مدیر گروه طب فیزیكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: كودكان و سالمندان هر هفته دو مرتبه و هر مرتبه 15 دقیقه به منظور پیشگیری از ابتلا به نرمی استخوان در معرض تابش نور مستقیم آفتاب در قرار گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، سید منصور رایگانی اظهار داشت: نرمی استخوان از بیماری‌های مهم و شایع است كه در همه سنین می‌تواند ایجاد شود و حالتی است كه به دلیل نبودن كاهش یا ناكافی بودن عناصر معدنی مانند كلسیم و فسفر در استخوان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینكه علت اصلی بروز نرمی استخوان كمبود كلسیم و فسفر در مواد غذایی و كمبود ویتامین D است اظهار داشت: كمبود ویتامین D می‌تواند به دلایل نبود آن به اندازه كافی به علت كاهش تولید یا عدم مصرف آن یا در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگرفتن باشد.

رایگانی ادامه داد: برای ایجاد استخوان قوی و سالم باید این سه عنصر به اندازه كافی در بدن وجود داشته باشد و ویتامین D موجب جذب كلسیم و فسفر از روده می‌شود.

وی با اشاره به علائم نرمی استخوان گفت:‌ درد، انحراف استخوانها، اختلال استخوانی و ضعف عضلات از مهمترین علائم این عارضه محسوب می‌شود كه معاینه بالینی و رادیولوژی و بررسی كلسیم و فسر و ویتامین D برای تشخیص آن ضروری است.

مدیر گروه طب فیزیكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطرنشان كرد: داشتن رژیم غذایی حاوی این سه عنصر مانند مصرف كافی لبنیات، سبزیجات، غلات و پروتئین مناسب بخصوص در سنین كودكی و سالمندی می‌تواند مهمترین راه پیشگیری از این عارضه باشد.

وی گفت: بهتر است كودكان و سالمندان هر هفته دو مرتبه و هر مرتبه 15 دقیقه در معرض تابش نور مستقیم آفتاب به منظور ساخته‌شدن ویتامین D كافی در بدنشان قرار گیرند و از موارد قرص‌های كلسیم و ویتامین D به صورت خوراكی استفاده كنند.

رایگانی یادآور شد: اگر عامل نرمی استخوان بیماری زمینه‌ای مانند سیلیاك كه موجب جلوگیری از جذب كلسیم از روده می‌شود باید آن را درمان كرد و اگر به دلیل مصرف داروهای ضد تشنج در كودكان كه آن هم موجب مانع جذب كلسیم می‌شود بود باید قرص كلسیم به همراه این داروها مصرف شود.

وی اضافه كرد: اگر نرمی استخوان درمان نشود اختلالات كلیوی و انحرافاتی در اندامهای زانو، دست و لگن ایجاد می‌شود و در مواردی نیز ستون فقرات دچار شكستگی و انحراف خواهد شد.

این متخصص طب فیزیكی گفت: در محیط‌های كاری نمور و بدون نور مانند كارگاه‌های قالیبافی و در برخی افراد كه بدن خود را به صورت غلیظ با كرم‌های ضدآفتاب چرب می‌كنند ویتامین D به اندازه كافی به فرد نمی‌رسد و می‌تواند دچار مبتلا به این عارضه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha