چنانچه دولت و حاکمیت در راستای ساماندهی وضعیت آسیب‌های اجتماعی این قبیل کودکان را نیز مدنظر دارد، باید اقدامات ساماندهی این کودکان را در چارچوب برنامه‌های خانواده محور دنبال کند.

ادامه اجرای طرح جذب ، شناسایی و ساماندهی کودکان خیابان تا پایان سال

سلامت نیوز: فریبا درخشان نیا مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص اجرای بحث برانگیز طرح ساماندهی، جذب وشناسایی کودکان خیابان سازمان بهزیستی  گفت: سازمان بهزیستی به‌عنوان یک نهاد حمایت تخصصی همواره به‌دنبال تأمین سلامت و رفاه کودکان بوده و این موضوع از زمان تدوین آیین نامه ساماندهی متکدیان نیز با جدیت بیشتری دنبال شده است، در حقیقت از همان زمان (سال 1378) که بحث‌های جذب و ساماندهی متکدیان مطرح شد، سازمان بهزیستی به‌خاطر ماهیت و وظایف ذاتی و قانونی خود، به‌صورت داوطلبانه وارد این عرصه شده و با کسب اجازه رسمی از نهادهای بالادستی اقدام به حمایت و ساماندهی کودکان خیابانی کرد.


به گزارش سامت نیوز، ایران نوشت: وی افزود: تأکید ما براین نکته است که بهزیستی با اختلاط کودکان و افراد بزرگسال در گرمخانه‌ها و سامانسراها و محیط‌های بسته ویژه نگهداری این قبیل افراد مخالف بوده و فلسفه حضور بهزیستی در ساماندهی کودکان خیابانی هم عمدتاً به همین دلیل است. از این‌رو با توجه به مشخصات خانوادگی و اجتماعی کودکان که در حال حاضر به‌عنوان کودکان خیابانی شناخته می‌شوند، باید اذعان کنیم که این افراد دارای خانواده هستند و درصد قابل توجهی از آنها هم فاقد تابعیت و هویت ایرانی هستند.
به گفته درخشان نیا، چنانچه دولت و حاکمیت در راستای ساماندهی وضعیت آسیب‌های اجتماعی این قبیل کودکان را نیز مدنظر دارد، باید اقدامات ساماندهی این کودکان را در چارچوب برنامه‌های خانواده محور دنبال کند. به‌طور خلاصه باید گفت، از آنجا که کودکان خیابانی (که اغلب غیر ایرانی هستند) دارای خانواده هستند، برای ساماندهی آنها، باید به ساماندهی وضعیت خانواده‌های فاقد هویت و تابعیت همت گماشت و به همین دلیل پیشنهاد ما اتخاذ سیاست‌های مناسب ملی در بحث جمعیت، مهاجرت و ساماندهی اتباع خارجی است.وی درخصوص اقدامات انجام شده در این باره بیان داشت: سازمان بهزیستی اقدامات و فعالیت‌های جامعی برای این منظور در قالب یک بسته حمایتی ویژه طراحی کرده است که در آن ضمن توجه به تأمین نیازهای حداقلی این کودکان و خانواده‌های آنها، فعالیت‌های مختلفی در قالب برنامه‌های توانمندسازی، اشتغال، آموزش و تحصیل به‌صورت مستقیم به کودک و خانواده‌های آنها ارائه می‌شود همچنین یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه، تحویل بسته حمایتی تحصیلی به کودکان خیابانی در سراسر کشور در هفته پایانی شهریور ماه بود که ارزش ریالی آن حداقل 3 میلیون ریال برآورد شده بود.


مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی بهزیستی در ادامه گفت: از جمله اقدامات جانبی دیگر که در چارچوب بسته فوق پیش‌بینی شده، اقدامات رسانه‌ای و آگاه‌سازی عمومی است که برای اصلاح نگرش مردم نسبت به این کودکان در حال اجراست.
همچنین سازمان بهزیستی در راستای برنامه‌های حمایت طلبی و جلب مشارکت و همکاری‌های بین بخشی سلسله جلساتی را با سایر ذینفعان و دست اندرکاران طراحی کرده که این جلسات هم در حال برگزاری هستند.
وی خاطرنشان ساخت: از آنجا که وجود و حضور مؤسسات غیردولتی و خیریه‌ها ظرفیت قابل توجهی در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر اقدامات است و این سازمان‌ها همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در این عرصه داشتند، یکی از ابعاد اجرایی بسته حمایتی هم توسعه مؤسسات غیردولتی در چارچوب طرح همبستگی خلاق است که این طرح نیز از نیمه مرداد ماه سال‌جاری آغاز شده و در حال استمرار است.
وی در خصوص استمرار طرح جذب وساماندهی کودکان خیابان بیان داشت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کودکان شناسایی شده و اقدامات لازم برای بازتوانی آنها نیز در حال طراحی است، از این‌رو با توجه به نزدیک شدن به آغاز فصل سرما و لزوم رسیدگی ویژه به‌وضعیت کودکان در اماکن باز و جلوگیری از سوء‌استفاده از کودکان توسط باندهای تکدی‌گری و پیشگیری از خطر سرمازدگی و احیاناً مرگ کودکان، این طرح حداقل تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha