سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 226846

مطابق آخرین دستاوردهای علمی مشخص شده است که سلامت روان از اهمیت زیادی در تأمین سلامت افراد برخوردار است.

۸۰ درصد سلامت بدن در گرو سلامت روان است

سلامت نیوز: مطابق آخرین دستاوردهای علمی مشخص شده است که سلامت روان از اهمیت زیادی در تأمین سلامت افراد برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،پیش از این بیشتر تحقیقات بر تأمین سلامت جسمی معطوف بود. این نگرش متاخر هم‌اكنون نیز در جامعه ما حاكم است و برخی مسئولان و مردم سلامت را سلامت جسمی تعریف می‌كنند. چنانچه در میان ورزشكاران نیز كه به تناسب اندام و رعایت اصول تغذیه دقیق اهمیت بیشتری داده می‌شود دیده شده كه در مقابل حوادث و فشار‌های طبیعی زندگی فروپاشیده‌اند.

این نشان می‌دهد كه در تأمین مهارت بهداشت روان همه افراد جامعه غفلت‌های زیادی صورت گرفته است. تحقیقات نشان می‌دهد كه فقط ۲۰ درصد از سلامت افراد را سلامت جسمی تشكیل می‌دهد بنابراین برنامه‌ها، بودجه‌بندی‌ها و سیاست‌ها باید به سمت تأمین سلامت روانی، اجتماعی و معنوی كه ۸۰‌درصد سلامت افراد را تشكیل می‌دهد، برود. این درحالی است كه هم‌اكنون، ۳ درصد از بودجه سلامت را به سلامت روان اختصاص می‌دهیم. نگاه حداقلی به سلامت روان در كشور در شرایطی است كه دنیا به سمت تأمین بهداشت روان معطوف شده است. كشور‌های توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این بخش انجام می‌دهند چرا كه تحقیقاتشان نشان می‌دهد كه بسیاری از بیماری‌های جسمی ریشه روانشناختی دارند و بعضاًبه‌عنوان بیماری‌های عصبی شناخته می‌شوند. زخم معده‌های طولانی، بیماری‌های قلبی عروقی، درد‌های اسكلتی - عضلانی، ریزش مو و... تحت‌تأثیر مشكلات بهداشت روان است.

آخرین تحقیقات نشان داده است كه استرس و فشار روحی -روانی ابتدا روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و بیماری جسمی بعضا لاعلاج در افراد ایجاد می‌كند. اهمیت توجه به سلامت روان آنجا بیشتر می‌شود كه بدانیم همین تحقیقات نشان داده‌اند كه مهارت تأمین بهداشت روان در بهبود بیماری‌های لاعلاج تأثیر مضاعف و شگفت‌انگیز دارد. از سوی دیگر به هم ریختگی و عدم‌انسجام روحی و روانی نیز می‌تواند زودتر از موعد فرد بیمار را از پای بیندازد.

تأمین بهداشت روان باید از اولویت‌های نظام سلامت باشد، به‌خصوص تأمین آن در مراحل اولیه ایجاد آن. به‌عبارت دیگر تأمین سلامت روان در دوران بارداری، سال‌های اولیه زندگی و دوران بلوغ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ۷۰ درصد شخصیت افراد كه ابعاد روانشناختی، اجتماعی، جسمی، معنوی و اخلاقی دارد، در سال‌های اولیه زندگی و پیش از دبستان شكل می‌گیرد. امروزه در دنیا همانطور كه چكاپ سلامت جسمی اهمیت دارد، چكاپ سلامت روان نیز برای همه اقشار مطرح شده است. تشكیل پرونده سلامت روان برای افراد، مخالف تفكر اشتباه پیشین است كه به‌دنبال پنهان‌سازی بیماری و اختلالات روان بود. پیگیری و درمان اختلال‌های خلقی، افسردگی، وسواس و... در حالی به صراحت در دنیا انجام می‌شود كه عده‌ای از افراد به‌دنبال ارتقای سلامت روان خود هستند و می‌خواهند هر روز بهتر از گذشته خود شوند. این تفكر باید در كشور ترویج داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha