شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2268

سفرهای نوروزی در حالی به پایان رسید که باز هم تنها اقشار خاصی توانستند در طول تعطیلات به سفر بروند که از توان مالی و امکانات کافی برخوردار بوده و این قشر همان افرادی هستند که هر سال نوروز ، یک یا چندین استان را برای گردش انتخاب می کنند و در این میان اقشار متوسط و کم درآمد جامعه با توجه به هزینه های بالای سفر ، تنها درصد اندک و ناچیزی از آمار مسافران نوروزی را به خود اختصاص می دهند.

سفر بدون دردسر همچنان یک رویا است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور در طول تعطیلات نوروز امسال بیش از 55 میلیون نفر سفر در کشور انجام شد و به طور متوسط هر کدام از مسافران و گردشگران چندین شب در مراکز اقامتی کشور اسکان داشتند که با توجه به آمار مراکز اقامتی ، تنها درصد کمی از مسافران پوشش داده شده اند.

هم اکنون بیش از 2 هزار و 386 مرکز اقامتی و پذیرایی مانند هتل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذیر و مهمانسرا با ظرفیت 151 هزار تخت در سراسر کشور وجود دارد که این امر به هیچ وجه پاسخگوی نیاز گردشگران داخلی و خارجی نیست.

به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، به منظور رفع مشکل کمبود مراکز اقامتی و پذیرایی مورد نیاز گردشگران در کشور باید این مراکز حداقل به 3 برابر افزایش پیدا کند.

از مشکلات گردشگری نوروز امسال می توان به کمبود نیروهای حفاظتی در اماکن تاریخی مهم کشور اشاره کرد که این امر نیز در آسیب و تخریب آثار تاریخی نقش موثری داشت.

عدم اطلاع رسانی کافی و چاپ بروشور در خصوص جاذبه های گردشگری ، عدم وجود راهنما و همچنین حجم زیاد بازدید کنندگان در برخی از مراکز تاریخی که باعث آسیب دیدن این اماکن شد و... از دیگر مشکلاتی است که در ایام نوروز در استانهای مختلف کشور به وضوح دیده شد.

همچنین به رغم تاکید معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر انجام سفرهای ارزان قیمت در ایام نوروز اما این امر صورت نگرفت و در قیمت تورهای گردشگری ، هزینه اقامت در مراکز اقامتی و پذیرایی تفاوتی ایجاد نشد.

در این شرایط بسیاری از مردم که توان پرداخت هزینه های سنگین سفر و یا اقامت در مراکز اقامتی را نداشتند ، از سفر و تفریح در ایام نوروز جا مانده و منصرف شدند.

البته بسیاری از گردشگران نیز به جای اقامت در مراکز اقامتی ؛ خیابانها ، چادر و اتومبیل خود را برای استراحت و خواب انتخاب کردند و مشاهده چادرهای مسافرتی در شهرها و استانهای مختلف نشان دهنده این امر بود که تسهیلات گفته شده از سوی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی برای مسافران کارساز نبود و این تسهیلات را می توان تنها در حد اطلاع رسانی ، ارائه بروشور نصف و نیمه به مسافران ، خلاصه کرد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امسال نیز همانند سالهای گذشته از چندین روز مانده به سال جدید اقدام به راه اندازی ستاد تسهیلات نوروزی در تمامی استانهای کشور و اتخاذ سیاست ، برنامه و طرحهای زیادی کرد و یک میلیارد تومان را نیز به این ستاد اختصاص داد اما با این حال نتوانست در زمینه اجرای برنامه های مورد نظر و اطلاع رسانی در خصوص آثار و جاذبه های تاریخی کشور به مسافران نوروزی ، موفقیت چندانی به دست آورد.

همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که در ایام نوروز در استانهای پرگردشگر شمال کشور مشاهده شد هزینه های زیاد اقامت در ویلاهای شخصی بود به طوری که برای یک شب اقامت در یک اتاق کوچک در شهرهای شمالی کشور ، نرخ به 100 هزار تومان نیز رسیده بود.

به رغم اینکه رئیس ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی کشور اعلام کرده بود ، در ایام نوروز بر فعالیت و عدم افزایش قیمت ویلاهای شخصی نظارت گسترده صورت می گیرد اما وجود مواردی از این دست ، نشانه عدم تحقق کامل این وعده و کاستی در اجرای طرحها و برنامه های ستاد تسهیلات نوروزی بوده است.

در حال حاضر در بسیاری از شهرستانها ، شهرها و حتی نقاط دور افتاده کشور ابنیه و میراث فرهنگی بسیاری وجود دارد که به جهت کمبود هتل و مسافرخانه در این شهرستانها ، این آثار تاریخی مهجور مانده است و مسافران و گردشگران اطلاعی از آنها ندارند به همین دلیل مسافران تنها به چند استان کشور سفر می کنند .

بر اساس اعلام ستاد تسهیلات نوروزی در نوروز امسال استانهای فارس ، خوزستان ، کرمان ، خراسان رضوی ، اصفهان و... جزء استانهای برتر در جذب مسافران نورورزی بوده اند و هر کدام پذیرای بیش از 4 میلیون گردشگر بوده اند که به طور حتم مراکز اقامتی و پذیرایی این استانها برای این حجم مسافر کافی نبوده است .

چنانچه مسئولان بتوانند با برنامه ریزی و اتخاذ سیاست های درست اقدامی در جهت انجام سفر مردم در تمام طول سال و در فصلهای مختلف انجام دهند ، در این صورت می توان قبول کرد که سفر و مسافرت تنها مختص یک قشر خاص نیست و همه نیازمند گردش و تفریح هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha