دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با اشاره به راهکارهای پیشگیری از کم‌شنوایی گفت: یکی از دلایل اصلی کم‌شنوایی، وراثت است و باید قبل از اقدام به بارداری، حتما مشاوره ژنتیک و آزمایشات غربالگری ژنتیکی صورت پذیرد.

ایرانی‌های کم شنوا کمتر از سمعک استفاده می‌کنند

سلامت نیوز:دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با اشاره به راهکارهای پیشگیری از کم‌شنوایی گفت: یکی از دلایل اصلی کم‌شنوایی، وراثت است و باید قبل از اقدام به بارداری، حتما مشاوره ژنتیک و آزمایشات غربالگری ژنتیکی صورت پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، حمید جلیلوند در پاسخ به این سئوال که چند درصد مردم ایران از سمعک استفاده می کنند، افزود: آمار دقیق و مستند در این زمینه وجود ندارد اما می توان گفت درصد کمی از افراد کم شنوای بزرگسال در کشور از سمعک استفاده می‌کنند.

وی، در توضیح اینکه چرا افراد کم شنوا کمتر از سمعک استفاده می‌کنند، اظهارداشت: گران بودن هزینه های سمعک و خدمات آن و همچنین عدم رغبت به استفاده از سمعک، باعث شده تا این افراد کمتر از سمعک استفاده کنند.

استادیار دانشکاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: آمار جهانی نشان می دهد، از هر 1000 تولد یک تا دو نفر کم شنوا به دنیا می آیند که در ایران حداقل برابر با این مقدار است و یا پیش بینی می شود که حداکثر 3 تا 4 نفر در هر 1000 تولد کم شنوا باشند، البته آمار افراد کم شنوا در بزرگسالان بیشتر از این خواهد بود چون افزایش سن، بیماری ها و آلودگی صوتی و شغل، در ایجاد کم شنوایی تاثیر دارد.

جلیلوند افزود: با توجه به پیشرفت هایی که در علم ادیولوژی صورت گرفته است امکان تشخیص کم شنوایی، علت آن و میزان ضایعه و مکان آن در همان بدو تولد وجود دارد. بطور کلی بهتر است کم شنوایی را قبل از 6 ماهگی تشخیص بدهیم و درمان را بلافاصله شروع کنیم.

وی گفت: بهترین راه پیشگیری از کم شنوایی، عدم قرار گیری در معرض سر و صداهای بلند همچون نویزهای صنعتی و شهری است و باید آلودگی صوتی کنترل شود و با مشاهده کمترین علائم کم شنوایی به ویژه در هنگام بیمار شدن باید به متخصص شنوایی مراجعه کرد.

جلیلوند ادامه داد: همچنین افراد باید وضعیت شنوایی خود را به صورت سالیانه چک کنند و برای این کار می توانند به کلینیک ها و مراکز ادیولوژی مراجعه کنند تا متخصصین شنوایی وضعیت سیستم شنوایی افراد را ارزیابی کنند. البته در کشور ما، وضعیت شنوایی نوزادان در همان اوایل تولد بررسی و کنترل می شود و خانواده ها باید حتما در این زمینه دقت کنند و آزمایشات را به طور کامل انجام دهند و حتی در سطوح مدرسه و در سطح استخدام، آزمایشات شنوایی به صورت سالیانه انجام می گردد.

دبیر انجمن علمی شنوایی ایران در پاسخ به این سئوال که چه کسانی باید نگران کم شنوایی و ناشنوایی خود باشند، اظهارداشت: معمولا کسانی که در خانواده های خود افراد کم شنوا یا ناشنوا دارند و کسانی که پدر و مادر با هم نسبت فامیلی دارند به ویژه فامیل نزدیک، همچنین کسانی که از داروهای اتوتوکسیک و آسیب رسان به سیستم شنوایی استفاده می کنند.

جلیلوند ادامه داد:همچنین نوزادانی که با عوامل خطر همچون کم وزنی، زردی، کمبود اکسیژن و... به دنیا می آیند، کسانی که در معرض نویزها و سر و صدای صنعتی هستند و حتی صداهای انفجاری همچون ترقه در معرض کم شنوایی و نا‌شنوایی هستند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی کم شنوایی به ویژه در ایران، ارثی است و باید قبل از اقدام به بارداری، حتما مشاوره ژنتیک و آزمایشات غربالگری ژنتیکی صورت پذیرد.

جلیلوند در خصوص اهمیت آزمایشات غربالگری، گفت: آزمایشات غربالگری شنوایی در بدو تولد حتما پیگیری شود. این آزمایشات ارزان، سریع و خیلی موثر هستند. متاسفانه برخی از خانواده ها این آزمایشات را در بدو تولد جدی نگرفته و پیگیری نمی کنند.

وی گفت: این در حالی است که علائم کم شنوایی در نوزادان کاملا نامحسوس و پنهان است و اگر تشخیص داده نشوند و به موقع درمان نشوند، اثرات بسیار مخرب بر روی مغز کودک و عملکرد اجتماعی، تحصیلی، هوشی و ارتباطی او در جامعه خواهد داشت و هزینه های سنگینی بر جامعه و دولت تحمیل خواهد کرد. در حالی که با تشخیص به موقع و درمان از همان اوائل تولد، باعث می شود کودک کم شنوا همچون یک کودک سالم رشد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha