چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

ژوهشگران ادعا می‌کنند با آزمایش بویایی می‌توان احتمال ابتلا به پارکینسون را 10 سال پیش از بروز علائمی همچون لرزش، سفتی و خشکی اندام‌ها تشخیص داد.

علامت اولیه‌ ابتلا به پارکینسون

سلامت نیوز:نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است تضعیف حس بویایی از علائم اولیه‌ خطر ابتلا به پارکینسون به‌شمار می‌رود و درصورت تشخیص زودهنگام، تأثیر بسزایی در جلوگیری از پیشرفت بیماری خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: پژوهشگران ادعا می‌کنند با آزمایش بویایی می‌توان احتمال ابتلا به پارکینسون را 10 سال پیش از بروز علائمی همچون لرزش، سفتی و خشکی اندام‌ها تشخیص داد.

در نتایج این پژوهش مشاهده شده بین تضعیف حس بویایی و پارکینسون در مردان ارتباط قو‌ی‌تری وجود دارد، اما علت این قضیه هنوز مشخص نیست.

در این پژوهش، حدود 2500 نفر با میانگین سنی 75 سال تحت آزمایش بویایی قرار گرفتند و از آنها درمورد بوهای شناخته‌شده‌ای مانند لیمو، بنزین، پیاز و دارچین سؤال شد.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش پس از انجام این آزمایش به‌مدت 10 سال زیرنظر قرار گرفتند. طی این سال‌ها، ابتلا به پارکینسون بیشتر در کسانی مشاهده شد که در آزمایش بویایی ضعیف‌تر از دیگران عمل کرده بودند.

پژوهشگران دریافتند این ارتباط در مردان سفیدپوست نسبت به مردان سیاهپوست قوی‌تر است. در این نتایج حتی پس از لحاظ کردن عوامل دیگر فرآیند خطر ابتلا به پارکینسون (مانند مصرف سیگار یا سابقه جراحت جدی در ناحیه سر) تغییری حاصل نشد.

پارکینسون یک بیماری مغزی تحلیل‌برنده عصبی است که درمان قطعی ندارد. شایع‌ترین علائم این بیماری عبارتند از: لرزش دست‌وپا و همچنین احساس لرزش در فک و صورت، سفتی عضلات، کندی حرکت و مشکلات تعادلی.

هنوز هیچ آزمایش مشخصی قادر به تشخیص زودهنگام این بیماری نیست. پارکینسون معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که روند تحلیل از سال‌ها قبل در فرد آغاز شده و امکان بهبود بمراتب دشوارتر شده است.

از این‌رو، پژوهشگران سعی دارند با انجام پژوهش‌های تکمیلی پیرامون‌ آزمایش‌های بویایی و استراتژی‌های مشابه بتوانند امکان تشخیص زودهنگام این بیماری را فراهم کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha