یک پزشک متخصص گیاهان دارویی نسبت به استفاده خودسرانه و سنتی از داروهای گیاهی هشدار داد و گفت: با توجه به اینکه ماده موثر گیاهان دارویی در شرایط جغرافیایی مختلف تغییر می‌یابد، مصرف ناآگاهانه آنها می‌تواند عوارض مختلفی را به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش سلامت  نقل از ایسنا ، دکتر علیرضا یزدی‌نژاد افزود: بسیاری از افراد گیاهان دارویی را خود از طبیعت جمع‌آوری می‌کنند که این امر نیز چندان توصیه نمی‌شود چرا که مشابهات سمی گیاهان دارویی بسیار بوده و در برخی موارد تشخیص آنها بسیار مشکل است.

وی تصریح کرد: خریداری داروهای گیاهی از عطاری‌ها دلیل بر سلامت آنها نیست و نمی‌توان صرف اینکه در عطاری به فروش می‌رسد نسبت به سلامت آنها اطمینان پیدا کرد.

یزدی‌نژاد استفاده از قرص‌ها و شربت‌های استاندارد شده در داروخانه‌ها را یکی از روش‌های توصیه شده در مصرف گیاهان دارویی عنوان کرد و اظهار داشت: در تهیه این داروها از عصاره صددرصد گیاهی استفاده می‌شود ‌ولی با ترکیب با موادی مانند حلال‌ها، کمک حلال‌ها و مواد نگهدارنده ترکیب صد‌در‌صد گیاهی دستخوش تغییراتی شده و دیگر نمی‌توان گفت این قرص‌ها و شربت‌ها کاملا گیاهی هستند.

این پزشک متخصص گیاهان دارویی افزود: بر خلاف آنچه در راهنمای مصرف برخی از این داروها نوشته شده، استفاده از داروهای گیاهی برای زنان باردار و شیرده و افرادی که سابقه بیماری‌های چون دیابت و فشار خون دارند بلامانع نیست و باید توسط پزشک صورت ‌گیرد.

یزدی‌نژاد با اشاره به استفاده از مواد قندی غلیظ ‌کننده به جای مواد نگهدارنده در داروهای گیاهی استاندارد شده ، ابراز کرد: این ترکیبات قندی موجب احتیاط مصرف در زنان باردار و بیماران دیابتی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha