در پی اعتراض مؤسسان مدارس غیردولتی به پایین بودن شهریه این مدارس، مسئولان آموزش‌و‌پرورش به دریافت‌های گزاف‌تر مدارس غیردولتی چراغ سبز نشان دادند

اعتراض دنباله‌دار والدین از شهریه مدارس غیردولتی

سلامت نیوز:هر‌جا سخن از مدارس به خصوص مدارس غیر‌دولتی است، گلایه از میزان دریافت شهریه به بهانه‌های مختلف و بدون چارچوب نیز به دنبال آن مطرح می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: در نهایت هم یكی از مسئولان آموزش‌و‌پرورش با بیان سخنانی همچون بازبینی الگوی «شهریه»، نظارت یا ضابطه‌مند كردن آبی بر آتش می‌ریزد و عبور می‌كند. اما اینبار دایره این اعتراضات به مدارس رسیده است.

گویا امسال بیشترین اعتراضات از سوی مؤسسان نسبت به شهریه پایین مدارس وجود داشته است! موضوعی كه با جواب «بازبینی الگوی «شهریه» مدارس غیردولتی» مواجه شده است تا سهم این اعتراضات از سوی مدارس كاهش پیدا كند، اما جالب اینجاست به‌رغم روند اعتراضات والدین به شهریه‌های نجومی و حتی دریافت مبالغ هنگفت به بهانه‌های مختلف در طول سال تحصیلی، آموزش‌‌و‌پرورش سال‌هاست با ورود نهاد بیرونی در زمینه نظارت بر شهریه‌ها مخالفت می‌كند و خود را صالح بر رسیدگی می‌داند!

 

گفته‌های آموزش‌و‌پرورشی‌ها نشان می‌دهد نظارت نهادی بیرونی چون سازمان تعزیرات حكومتی تبدیل به یك غول پر‌استرس برای آنها شده كه هر زمان سخنی از نظارت و گرانی شهریه‌ها به میان می‌آید، گله‌مندی مسئولان آموزش‌و‌پرورش هم مطرح می‌شود.
این مجموعه ورود تعزیرات به مدارس را یكی از عمده‌ترین مشكلات نهاد آموزش‌و‌پرورش می‌دانند و معتقد هستند طبق قانون، نظارت بر امور آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی برعهده آموزش‌وپرورش و شورای نظارت است، اما آیا اساساً كسانی كه چنین ساماندهی نظارت بر شهریه و برنامه‌های آنان را از سوی نهاد دیگر زیر‌سؤال می‌برند، تا به حال توانسته‌اند مدیریت صحیحی در این زمینه داشته باشند تا میزان این شهریه‌ها قانونمند و دارای چارچوب باشد؟!
   
اعتراض دنباله‌دار والدین 

آموزش‌و‌پرورش می‌گوید مدارس غیر‌دولتی باید براساس الگوی معرفی شده، شهریه خود را تدوین كنند، اما تعیین شهریه بر‌اساس الگو تنها بخشی از ماجرای مدارس غیر‌دولتی است؛ چراكه گلایه‌های والدین از شهریه‌های غیر‌قانونی مدارس و متغیر بودن ارقام نجومی دریافت پول به بهانه‌های مختلف ادامه دارد. از سوی دیگر هم برخی از خانواده‌ها با توجه به هزینه‌های پرداخت شده به مدارس غیردولتی نسبت به عملكرد تحصیلی فرزندانشان نیز اعتراض دارند؛ چراكه قیاس كیفیت آموزشی و میزان دریافت نرخ یكسال تحصیلی در این مدارس را نا‌متعادل می‌دانند.
 بخش دیگری از مشكلات دریافت شهریه به مدارس هیئت امنایی یا دولتی‌ای مربوط می‌شود كه در شروع سال تحصیلی یا در طول سال به بهانه‌های مختلف از والدین دانش‌آموزان در قبال هزینه‌های جانبی و كمك به مدرسه مبالغی را دریافت می‌كنند.  اما روی هم رفته این والدین هستند كه بنا به دلایل مختلف و دعواهای میان سازمانی و كش‌و‌قوس‌های قدرت‌طلبانه قربانی می‌شوند و به‌رغم تلاش‌های زبانی و اظهارات هشدارگونه مسئولان آموزش‌و‌پرورش، همچنان هر ساله شاهد دریافت رقم‌های نجومی در ابتدای سال و اواسط سال هستند. حال آنكه آموزش‌و‌پرورش از ابتدا در مقابل ورود نهاد نظارتی بیرونی چون تعزیرات گارد گرفت و این ایستادگی همچنان هم ادامه دارد و معتقد هستند خود قادر به كنترل چنین وضعیتی بوده و نهادی چون تعزیرات به دلیل نداشتن اشراف كافی در این مقوله، صالح به نظارت نیست. 
هرچند كه مخالفان می‌گویند سازمان تعزیرات وظیفه نظارت و كنترل بر امور اقتصادی و هماهنگی مراجع قیمت‌گذاری و توزیع كالا را به عهده دارد و فعالیت مدارس و مراكز آموزشی غیردولتی از مصادیق فعالیت اقتصادی نیست و دانش‌آموزان هم مصداق چنین تعریفی نمی‌شوند، اما سؤال اینجاست آیا تاكنون ارائه الگوی مشخص شهریه تأثیری در كنترل مدارس غیر‌دولتی داشته است؟! آیا تا به حال خروجی برخورد با متخلفان باعث شده مدارس غیردولتی كمتر تخطی كنند؟! در نهایت اینكه اگر واقعاً این نگاه دلسوزانه است و با فرض قبول ادله آموزش‌و‌پرورش در مورد صلاحیت نداشتن تعزیرات، بهتر نیست یك نهاد یا مركز بیرونی به پیشنهاد خود معرفی كنند؟!
    
مدارس غیر‌دولتی: بیشتر به ما پول بدهید!
جالب اینجاست به تازگی مدیركل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌و‌پرورش اظهاراتی را بیان داشته كه نشان می‌دهد، مدارس غیر‌دولتی هم به وضعیت شهریه‌های این مدارس اعتراض دارند. 
حسن مسعودی می‌گوید: امسال بیشترین اعتراضات را از سوی مؤسسان نسبت به شهریه پایین مدارس وجود داشته است. جالب اینجاست كه به گفته وی این اعتراضات به علت بالابودن شهریه‌ها نبوده، بلكه اعتراضاتی به علت پایین بودن میزان آن مطرح شده است.
مدیركل مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌و‌پرورش تصریح می‌كند: بسیاری از مسئولان و نهادهای نظارتی سراغ ما می‌آیند و ابراز می‌كنند شهریه‌ای كه در فلان استان تعیین كردید، پاسخگوی نیازشان نیست. چون شهریه را بر‌اساس الگو تعیین كردیم در برخی مناطق رشد كمی داشت. هرچند معتقدیم الگوی شهریه بر‌اساس شاخص‌ها و واقعیاتی كه خود مؤسسان بیان كرده‌اند، تعیین می‌شود و در فرمول قرار می‌گیرد.
 وی اظهاراتی داشته است كه نشان می‌دهد والدین نه‌تنها باید شاهد كاهش این شهریه‌ها باشند، بلكه امكان افزایش هم قریب‌الوقوع است. چنانچه می‌گوید: مدارس زیادی داشتیم كه امسال افزایش شهریه‌شان نسبت به سال قبل 6 تا 9 درصد بود كه با در نظر گرفتن همه ابعاد، مكفی نیست؛ حتی اگر نرخ تورم زیر 10 درصد باشد. تورم یكی از آیتم‌های تعیین شهریه است.  
مسعودی در نهایت هم ضمن اعلام بازبینی الگوی شهریه مدارس غیردولتی گفته است: حتماً امسال الگوی شهریه هم به جهت فنی و هم مكانیسم‌های تأثیرگذار در شهریه بازبینی می‌شود و امیدواریم برای سال تحصیلی آینده این الگو به حدی جامع و مانع باشد كه حداقل نارضایتی را شاهد باشیم.  كلیت اظهاراتی كه نشان می‌دهد آموزش‌و‌پرورش نه‌تنها پیام‌های خوبی برای والدین نداشته است، بلكه همنوا با اعتراضات مدارس غیر‌دولتی، كمك خواهد كرد تا سهم بیشتری در دریافتی‌های گزاف خود داشته باشند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha