جمعه ۱۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 22661

معاون اهدا كنندگان پایگاه انتقال خون استان تهران با بیان این كه مراجعه مردم در فصول سرد در كل كشور به علت كوتاه شدن مدت روز و وضعیت نامساعد جوی كمتر می‌شود، گفت: این در حالیست كه مصرف خون كاهش پیدا نمی‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر مجید مسلمی افزود: هر ساله پیش از شروع سرما، كارگروهی را تشكیل می‌دهیم و درباره راه‌های جلوگیری از كاهش ذخیره خونی در این مدت تصمیم‌گیری می‌كنیم. یكی از اقداماتی كه در این زمینه انجام می‌دهیم، افزایش فراخوان اهدای خون است. بر این اساس، با تك تك افرادی كه نوبت اهدای خون آنان فرا رسیده است تماس گرفته و یا پیامك می‌زنیم. برخی افراد كه برای تشویق افراد به اهدای خون، آموزش دیده‌اند اهدا كنندگان را به اهدای مجدد خون ترغیب می‌كنند.

وی افزود: مردم را از طریق صدا و سیما و خبرگزاری‌ها به اهدای خون در فصل زمستان تشویق می‌كنیم. پس از هماهنگی با كارخانه‌ها و ادارات، ‌واحدهای سیار را به این مكانها به صورت یك روزه اعزام می‌كنیم. بدین ترتیب كاركنان در محل كار خود، خون اهدا می‌كنند.

معاون اهدا كنندگان پایگاه انتقال خون استان تهران در ادامه گفت: مراجعه ما به كارخانه‌ها و ادارات بستگی به شرایط هر كدام از آنها دارد. به عنوان مثال به كارخانه‌های بزرگ سالانه دو تا سه بار مراجعه می‌كنیم.البته این كار را بسته به میزان اهدای خون كاركنان در دفعه‌های قبل و خدشه وارد نشدن به روند فعالیت آنان انجام می‌دهیم.

مسلمی با بیان اینكه تعامل خوبی با شهرداری‌ها داریم، اظهار كرد: حدود یك سال از اهدای خون در محلات می‌گذرد و این كار را در فصل زمستان افزایش می‌دهیم. سلامت‌یاران از طریق سازمان انتقال خون آموزش دیده و با مراجعه به ساكنان محل، شرایط اهدای خون را برایشان توضیح می‌دهند و به افراد مایل به اهدای خون، زمان و مكان این كار را اعلام می‌كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا در فصل زمستان نیاز به فرآورده خونی خاصی افزایش می‌یابد، گفت: اگر تعداد اهداكنندگان خون بسیار كاهش پیدا كند، بیمارستانها به شدت با كمبود پلاكت مواجه می‌شوند چون این فرآورده خونی را نمی‌توان بیش از 48 ساعت ذخیره كرد. دراین مواقع از راه‌هایی مانند اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی، مردم را تشویق به خون‌دهی می‌كنیم چرا كه برای تامین پلاكت تقریبا هر روز وابسته به اهدای خون هستیم.

معاون اهدا كنندگان پایگاه انتقال خون استان تهران افزود: تعطیلات اخیر به علت آلودگی هوا باعث شد تا با این مشكل مواجه شویم اما با تلاش شبانه روزی آن را حل كردیم.

وی گفت:‌ خون دهی معمولا عوارض خاصی برای اهدا كننده به همراه ندارد چون یك پزشك دوره دیده، مراجعه كنندگان برای اهدای خون را معاینه و با آنان مشاوره می‌كند. علاوه بر آن از این افراد آزمایش كم خونی گرفته و نتیجه آن با استفاده ازدستگاهی جدید به سرعت مشخص می‌شود.


مسلمی در پایان اظهار كرد: افراد دارای وزن بالای 50 كیلوگرم و فشار خون 9 می‌توانند 450 سی سی خون اهدا كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha