شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2264

محققان می گویند یک داروی تازه برای مقابله با ویروس عامل بیماری ایدز، اچ آی وی، در جریان آزمایش ها در ترکیب با یک داروی موجود نتایج امیدوارکننده ای به بار آورده است.

داروی تازه مقابله با اچ آی وی نویدبخش است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، داروناویر (Darunavir) همراه با دوز پایین یک داروی موجود ضدویروسی به نام ریتوناویر، توسط تیمی از محققان اسپانیایی به بیمارانی که در مراحل پیشرفته آلودگی به اچ آی وی بودند تجویز شد.

از آنجا که داروهای ضد اچ آی وی پس از چند سال به دلیل افزایش مقاومت ویروس اثر خود را از دست می دهند، لزوم ساخت داروهای تازه حیاتی است.

مطالعه تازه توسط تیمی از بیمارستان بارسلون در نسخه اینترنتی مجله معتبر "لنست" (Lancet) چاپ شده است.

داروناویر یک نوع تازه "سدکننده پروتیز" از دسته داروهایی است که از طریق انسداد آنزیم پروتیز مانع تکثیر اچ آی وی می شوند.

برای یک دسته از بیماران مورد مطالعه ترکیبی از داروهای موجود و برای دسته ای دیگر همین ترکیب به اضافه دو دوز روزانه داروناویر و ریتوناویر تجویز شد.

پژوهشگران پس از 48 هفته تاثیر داروها را با اندازه گیری میزان مواد ژنتیکی اچ آی وی (آر ان اِی) در خون بیماران ارزیابی کردند.

آنها دریافتند که در 61 درصد کسانی که داروهای تازه را مصرف می کردند میزان ویروس 10 بار کاهش یافت، درحالی که این موضوع تنها برای 15 درصد اعضای گروه دیگر صادق بود.

میزان اچ آی وی خون تقریبا نیمی (45 درصد) از کسانی که ترکیب داروناویر-ریتوناویر را دریافت کرده بودند به کمتر از 50 کپی در هر یک میلی لیتر خون - یعنی کمترین میزان قابل ضبط - کاهش یافت.

این موضوع تنها در مورد 10 درصد اعضای گروه دیگر صادق بود.

همچنین شمار سلول های کلیدی سیستم مصون سازی بدن موسوم به "سی دی 4" در بیمارانی که ترکیب تازه را دریافت کردند به طور متوسط 102 سلول در میکرولیتر افزایش یافت، درحالی که این رقم برای گروه دیگر تنها 19 سلول در میکرولیتر بود.

مطالعات قبلی نشان داده است که فقط ده درصد بیمارانی (مصرف کننده داروهای ترکیبی معمول) که شمار "سی دی 4" خون آنها به اندازه بیش از 100 سلول در میکرولیتر افزایش می یابد به ایدز مبتلا شدند یا ظرف سه سال در گذشتند.

در مقایسه، 85 درصد کسانی که شمار "سی دی 4" خون آنها کمتر از 25 سلول در میکرولیتر افزایش یافت مبتلا به ایدز شدند یا در مدت مشابه زمانی درگذشتند.

دکتر راجر مک آرتور از دانشگاه ایالتی وین در دیترویت گفت که تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر این دارو نیاز است. با این حال او افزود که متخصصانی مثل او از وجود آن احساس شادی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha