ا آن كه تنها سه دهه از شناخت بیماری ایدز می‌گذرد، حدود 40 میلیون نفر در دنیا با ابتلا به این ویروس زندگی می‌كنند و حدود 30 میلیون نفر نیز به دلیل این بیماری جان باخته‌اند. فقدان دسترسی به آموزش و خدمات پیشگیری یكی از عوامل اصلی گسترش این بیماری است. برای كاهش روند ابتلا به ایدز باید همه افراد را از حق دسترسی به اطلاعات صحیح، پیشگیری و درمان بهره‌مند ساخت.

به گزارش سلامت نیوز ، ایدز بیماری است كه توسط ویروسی به نام HIV منتقل می‌شود. این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را تضعیف می‌كند؛ به طوری كه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

ایدز با عفونت HIV چه تفاوتی دارد؟

از زمانی كه فرد به ویروس مولد ایدز (HIV) مبتلا می‌شود تا شروع بیماری ایدز ممكن است بیش از 10 سال طول بكشد. در این مدت فرد سالم بوده‌، می‌تواند به كار و فعالیت خود ادامه دهد اما احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد. ابتلا به HIV از ظاهر فرد مشخص نمی‌شود.

HIV از طریق تماس جنسی با فرد مبتلا بدون استفاده از كاندوم، استفاده مشترك از وسایل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مانند تیغ و سوزن خالكوبی، انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده و از مادر مبتلا به نوزاد در طی بارداری، زایمان و شیردهی منتقل می‌شود.

بر اساس اعلام اداره كنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، شایع‌ترین راه ابتلا به HIV در جهان تماس جنسی نامطمئن و در ایران، استفاده مشترك از وسایل تزریق میان مصرف كنندگان مواد مخدر تزریقی است.

چه عواملی خطر ابتلا را در تماس جنسی بیشتر می‌كند؟

تماس‌های جنسی محافظت نشده وجود یك بیماری آمیزشی درمان نشده مانند زخم، ترشح و سوزش دستگاه تناسلی می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. همچنین مصرف مواد مخدر، الكل، اكستاسی (قرص X) و ... قدرت تصمیم‌گیری فرد را برای پرهیز از رابطه جنسی حفاظت نشده مختل می‌كند.

 آیا لازم است افراد آلوده به این ویروس از دیگران جدا شوند؟

ویروس مولد ایدز از طریق تماس‌های معمولی مانند دست دادن، در آغوش كشیدن، عطسه، سرفه، استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترك، استفاده از استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود. افراد مبتلا و بیمار نیاز به حمایت و همدلی جامعه دارند. آنچه فرد را در معرض خطر قرار می‌دهد رفتارهای پرخطر است، نه زندگی در كنار افراد مبتلا.

از كجا بدانیم مبتلا شده‌ایم یا نه؟

ابتلا به ویروس مولد ایدز تنها از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود. از زمانی كه ویروس وارد بدن فرد شده تا زمانی كه در آزمایش خون مشاهده شود ممكن است چند ماه طول بكشد. بهتر است قبل از انجام آزمایش با یك مشاور صحبت شود. بنابراین اگر فردی از ابتلای خود یا همسر خود به HIV نگران است می‌تواند به مراكز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه كرده و در این مراكز علاوه بر آموزش، مشاوره و ارایه وسایل پیشگیری، آزمایش HIV به صورت رایگان با حفظ رازداری انجام شده و افراد مبتلا یا بیمار تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.

آیا ایدز درمان دارد؟

در حال حاضر درمان قطعی كه ویروس را از بین ببرد وجود ندارد. درمان‌های موجود می‌توانند طول عمر بیمار را افزایش داده، كیفیت زندگی وی را بهبود بخشند.

چگونه خود را در برابر ابتلا به HIV حفاظت كنیم؟

خویشتن‌داری در زمان تجرد، وفاداری به همسر، پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرك، خودداری از مصرف تزریقی مواد مخدر، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مانند تیغ اصلاح، سوزن خالكوبی، وسایل تزریق و ... به صورت مشترك می‌تواند فرد را در برابر ابتلا به این ویروس حفاظت كند.

هر كدام از ما می‌تواند با حفاظت از خود و دیگران در برابر ایدز، صحبت با دیگران در مورد HIV / ایدز، تلاش برای پذیرفته شدن و حمایت افراد مبتلا به HIV / ایدز در جامعه و محله، دعوت از بزرگان محله، مربیان، همكاران، همكلاسان و اطرافیان به مشاركت در اطلاع رسانی برای HIV / ایدز در حفاظت شهر و كشور خود در برابر همه گیریHIV كمك كند.
منبع : ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha