استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی گفت: مسمومیت با سرب موجب كاهش توانایی ذهنی در كودكان می‌شود و اگر آلودگی هوا زیاد باشد منجر به بیماری‌های ریوی، آسم، آلرژی، سرطان ریه و مرگ زودرس می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس محمد حسین سلطانزاده اظهار داشت: در حال حاضر "سرب " یكی از آلاینده‌های مهم هواست كه بر اثر سوخت خودرو ایجاد می‌شود.

وی مسمومیت با سرب را موجب كاهش توانایی ذهنی در كودكان دانست و افزود: این ماده به سیستم عصبی و سایر اندام‌ها آسیب می‌رساند. منواكسید كربن نیز كه یكی دیگر از مواد زیان‌آور هوای آلوده است نیز می‌تواند موجب سردرد، كاهش هوشیاری، مشكلات دائمی سیستم اعصاب مركزی و در نهایت مرگ می‌شود.

استاد دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی به اثرات سوء آلودگی ‌هوا بر بدن اشاره كرد و گفت: اگر آلودگی هوا از شدت زیادی برخوردار باشد منجر به بیماری‌های ریوی، آسم، آلرژی، سرطان ریه و مرگ زودرس می‌شود ضمن اینكه آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون تأثیر نامطلوبی می‌گذارد.

سلطانزاده ادامه داد: حمله‌های قلبی نیز با آلودگی هوا ارتباط دارد و موجب افزایش غلظت خون، احتمال تشكیل لخته و آسیب به سرخرگ‌ها و تصلب شرائین می‌شود.

وی بروز دردهای شكمی را یكی دیگر از عوارض آلودگی‌ هوا بیان كرد و اظهار داشت: دهان، حلق و بینی مسیر اصلی عبور هوای آلوده است، از آنجایی كه بینی نقش مهمی در تصفیه آلودگی‌ها دارد، مواد آلاینده‌ای كه در بینی تجمع پیدا می‌كند به بافت بینی، سینوس‌ها و مخاط تنفسی آسیب رسانده و همین مسئله موجب التهاب مخاط، آبریزش و آسیب پذیری در برابر ویروس و میكروب‌ها می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha