طرح‌ پلیس پایتخت برای دستگیری سارقان، قاچاقچیان و جاعلان همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین عملیات ۱۱۶ نفر از مجرمان ظرف ۲۴ ساعت در نقاط مختلف تهران دستگیر شدند.

از کلاهبرداری در زندان تا سرقت در ۵ ثانیه

سلامت نیوز: طرح‌ پلیس پایتخت برای دستگیری سارقان، قاچاقچیان و جاعلان همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین عملیات ۱۱۶ نفر از مجرمان ظرف ۲۴ ساعت در نقاط مختلف تهران دستگیر شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، در میان دستگیر‌شدگان افراد مختلفی دیده می‌شوند؛ از اعضای یك باند بزرگ جعل گرفته تا سارقانی كه مقابل تالارهای عروسی، از 800خودرو سرقت كرده بودند.ساعت 10صبح 17مهرماه است؛ بیش از 100متهم در محوطه پلیس آگاهی پایتخت كنار هم نشسته‌اند.

همه در گروه‌های چندنفری به هم دستبند زده شده‌اند و بعضی از آنها كه ظاهرا جرم‌شان سنگین‌تر است پابند هم دارند. آن سوی حیاط میزهایی چیده شده كه روی آنها پر است از اموال مسروقه ‌و سلاح‌هایی كه در مخفیگاه دستگیر‌شدگان كشف شده است. روی یكی از میز‌ها مملو از مهرهای مختلف است؛ از مهر وزارت كشور گرفته تا قوه قضاییه و دانشگاه‌های تهران. همه آنها جعلی هستند و از باندی كشف شده‌اند كه به‌طور گسترده اقدام به جعل اسناد می‌كردند. آنها حتی مدرك دانشگاهی هم صادر می‌كردند. مدرك با استعلام مثبت از دانشگاه یك قیمت داشت و مدرك بدون استعلام، قیمتش فرق می‌كرد.

این تازه‌ترین طرح مأموران پلیس آگاهی است كه سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران در حیاط اداره آگاهی و در جمع خبرنگاران جزئیات آن را بازگو می‌كند. او می‌گوید: در این عملیات 116نفر دستگیر شدند كه در قالب 27باند فعالیت داشتند. كار بیشتر این باندها زورگیری بود كه اعضای آن به ارتكاب ده‌ها سرقت اقرار كرده‌اند؛

4باند از خانه‌ها و مغازه‌ها سرقت می‌كردند، ۷ باند تخصص‌شان سرقت خودرو و موتور بود و یك باند نیز سرقت مسلحانه می‌كردند و باندهای دیگر در جعل مدارك فعالیت داشتند.فرمانده انتظامی تهران ادامه می‌دهد: تحقیقات برای دستگیری این افراد از چند هفته قبل آغاز شده بود و در این مدت كارآگاهان در بررسی‌های تخصصی موفق شده‌ بودند این مجرمان را شناسایی و مخفیگاه‌های آنها را شناسایی كنند و اینگونه بود كه آنها در چندین عملیات هماهنگ دستگیر شدند.

در میان دستگیر‌شدگان ۱۱ محكوم فراری نیز حضور دارند كه مدت‌ها تحت تعقیب قرار داشتند. سردار رحیمی به دستگیری اعضای یك باند بزرگ جعل اسناد دولتی و مهرهای سازمان‌ها و ادارات آموزشی هم اشاره می‌كند. او می‌گوید: اعضای این باند ۱۰نفر بودند كه از طریق اقدامات اطلاعاتی شناسایی و دستگیر شدند.

اسنادی كه از مخفیگاه این متهمان كشف شده نشان می‌دهد مهری وجود نداشته كه این افراد اقدام به جعل آن نكرده باشند؛ از مهرهای وزارت كشور، قوه قضاییه گرفته تا دانشگاه آزاد و سراسری. آنها حتی مهر ‌راهنمایی و رانندگی ناجا را هم جعل كرده بودند.

رئیس پلیس تهران ادامه می‌دهد: این گروه، مدارك تحصیلی مانند لیسانس و فوق‌لیسانس را به‌صورت ماهرانه‌ای جعل می‌كردند. آنها مدعی می‌شدند كه مدارك با استعلام مثبت قیمت بیشتری از مداركی داشت كه نیاز به استعلام نداشت. آنها از این طریق پول هنگفتی به جیب زده‌اند كه تلاش برای شناسایی رابطان دولتی كه با اعضای این باند فعالیت داشتند ادامه دارد.

    800سرقت از مهمانان عروسی

در میان متهمانی كه دستگیر شده‌اند، مرد جوانی است كه با یك گروه سارق فعالیت داشت. او به همراه همدستانش مقابل تالارهای عروسی در تهران می‌رفتند و با شناسایی خودروهای مهمانان عروسی نقشه سرقت را اجرا می‌كردند. گفت‌وگو با او را بخوانید.

    چند وقت بود كه سرقت می‌كردید؟

من از عید با این باند كار می‌كردم. اما حالا با قاطعیت می‌گویم كه اشتباه كردم و به‌شدت پشیمانم. دوستم به من گفت پول خوبی گیرت می‌آید و مطمئن باش هرگز گیر نمی‌افتی و من هم فریب خوردم.

    از شگرد سرقت بگو؟

من كت و شلوار می‌پوشیدم و كراوات یا پاپیون می‌زدم. گروهمان 3نفره بود. دوستم و نامزد او 2 عضو دیگر باند بودند. آنها هم تیپ می‌زدند و به مقابل تالارها می‌رفتیم. درست مثل مهمانان عروسی لباس می‌پوشیدیم و بعد از شناسایی ماشین موردنظرمان، با پیچ گوشتی صندوق عقب را باز می‌كردیم و اموال باارزش داخل آن را به سرقت می‌بردیم. مثل پول، طلا، سكه، دوربین عكاسی و فیلمبرداری، لباس‌های مارك‌دار و گران‌قیمت. حتی كفش‌ها را هم سرقت می‌كردیم.

    در باندتان یك دختر هم حضور داشت؟

بله. نامزد همدستم بود. برای اینكه كسی به ما شك نكند با ما می‌آمد.

    همدستانت هم دستگیر شده‌اند؟

نه. فراری هستند.

    سابقه داری؟

نه. این نخستین بار بود كه دست‌به خلاف می‌زدم. من در كار تعمیر یخچال هستم اما وسوسه شدم كه به‌خاطر درآمد بیشتر وارد این بازی شوم. حالا گیر افتادم و می‌بینم اصلا ارزشش را نداشت.

    سرقت خودرو در 5ثانیه

«در عرض 5ثانیه در خودروها را باز می‌كردم و دست به سرقت می‌زدم». این را متهمی به نام مجید می‌گوید كه در طرح پلیس آگاهی دستگیر شده است. او 2سابقه كیفری دارد؛ یكی درگیری و دیگری سرقت خودرو.

    از سوابق قبلی‌ات بگو.

جریان درگیری‌ام شاید برای شما جالب باشد. یكی، دو سال پیش شخصی با برادرم درگیر شد. برای دفاع از او سراغ آن شخص رفتم اما او را اشتباه گرفتم و مردی را به باد كتك گرفتم. بعد كه دستگیر شدم فهمیدم كه یك قاضی را كتك زده‌‌ام. تا مدت‌ها فكر می‌كردند برای انتقام سراغش رفته‌ام. اما بالاخره متوجه شدند كه او را اشتباه گرفته‌ام.

    این بار به چه جرمی دستگیر شده‌ای؟

سرقت خودرو. در عرض 5ثانیه ماشین‌ها را سرقت می‌كنم. مثل پژو، پراید، سمند و... به‌نظرم این استعدادی است كه خدا در وجود من گذاشته است! اگرچه یكی از دوستانم سال‌ها پیش شگرد سرقت را به من یاد داد اما من به واسطه استعدادی كه داشتم در این علم! حرفه‌ای شدم. كافی‌است شما اینجا ماشینتان را قفل كنید و بروید. 50قدم كه بردارید وقتی برگردید، من پشت فرمان ماشین‌تان نشسته‌ام و برایتان دست تكان می‌دهم و آن را می‌دزدم! آن هم با شاه كلیدی كه خودم ساخته‌ام.

    انگیزه‌ات از این سرقت‌ها چه بود؟

اوایل فقط به‌خاطر هیجانش سرقت می‌كردم. چون با دختری آشنا شده بودم و هر روز یك مدل ماشین سرقت می‌كردم و می‌رفتم سر قرار. به او گفته بودم در كار خرید و فروش خودرو هستم و نمایشگاه اتومبیل دارم اما بعد دستم رو شد و فهمید كه سارقم. با وجود این عاشق هم بودیم و به‌خاطر او توبه كردم. حتی به تازگی با هم عقد كردیم اما به‌خاطر آن سرقت‌ها دستگیر شدم.

    تحصیلاتت چقدر است؟

فوق لیسانس برق دارم. من خودروها را سرقت می‌كردم و پس از برداشتن لوازم آن، ماشین را رها می‌كردم. لوازم را هم می‌فروختم.

    كلاهبرداری از زندان

حتما تا حالا اخبار مربوط به كلاهبرداری زندانیان از داخل زندان را شنیده‌اید؛ همان‌هایی كه با پیامك برنده شدن در قرعه‌كشی، طعمه‌های خود را به مقابل عابربانك‌ها می‌كشانند و از آنها می‌خواهند برای دریافت جایزه‌شان كارتشان را داخل دستگاه قرار دهند و بعد حساب طرف مقابل را خالی می‌كنند. محمد، جوانی است كه با این باند فعالیت داشت و حالا دستگیر شده است.

    چه شد وارد باند كلاهبرداری شدی؟

چند ماهی بود كه مشكل مالی داشتم تا اینكه دوستم مردی به نام احمد را به من معرفی كرد و گفت اگر برایش كار كنی پول خوبی گیرت می‌آید. احمد به اتهام كلاهبرداری در زندان بود. به من زنگ زد و گفت باید كارت عابربانك جور كنی. من هم سراغ افراد معتاد می‌رفتم و با پرداخت پول به آنها، راهی بانك می‌شدم و آنها حساب باز می‌كردند و كارتشان را به همراه رمزش در اختیار من قرار می‌دادند. آنها به‌خاطر پول مواد حاضر بودند هركاری انجام بدهد.

    با كارت‌ها چه كار می‌كردی؟

شماره كارت‌ها را به احمد كه در زندان بود، می‌دادم. او هم از داخل زندان و به‌صورت تلفنی از طعمه‌هایش كلاهبرداری می‌كرد. وقتی طعمه‌های فریب خورده به امید دریافت جایزه پای دستگاه عابربانك می‌رفتند، احمد با شگردی كه داشت كاری می‌كرد كه آنها دكمه‌هایی را كه او می‌گویند فشار دهند و بعد موجودی حساب‌شان به همان كارتی واریز می‌شد كه دست من بود.

من هم بلافاصله به مقابل صرافی می‌رفتم و با پول آن سكه و طلا می‌خریدم. در این میان سهم من 30درصد و سهم احمد كه كار اصلی را انجام می‌داد 60درصد بود. دو همدست دیگر هم داشتم كه 10درصد سهمشان بود. در مدت 6ماهی كه فعالیت داشتم 300میلیون تومان پول گیرمان آمد كه سهم من 90میلیون تومان شد.

    یك‌ماه 10سرقت

ماموران در این عملیات، 2 جوان 20ساله را دستگیر كردند كه در پوشش مسافركشی، دست به زورگیری از طعمه هایشان می‌زدند. یكی از آنها جوانی 20ساله‌است كه تمام صورت و بدنش خالكوبی است.

    با این سن و سال چرا سرقت می‌كردی؟

من بچه طلاقم و از كودكی مشكل مالی داشتیم. بزرگ‌تر كه شدم معتاد به قرص، مرفین و حالا شیشه شدم. برای تأمین هزینه مواد با دوستم، نقشه سرقت و زورگیری كشیدیم.

    طعمه‌هایتان را چطور شناسایی می‌كردید؟

دوستم پراید داشت و با آن راهی خیابان‌ها می‌شدیم و مسافر سوار می‌كردیم. بعد هم با تهدید چاقو از مسافران سرقت می‌كردیم.

    از چند نفر سرقت كردید؟

در مدت یك‌ماه 10سرقت انجام دادیم كه 9نفر از طعمه‌هایمان مرد و یك زن بود كه تمام طلاهایش را دزدیدیم اما خیلی زود دستگیر شدیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha