مدیرکل توانبخشی و امور مراقبتی سازمان بهزیستی کشور از افزایش یارانه‌ حمایتی دولت، ویژه‌ بیماران روانی مزمن در کشور با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.

به گزارش سلامت‌نیوز، کیوان دواتگران با یادآوری اینکه یارانه‌ اختصاص یافته درسال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 12درصد افزایش یافته است، افزود : با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه‌ حمایتی مراکز غیردولتی زیر مجموعه بهزیستی، افزایش قابل توجهی یابد.

وی بیان کرد: بر اساس منابع علمی موجود، تعداد بیماران روانی مزمن در کشور بیش از300 هزار نفر برآورد می‌شود، که سازمان بهزیستی کشور تاکنون موفق به شناسایی 109 هزار و 225 بیمار روانی مزمن شده است که از این تعداد بیش از 50 هزار و 611 نفر از خدمات متنوع سازمان بهزیستی بهره‌مند هستند.

به گفته وی، دوهزار و 123 نفر از این تعداد از مراکز روزانه، هفت هزار و 216 نفر شبانه روزی، شش هزار و 940 نفر مراقبت در منزل و607 کودک نیزاز مراکز کودکان مبتلا به اختلال نافذ رشد اوتیسم، بهره مند هستند.

دواتگران گفت: درمان و توانبخشی بیماران از طریق ارایه خدماتی مانند دارو درمانی، درمان‌های روانشناختی و آموزش بیماران در خانواده‌های آنها در مراکز روزانه ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: در این مراکز اعضای تیم تخصصی شامل روانپزشک، روانشناس بالینی، کاردرمانگر، مددکار اجتماعی، مربی حرفه‌ای و پرستار خدمات مربوطه را ارایه می‌کنند.

مدیرکل توانبخشی و امورمراقبتی سازمان بهزیستی کشور، همچنین در خصوص درباره فعالیت واحدهای آموزشی و تولیدی نیز افزود: این واحدها برای حمایت از افراد معلول و یا بیماران روانی مزمنی که در شرایط ویژه‌ قابل آموزش هستند و فرصت آموزش، اشتغال و یا فعالیت اقتصادی نزد کارفرمایان ندارند، تشکیل شده است.

دوتگران گفت: در برخی از این کارگاه‌ها بیماران مزمن روانی تحت نظارت مستقیم گروهی از متخصصان از جمله روانشناسان، مربی حرفه آموزی و با امکان دسترسی آسان به سایر اعضای توانبخشی به صورت نیمه وقت یا تمام وقت مشغول انجام کار می‌شوند.

مدیرکل توانبخشی و امورمراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: نگهداری بیماران روانی مزمن در مراکز شبانه روزی منوط به معرفی کمیسیون ساماندهی استان مربوطه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha