مردم در شمال کشور بیشتر ایام سال را شاهد بارندگی هستند و این اتفاق غریبی نیست اما اینکه تمام شهر را آب ببرد، مشکل بزرگی برای امنیت مردم است،

غافلگیری زمستانه پاییزی!

سلامت نیوز:با آغاز فصل پاییز، جبهه‌های هوای سرد و بارش‌زا در کشور زودتر از سال‌های قبل وارد کشور شدند و با برودت هوا و همچنین افزایش بارش‌های پاییزی در کشور، کسی فکر نمی‌کرد در همین ابتدا برخی از استان‌ها در محاصره سیل، برف‌وکولاک قرار بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز،صبح نو نوشت: با بارش نخستین باران و برف پاییزی در مناطق شمالی کشور این مناطق دچار سیل‌زدگی شدند و خسارات زیادی به اموال عمومی، خانه و مزارع مردم وارد شد و بار دیگر مردم این منطقه و همچنین ستاد مدیریت بحران کشور با نخستین بارش‌ها غافلگیر شدند.

مردم در شمال کشور بیشتر ایام سال را شاهد بارندگی هستند و این اتفاق غریبی نیست اما اینکه تمام شهر را آب ببرد، مشکل بزرگی برای امنیت مردم است، مردم هر لحظه باید منتظر از بین رفتن دارایی‌هایشان بر اثر سیل باشند. با ادامه بارش‌ها در مازندران، آستارا، لنگرود و رشت ستاد مدیریت بحران کشور، سازمان امداد و نجات هلال‌احمر و فرمانداری‌های این شهرستان‌ها در آماده‌باش قرار گرفتند تا بتوانند با اتخاذ تمهیدات لازم مانند تخلیه حاشیه رودخانه‌ها و همچنین مناطق مسکونی که در معرض خطر جدی‌ هستند، از میزان خسارت‌ها بکاهند.  بارش باران در این منطقه از دوشنبه گذشته آغاز و تا عصر پنجشنبه در مناطق مختلف استان تداوم یافت که در برخی ساعات شدید و خیلی شدید بود.

بارش باران در بندر انزلی به گفته مسوولان به حدود 500 میلیمتر و در برخی شهرها نیز بیش از 200 میلیمتر رسید که موجب سیلاب، آبگرفتگی معابر، واحدهای مسکونی و تجاری و خسارت‌های دیگر شد. آقای عباس صابر، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان گفته است: «برآورد اولیه حاکی از خسارت بالغ بر 600 میلیارد ریالی سیلاب در استان است اما کارشناسان در حال برآورد دقیق خسارت‌ها هستند. عمده خسارت به بناها و تاسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی، تجاری و تولیدی و صنعتی وارد شده است. بیشترین خسارت‌ها مربوط به شهرستان‌های لنگرود، آستارا، تالش و انزلی است.  بابک باستانی بخشدار مرکزی آستارا نیز که شهرش دچار سیل بوده است، گفته بود: «در سال‌های گذشته طغیان رودخانه آستاراچای را شاهد بوده‌ایم اما دیواره بتنی حاشیه رودخانه آستاراچای به امتداد 5/5 کیلومتر به‌علت تعلل پیمانکار مربوطه و نبود اعتبار، نیمه‌کاره مانده و 50 درصد آن اجرا شده است و به همین دلیل این دیوار نتوانست سیل را مهار کند.»

شهرها در تسخیر برف


گذشته از بارش‌هایی که شهرها را در خود غرق کرده است، بارش برف در جاده‌های بعضاً پر تردد کشور موجب کندی حرکت شده است. جاده چالوس، ارومیه به تبریز و خیلی از محورهای دیگر نیز با بارش‌های پاییزی غافلگیر شدند و سازمان راهداری با کمک نیروهای سازمان امداد و نجات هلال‌احمر برای کمک به مردم در راه‌مانده اقدام کردند. بخشدار امامزاده عبدالله شهرستان آمل با بیان اینکه بارش برف که از عصر روز چهارشنبه دوازدهم مهر در دو روستای بالادست نشل آغاز شد، گفته بود: «میزان بارش برف در این بخش کوهستانی 5 تا 10 سانتی‌متر بوده و در این موقع از سال کم‌سابقه و باعث تأخیر در کوچ عشایر منطقه از ییلاق به قشلاق خواهد شد. همچنین بارش برف چهارشنبه‌شب بخشی از روستاهای بالادست لاریجان شهرستان آمل را نیز سفیدپوش کرد.» آقای یحیی عسگری با اشاره به اینکه راه ارتباطی همه روستاهای برفگیر این بخش هم اکنون باز است و تردد در آنها جریان دارد، ادامه داد: «ساکنان روستاهای کوهستانی این بخش باید به موقع و تا پیش از آغاز فصل سرما سوخت زمستانی را ذخیره کنند و دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی این مناطق به‌صورت جدی و با هماهنگی با ادارات مربوط پیگیر تأمین سوخت اهالی باشند.»

با وجود اینکه از سوی مراجع ذی‌صلاح احتمال بارش برف و همچنین کولاک پیش‌بینی شده بود اما باز هم بسیاری از رانندگان بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی راهی جاده‌های کشور شدند. این موضوع که ستاد مدیریت بحران کشور در خیلی از حوادث این‌چنینی و به‌ویژه سیل کارایی خاصی نداشته است؛ نمی‌توان انکار کرد اما خود مردم هم بخشی از چرخه تأمین امنیت هستند.  آقای جمشید نیکزاد، دبیر کمیته امداد و نجات مدیریت بحران هم از رهاسازی 60 خودرو در این عملیات 17 ساعته زیر بارش سنگین برف خبر داده و گفته است: «در این عملیات 2 بیمار قلبی نیاز فوری به امدادرسانی داشتند که بلافاصله به مرکز درمانی منتقل شدند.» نیکزاد از مردم خواست با توجه به شرایط جوی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و نسبت به ذخیره سوخت در مناطق کوهستانی اقدامات لازم را انجام دهند. البته این تنها خسارت برف در استان‌های شمالی نبود، بارش برف موجب قطع برق بخش بلده شهرستان نور شد و در‌حال‌حاضر ارتفاع برف در شهر بلده بیش از 10 سانتیمتر و درجه حرارت صفر درجه سانتیگراد است. بارش‌ها در استان مازندران نیز موجب اسکان 300 خانواده در سوادکوه این استان از سوی هلال‌احمر شده که در راه مانده بودند. همچنین در برخی از شهرها به‌دلیل کاهش شدید دمای هوا مردم مجبور به استفاده از بخاری شدند.

جای خالی آموزش


با وجود اعلام هشدارهای قبلی برخی از مردم خود نیز برای جلوگیری از بروز حوادث اقدامی انجام نمی‌دهند و این‌کار خود دلیلی برای افزایش تلفات در زمان بروز حوادث غیر مترقبه به‌شمار می‌رود. شاید این مطلب را هم بتوان مطرح کرد که بخشی از این رفتارها به‌دلیل خلأ‌های آموزشی مدیریت بحران نیز باشد. مردم عادی در شرایط عادی آموزشی برای مقابله، شناخت و رویارویی با بحران نمی‌بینند تا در بحران‌های واقعی بتوانند از خود مراقبت کنند. بسیاری از قربانیانی که در جریان سیل در استان‌های شمالی جانشان را از دست دادند یا در مسیر سیل و حریم رودخانه‌های طغیان‌کرده ایستاده و در حال فیلم‌برداری بودند یا قصد داشته‌اند که از میان آن عبور کنند. اصلاح این رفتارهای پرخطر در زمان بحران باید با آموزش‌های مداوم و سریع، اصلاح و مردم به یکی از نیروهای امدادی تبدیل شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha