شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

ماجرا از زمانی آغاز شد که یکی از مسافران که خانمی جوان بود از راننده اسنپ به جرم تجاوز شکایت کرد.

راننده متجاوز، عضو اسنپ نبوده است

سلامت نیوز:اسنپ به عنوان اولین اپلیکیشن درخواست خودرو، روزهای اوج خود را پشت سر می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز، قانون نوشت: روزهایی که نه تنها برای این سیستم بزرگ، حکم موفقیت را دارد که توانسته نوعی اشتغال زایی را از طریق استخدام در این مجموعه فراهم کند. با این حال خبری این روزها تحت عنوان «تجاوز راننده اسنپ به زن مسافر» دست به دست می چرخد و برخی نگرانی ها را میان شهروندان در استفاده از اپلیكیشن های خدمات خودرویی ایجاد كرده است. اگرچه بروز حوادث مشابه آنچه در اسنپ رخ داده، در سایر گروه‌های خدمات مسافرتی همچون آژانس‌ها، تاكسی‌ها و به دفعات در مسافربرهای شخصی نیز به وقوع پیوسته و از این رو نباید منكر اثر گذاری های مثبت اپلیكیشن هایی چون اسنپ شد اما لزوم توجه و دقت در نظارت به كارگیری رانندگان در این گونه از مشاغل، امری حیاتی و اجتناب ناپذیر است.مدت ها پیش و همزمان با آغاز به كار اپلیكیشن هایی چون اسنپ، نسبت به امنیت استفاده از این اپلیكیشن ها انتقاداتی صورت گرفت و همان زمان بر ضرورت نظارت بر فعالیت این گروه‌های خدماتی تاكید شد. اما این هفته ها شاهدیم كه برخی افراد جوان در معابر و میادین اصلی شهر اقدام به استخدام رانندگان می كنند كه این موضوع، شایبه های نظارت بر فعالیت رانندگان در اپلیكیشن های خودرویی را ایجاد كرده است. اگرچه مسئولان این اپلیكیشن‌ها تاكید دارند كه بعد از جذب اولیه رانندگان، فرایندهایی جدی برای نظارت بر سلامت جسمی، روانی، سوء پیشنیه و ... رانندگان می شود اما با این حال، نظیر آنچه در روزهای اخیر رخ داده اتفاقاتی نیز می افتد.

حادثه تلخ برای زن جوان

ماجرا از زمانی آغاز شد که یکی از مسافران که خانمی جوان بود از راننده اسنپ به جرم تجاوز شکایت کرد. این زن که برای سفر به شیراز به مقصد فرودگاه درخواست ماشین کرده بود، به ماموران گفت: «ساعت 17درخواست ماشین کردم و ساعت 17:30 دقیقه خودروی پراید سفید رنگی به جلوی خانه بستگانم در خیابان دماوند آمد و زمانی که قصد سوار شدن بر صندلی عقب خودرو را داشتم پسر جوان که راننده پراید بود ادعا کرد که کمک فنر عقب خودرویش خراب است و از من خواست که در صندلی جلو بنشینم. خودرو به سمت فرودگاه حرکت کرد که در مسیر به ترافیک برخوردیم. راننده با ادعای اینکه مسیر میانبری می شناسد تغییر مسیر داد و وارد جاده خاکی شد.ترسیده بودم و از او خواستم که به مسیر اصلی بازگردیم اما او در محلی خلوت خودرو را متوقف کرد و مرا مورد آزار و اذیت قرار داد». محمد 22 ساله، راننده متجاوز اسنپ این روزها با استفاده ازسیستم ردیابی این مجموعه دستگیر شده و به جرمی که مرتکب شده اعتراف کرده است. به گفته خودش قبل از شروع سفر، مواد مخدر مصرف کرده بود و حال طبیعی نداشت. او خود را راننده اخراجی اسنپ معرفی می کند که مدتی قبل موفق شده بود از طریق یکی از افراد بازاریاب این مجموعه با اسم جعلی دوباره در سیستم فعالیت کند. فیلم اعترافات این راننده، جالب است. طوری با آرامش خاطر از جرمی که مرتکب شده صحبت می کند انگار به مهمانی دعوت شده و خاطره تعریف می کند. حتی با آرامش، از زخم های سرش و خالکوبی هایش به عنوان عوامل اخراج از اسنپ تعریف می‌کند و ورود جعلی و تجاوز را می پذیرد.

راننده خاطی، عضو اسنپ نبوده است

در همین باره، «میلاد اسلامی‌زاد» مسئول روابط عمومی اپلیکیشن اسنپ در گفت وگو با «قانون» با اشاره به حادثه رخ داده برای یكی از مسافران این اپلیكیشن گفت: « گرچه به لحاظ حقوقی وظیفه ای در خصوص بررسی صلاحیت های روانی، شخصیتی و احراز سوابق کاربران و رانندگان متوجه اسنپ نیست اما سیستم اپلیکیشن اسنپ جهت بالا بردن کیفیت ارائه خدمات به کاربران، به صورت داوطلبانه این مهم را بر عهده دارد و انجام می دهد. پروسه بررسی کامل وضعیت رانندگان از مراجع قانونی دو تا سه هفته به طول می انجامد و در صدد هستیم با همکاری پلیس شرایطی ایجاد کنیم که این پروسه به صورت اینترنتی طی شده و به کمتر از دو روز تقلیل یابد». روابط عمومی اسنپ همچنین در خصوص موضوع ادعای تجاوز از سوی یکی از رانندگان این مجموعه به «قانون» گفت: «شخصی که خبر تجاوز به او نسبت داده شده، راننده اسنپ نبوده و مدتی قبل با او قطع همکاری صورت گرفته است و فرد مذکور، خود نیز در اعترافات به این مهم اشاره کرده است. مساله اینجاست که این مشکل نه به دلیل خطای سیستم، که به دلیل خطای فردی یکی از افراد مجموعه رخ داد. فرد خاطی (کاربر) راننده را پس از اینکه با او قطع همکاری شده بود، با ثبت مدارک مربوط به هویت شخصی دیگر، دوباره وارد سیستم اسنپ کرده و در حال حاضر برخوردهای حقوقی با این شخص ادامه دارد». روابط عمومی بزرگ‌ترین اپلیکیشن درخواست خودرو ادامه داد: « اسنپ در تمام سال‌های فعالیت بیش از 100 میلیون سفر موفق را در کارنامه خود ثبت کرده و سیستم پیگیری مسیر سفر اولین بار از جانب این اپلیکیشن راه اندازی شد که خود گواه اهمیت امنیت سفر برای مجموعه است. سیستم پیگیری مسیر سفر در کنار همکاری داوطلبانه اسنپ با پلیس منجر به دستگیری سریع فرد متهم شد. در عین حال لازم به ذکر است که اتهام تجاوز همچنان به اثبات نرسیده و موضوع به طور ویژه از منظر حقوقی در حال پیگیری است».

نباید كل سیستم را زیر سوال برد

«رضا الفتی نسب» عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی ایران نیز در گفت‌وگو با «قانون» با اشاره به اینکه راننده متجاوزی که به اسنپ نسبت داده شده است در واقع راننده اخراجی اسنپ بوده، گفت: « برای ورود دوباره این راننده از اکانت یکی از رانندگان اسنپ سوءاستفاده شده، به این شکل که شخصی با اطلاعات فردی دیگر، از جانب یکی از افراد متخلف در این سیستم دوباره شروع به فعالیت کرده است. خطایی که ممکن است در هر سیستم بزرگی رخ دهد و این را نمی توان به عنوان ضعف تمام سیستم در نظر گرفت اما در عین حال باید از تکرار دوباره آن جلوگیری کرد».

الفتی نسب معتقد است اسنپ به عنوان اولین اپلیکیشن درخواست خودرو و همچنین موفق‌ترین آن، چه از جانب مشاغل سنتی و چه از سوی رقبای خود در معرض دشمنی قرار دارد و رقبا بیش از همه به این اخبار دامن می زنند که روند صحیحی نیست. آن‌ها نمی دانند که در واقع نه به تخریب اپلیکیشن خاص یا یک رقیب بزرگ، که به تخریب بدنه کسب و کارهای نوپا و اینترنتی دست زده اند». سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی ایران با تاکید بر اینکه اپلیکیشن اسنپ بیشترین همکاری با پلیس امنیت برای دستگیری فرد متجاوز را انجام داده، اظهار داشت: « استخدام رانندگان اسنپ روند قانونی، مناسب و تحت نظر مراجع ذی‌صلاح قانونی خود را دارد. موتورسوارن و برخی رانندگان که از طریق بازاریابی در خیابان با این سیستم آشنا می شوند نیز همین مراحل قانونی را پشت سر می گذارند و به دفتر مرکزی ارجاع داده می شوند تا ظرف دو هفته مراحل قانونی و بررسی سوءپیشینه را پشت سر بگذارند. اما در نهایت، اسنپ اپلیکیشن ارائه خدمات است و به سیستم‌های امنیتی وصل نیست. اگر دولت و سازمان‌های امنیتی این نیاز را حس می کنند، این دسترسی را ایجاد کنند». عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی ایران در ادامه افزود: « فردی وسوسه شده و جرمی مرتکب شده، نباید یک سیستم را زیر سوال برد، آن هم سیستمی که در تمام این سال ها تلاش کرده خدمات مناسب را به بهترین و ارزان ترین شکل در دسترس مردم قراردهد. این انصاف نیست».

قوانین اسنپ

شرایط و قوانین استفاده از اسنپ در زمان ثبت نام به شما نشان داده میشود؛ با این حال ممکن است چندان به آن توجه نکرده باشید. رانندگان اسنپ در استخدام این شرکت نیستند بلکه اسنپ تنها واسطه‌ای برای وصل کردن شما به رانندگان شخصی است. بنابراین وقتی درخواست سفر می‌کنید، رانندگان مخیر به قبول یا رد آن هستند و اسنپ نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به قبول درخواست شما کند. طبق قوانین اسنپ افراد برای ثبت‌نام و استفاده از خدمات آن باید 18 ساله و به سن قانونی رسیده باشند. بنابراین در صورتی که اسنپ متوجه این موضوع شود می‌تواند حساب شما را مسدود کند.این مجموعه هیچ مسئولیتی در قبال کارها و رفتار راننده را که خلاف قوانین کشور باشد، بر عهده نمی‌گیرد و در صورت رخ دادن چنین موردی شما باید از شخص خاطی شکایت کنید نه اسنپ! با این حال این مجموعه به صورت داوطلبانه این امور را بر عهده گرفته است و کسی ازداوطلبانه بودن این امور خبر ندارد! طبق قوانین راهنمایی و رانندگی کشور هر خودرو حق حمل حداکثر 4 مسافر را دارد بنابراین سوار شدن بیش از این تعداد خلاف قانون است و اسنپ نیز به شما اجازه این کار را نمی‌دهد. کدهای تخفیفی که اسنپ در اختیار شما می‌گذارد غیرقابل فروشند. همچنین طبق قوانین اسنپ، شما مجاز به دادن این کدها به افراد دیگر نیستید. اسنپ خود را مجاز می‌داند اطلاعات شخصی، اطلاعات مکانی، اطلاعات سفر و اطلاعات دستگاه شما را ذخیره کند و مورد استفاده قرار دهد ولی هیچ کاربر مجاز نیست اطلاعات سایر مسافران و رانندگان را ذخیره و از آن‌ها استفاده کند. ضمنا وظیفه محافظت از اطلاعات حساب شما برعهده خود شماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha