در واقع ارزش تغذیه‌‌ای میوه لیموترش را به هیچ‌عنوان نمی‌توان با آب آن مقایسه كرد، اما در صورت تمایل به مصرف آبلیمو باید گفت كه البته نوع خانگی آن در صورتی كه به طور بهداشتی آبگیری و به درستی نگهداری شود، ارجحیت بیشتری نسبت به آبلیموی صنعتی دارد.

به زارش سلامت نیوز در اینجا این سوال مطرح می‌شود كه آیا آبلیموهای صنعتی در مقایسه با نوع خانگی آنها ارزش تغذیه‌‌‌ای كمتری دارند؟

لیموترش به دلیل غنی بودن از ویتامین‌ها و املاح‌معدنی دارای خواص معجزه‌آسایی است و از تركیب شكر با‌ آب این میوه می‌توان شربتی تهیه كرد كه در گرمای تابستان كمك موثری در رفع حالت تهوع، استفراغ و اسهال ناشی از گرمازدگی داشته ، غلظت خون را كاهش داده و بدن را از ازدیاد چربی خون در امان می‌‌دارد.

این میوه پرخاصیت می‌تواند شریان‌ها را نرم، عضلات را ارتجاعی و از لخته شدن خون جلوگیری كند. از طرفی اسیدسیتریك این میوه می‌‌تواند برای اسید اوریك حلال بسیار خوبی باشد و مصرف آن برای بیماران مبتلا به رماتیسم و نقرس بسیار نافع است.

آبلیموهای صنعتی به دلیل آن كه پاستوریزه می‌شوند فاقد ویتامین C و برخی دیگر از ویتامین‌های ناپایدار در برابر حرارت هستند البته برخی كارخانجات در مراحل پایانی تولید ویتامین C را به طور مصنوعی به آبلیمو می‌افزایند ولی اصلا قابل قیاس با ویتامین C طبیعی لیموی تازه نیست.

از سوی دیگر در آبلیموهای صنعتی برای جلوگیری از تغییر رنگ و فساد میكروبی (كپك زدن)‌ از مواد نگهدارنده‌ای استفاده می‌كنند كه اگر مقدار آن بیش از حد مجاز باشد می‌تواند سلامت مصرف‌كننده را بشدت به خطر اندازد.

این نكته را نیز نباید فراموش كرد كه آبلیموهای صنعتی كه دارای مجوز بهداشت، علامت استاندارد و تاریخ مصرف هستند به هیچ عنوان منع مصرف ندارند ، اما نكته قابل توجه آن است كه برخی افراد برای ارزیابی كیفیت و مرغوبیت آبلیمو ظاهر آن را ملاك انتخاب خود قرار می‌دهند، این افراد عقیده دارند آبلیمویی كه ته‌نشین و دو فاز شود بهترین و مرغوب‌ترین آبلیموست، بنابراین فقط آبلیموی خانگی را می‌پسندند.

برخی كارخانجات به دلیل آن كه آبلیمو جذابیت بیشتر و رنگ مناسب‌تری داشته باشد اغلب با پاستوریزه كردن، آنزیم پكتیناز را كه مسوول دو فاز و ته‌نشین شدن آبلیموست غیرفعال كرده، بنابراین محصول رنگ سبز خوشایندی داشته و كمتر ته‌نشین می‌شود. اما در مورد آبلیموی خانگی به دلیل آن كه محصول حرارتی نمی‌بیند، بنابراین آنزیم پكتیناز همچنان فعال است و آبلیمو با گذشت زمان ته‌نشین و دو فاز می‌شود.بر این اساس ته‌نشین شدن آبلیمو ملاك درستی برای ارزیابی كیفیت و مرغوبیت آبلیمو نیست. توصیه‌ها

آّبلیمو را در یخچال و به دور از نور و حرارت قرار دهید و بدانید برای ذخیره طولانی‌مدت آّبلیمو حتما در بطری را محكم بسته و برای جلوگیری از كپك زدن آن، باید ظرف را كاملا پر كنید تا از نفوذ هوا به داخل بطری شیشه‌ای جلوگیری شود.

از ظروف پلاستیكی یا بطری‌های آب معدنی برای پر كردن آبلیمو استفاده نكنید زیرا مواد اسیدی موجود در آبلیمو می‌توانند با دیواره ظروف پلاستیكی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد كرده و سمی و سرطانزا شوند. بنابراین از ظروف شیشه‌ای استفاده كنید.

از خرید آبلیموهای بی‌نام و نشان كه فاقد مجوز بهداشت و تاریخ مصرف هستند جدا اجتناب كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha