پنجشنبه ۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 22635

حدود 10 تا 15 درصد از زوج های جوان به دلایل مختلف نمی توانند به صورت طبیعی باردار شوند .

به گزارش سلامت نیوز دکتر حمید گورابی در حاشیه برگزاری سمینار دو روزه جنین آزمایشگاهی از دیدگاه فقه ،‌حقوق و اخلاق در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:نازایی تحت عنوان یک سال تماس جنسی بدون جلوگیری از بارداری و عدم میل به حاملگی تعریف می شود که 10 تا 15 درصد زوج ها را در این سنین باروری مبتلا می کند.
وی اظهار داشت : طبق آمار سازمان جهانی حدود 40 درصد از ناباروری زوجین مربوط به عامل مردانه و حدود 30 الی 40 درصد مربوط به عامل زنانه و بقیه موارد مربوط به اشکال در هر دو جنس به صورت مشترک است .
گورابی با اشاره به روشهای نوین نازایی در مراکز معتبر دنیا بر پایه تولید جنین آزمایشگاهی خاطر نشان کرد : با پیشرفت علم پزشکی در آینده می توان زوج های نابارور را با روش های مختلف تولید جنین در آزمایشگاه ، تولید آزمایشگاهی ، تولید و تکثیر سلول های بنیادی صاحب فرزند کرد .
رییس پژوهشگاه رویان ادامه داد: هرسال در پژوهشگاه رویان حدود 4 هزار سیکل درمان ناباروری انجام می دهیم که این زوجین از طریق روشهای کمک باروری درمان می شوند.
وی با اشاره به اینکه تقریبا تعداد خانمها و آقایانی که دچار ناباروری هستند با هم برابر است اضافه کرد : تا کنون دلایل نازایی به طور کامل مشخص نشده است اما عواملی آلوده کننده محیط زیست و نوع تغذیه و اعتیاد می تواند تشدید کننده ناباروری زوجین باشد .
گورابی گفت : در حال حاضر بیشترین آمار درمان ناباروری در کشور مربوط به پژوهشکده رویان است و مراکز دیگری هم در ایران هستند که ناباروری مردان و زنان را درمان می کنند.
رییس پژوهشکده رویان افزود: موفقیت درمان ناباروری در دنیا 50 درصد است و در ایران این علم در حال تحقیق و پژوهش واقع شده که از طریق روش های کمک باروری در آزمایشگاه تولید شده و مورد درمان قرار گیرد و بتوانیم میزان موفقیت را بالا ببریم و هزینه های بیماران را کاهش دهیم .
وی به اهداف این سمینار اشاره کرد و خاطر نشان کرد :امسال پنجمین سالگرد درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی است که هر ساله در این ایام با برگزاری همایش علمی، اخلاقی و پزشکی یادش را زنده نگه می داریم.
گورابی افزود: امسال نیز به همین مناسبت دو همایش را در دستور کار خود قرار داده ایم که نخستین سمینار جنین آزمایشگاهی است و دومین همایش نیز هفته آینده درباره "سلول درمانی در بیماری کبد و گوارش» برگزار می شود.
رئیس پژوهشگاه رویان ابا بیان اینکه جنین آزمایشگاهی به لحاظ علمی ، اخلاقی و حقوقی مشکلاتی پیش رو دارد گفت : در این سمینار دو روزه سعی شده این مباحث و مشکلات با حضور متخصصانی در علم پزشکی و حقوق به نتایج خوبی برسد و تولید جنین آزمایشگاهی به نحو مطلوب بدون مشکل صورت گیرد.
وی افزود: 93 مقاله به این همایش ارسال شده است که از میان آنها 23 مقاله به صورت سخنرانی و 37 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می شود و محور این همایش نیز مباحث حقوقی و مسایل مربوط به اهدای جنین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha