با مشكلات گفتاری به پزشك مراجعه می‌كنند. این افراد نمی‌توانند كلمات را به درستی ادا كنند.

نراقی تصریح كرد: اگر مشكل شكاف كام مخفی آنها تشخیص داده شود برای حل مشكل ادای كلمات ابتدا باید با گفتاردرمانی و در صورت عدم رسیدن به جواب به كمك جراحی آنها را درمان می‌كنیم.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی كشور با بیان اینكه در بچه‌ها بزرگی لوزه بسیار شایع است، تصریح كرد: اگر بچه‌ای شكاف كام مخفی دارد چنانچه لوزه سومش به طور كامل برداشته شود ممكن است مشكلات گفتاری او افزایش یابد چرا كه لوزه سوم فضای بین بینی و حلق را می‌بندد و فردی كه كامش ضعیف است وقتی اثر لوزه سوم از بین می‌رود مشكل گفتاریش تشدید می‌شود.

نراقی ادامه داد: در افرادی كه دارای زبان كوچك دو شاخه و شكاف كام مخفی هستند عمل لوزه سوم باید با احتیاط انجام شود به طوری كه در حال حاضر اعمال جراحی وجود دارد كه قسمتی از لوزه سوم كه موجب اختلال تنفسی می‌شود را برمی‌دارند و آن قسمت كه به عمل تكلم كمك می‌كند باقی می‌ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha