نظور از رشد و تكامل اجتماعی این است كه فرد بیاموزد در یك اجتماع زندگی كند، با دیگران همكاری كند و مسئولیت‌هایی را به‌عهده گیرد.

رشد و تکامل اجتماعی کودکان در فضاهای عمومی شهر

سلامت نیوز-* دکتر فاطمه دانشور:رشد هر فرد تابع عوامل ارثی و شرایط محیطی است. ممکن است عوامل وراثتی پایه و طرح رشد را در وضع معینی قرار دهند، اما محیط، طرح و زمینه آن را دگرگون می‌سازد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: وقتی شرایط محیط برای تأمین نیازهای اساسی كودك مساعد نیست امكانات ارثی مجال رشد و پرورش پیدا نمی‌كنند. شهر امروز محیطی است كه می‌بایست امكانات وراثتی و استعدادهای كودكان را شكوفا سازد.نیازهای كودكان در 3 فضای خانوادگی، آموزشی و عمومی قابلیت تحقق دارد. فضای عمومی شهر برای كودك شامل فضای عمومی محله و شهر، فضای بازی و مراكز جمعی فرهنگی و پرورشی است. من به‌عنوان یك فعال اجتماعی با سابقه حضور در شورای شهر و مادر 4فرزند معتقدم فضاهای شهری همچنان كه برای همگان در دسترس و مورد استفاده هستند، باید برای كودكان نیز قابل بهره‌برداری و درك باشند و شرایط رشد اجتماعی را برای آنها فراهم كنند.

منظور از رشد و تكامل اجتماعی این است كه فرد بیاموزد در یك اجتماع زندگی كند، با دیگران همكاری كند و مسئولیت‌هایی را به‌عهده گیرد. بنابراین بسیار مهم است كه به كودك قدرت بدهیم كه با دیگران همكاری كند، آنچه را نمی‌داند از دیگران یاد بگیرد، ناكامی‌های زندگی‌اش را تحمل كند، برخی خواسته‌هایش را برای صلاح جامعه فراموش كند یا به تأخیر بیندازد، آداب و رسوم جامعه را رعایت كند و مسئولیت‌های اجتماعی را بر عهده بگیرد.

 از سوی دیگر هنگامی كه خانواده نتواند نیازهای اساسی كودك خود را تأمین كند بسیاری از نهادها چه دولتی و چه عمومی و غیردولتی ازجمله مسئولان شهر موظف هستند از كودك حمایت كنند. شهرداری‌ها به‌عنوان یك نهاد عمومی غیردولتی یكی از مهم‌ترین نهاد‌هایی هستند كه در سال‌های گذشته برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی را برای توجه به این مهم شروع كرده‌اند.

یكی از این برنامه‌ها كه برای كودكان از سال‌های گذشته شروع شده و در حال انجام است طرح شهر دوستدار كودك است كه ما در شورای چهارم شهر تهران پیگیر آن بودیم اما جا دارد كه شورای پنجم با پیگیری جدی این طرح، به اجرایی شدن آن سرعت بیشتری ببخشد.

در این طرح ابتدا فضاهای محلی اهمیت دارند. فضاهایی كه برای كودكان ملموس باشند. كودك باید بتواند با محله و شهر خود ارتباط برقرار كند و آن را بشناسد. پارك‌های محله‌ای، زمین‌های بازی و كتابخانه محله‌ای از نمونه‌های ساده و مهم چنین فضاهایی هستند. در سطح شهر نیز ایجاد شهربازی، پارك‌های وسیع، اردوگاه‌ها و مانند آنها برای بازی و سرگرمی كودكان و تأسیس موزه‌های ویژه كودكان، نمایشگاه‌ها، سینمای كودك و... برای پرورش كودك دارای اهمیت هستند.

  • فعال اجتماعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha