چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 226906

انجمن جهانی درد در تعریف درد چنین می گوید: درد تجربه حسی وهیجانی ناخوشایند، به دنبال آسیب بالفعل وبالقوه بافتی است .

«دردِ بیماری» یا «بیماریِ درد»!

سلامت نیوز:عده زیادی از مردم همان اول صبح از احساس مبهم درد مزمن در تمام بدن گلایه می کنند یا دردهای گاه وبیگاهی که به سراغشان می آید ونمی دانند باید چه کنند؟ در تقویم جهانی، امروز روز جهانی «مبارزه با درد» نام گذاری شده است .

به گزارش سلامت نیوز، خراسان نوشت: به این مناسبت و برای اطلاع رسانی بیشتر درباره این مشکل جهانی، به سراغ دبیر انجمن بررسی و مطالعه درد رفتیم . دکتر جلال زرین قلم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی می گوید: انجمن مطالعه درد ایران زیر مجموعه انجمن جهانی درد است واین انجمن بیش از 22 سال قبل با همکاری پزشکانی مانند دکترمحمد شریفی پا گرفت و با حضور متخصصانی همانند دکتر سعید سمنانیان و دکتر هما مناهجی فعالیت خود را شروع کرد .
هدف از تشکیل این انجمن، مدیریت روش های تحقیقی ودرمانی درباره درد است.
 
  تعریف جهانی از درد  

انجمن جهانی درد در تعریف درد چنین می گوید: درد تجربه حسی وهیجانی ناخوشایند، به دنبال آسیب بالفعل وبالقوه بافتی است .از آن جا که درد یک اختلال سایکو سوماتیک ( اختلال روان تنی) است، چه درزمینه تحقیق وچه در زمینه درمان باید متخصصان از گروه های مختلف حضور داشته باشندو انجمن درد با برگزاری همایش های داخلی وشرکت در کنگره های جهانی توانسته است نگرش درباره درد را – که  قبلا موضوع جانبی تلقی می شد – تغییر بدهد و رویکردها را به سمت همکاری بین رشته ای بین متخصصان بالینی وپایه سوق دهد. بهتر است برای آگاهی بیشتر مثالی بزنم؛ فرد بیماربا یکی از علایم بیماری مانند درد مراجعه می کند، درد در مرحله اول بیماری نیست بلکه پاسخ فیزیولوژیکی بدن به بیماری است . در ادامه اگر بیماری با تشخیص صحیح همراه نباشد ودرمان مناسب انجام نشود ، با مزمن شدن آن، ممکن است درد نیز به بیماری تبدیل شود (وقتی درد باقی می ماند یعنی عامل ایجاد آن هم باقی مانده است و با مزمن شدن بیماری ، دردهم به سمت مزمن شدن پیش می رود و می تواند بیماری تلقی شود.) یعنی فردی که درد مزمن مفصلی دارد، خود این درد ممکن است افسردگی وناکارآمدی وی را به دنبال داشته باشد وهزینه های زیادی را به فرد تحمیل کند.انجمن درد با در نظر گرفتن این موضوعات در کارگروه های تخصصی، برگزاری کنگره ها ، شرکت در همایش های بین المللی وترجمه کتاب های مختلف مصاحبه و... تا حدی توانسته است نگرش درباره درد را تغییر دهد.
 
درد مزمن منتشر می شود یا نه ؟  

ممکن است درد مزمن منتشر شود . زمانی که بدانیم علت درد چیست ، می توانیم تشخیص دهیم که درد منتشر می شود یا نه . برای مثال اگر علت درد عوامل التهابی است، می تواند منتشر شود اما اگر تنها ضایعه ای در یک قسمت خاص است به طور معمول احتمال انتشار درد وجود ندارد.
از طرفی چون درد از طریق سیستم عصبی در آن ناحیه منتقل وحس می شود، می توانیم درگیری مجموعه ای از اعصاب را در نظر بگیریم که احساس درد را به دیگر نواحی انتشار می دهد.
برای مثال دردهای احشایی - از آن جا که احشا در عمق بدن قرارگرفته است - در عمق بدن احساس می شود، اما در ناحیه سطح پوست ( درد راجعه ) هم احساس درد می کنیم .
  درد تمام بدن، کسالت ورخوت   

وقتی فردی با علایمی مانند کسالت ، رخوت ودرد در تمام بدن مراجعه می کندهم باید توسط متخصصان داخلی ، اعصاب و... معاینه شود وهم توسط متخصصان روان پزشکی. زیرا درد یک موضوع سایکو سوماتیک است. درد باید توسط گروهی از متخصصان در کلینیک های درد بررسی شود تا مشخص شود آسیب فیزیکی (برای مثال مشکلات مفصل) باعث درد شده است یا  این موضوع به دلیل استرس های روزمره وتغییرات هورمونی است. در این حوزه از متخصصان زنان  گرفته تا طب فیزیکی و طب آلترناتیو( طب جایگزین ) می توانند صاحب نظر باشند وکمک کنند .
  سبک زندگی و افزایش  درد   

سبک زندگی در احساس درد تاثیر گذار است. برای نمونه  استرس ،تغییرهورمونی ، افسردگی، اختلال روانی و از طرفی حرکت های نامناسب یا بی تحرکی وتغییرات فیزیولوژیکی که باعث اختلالات پاتولوژیک می شود در احساس درد ومزمن شدن آن تاثیر گذار است .
دردهای مبهم و توصیف نشده  

در بیماری افسردگی دردهای متنوع و نشانه های فیزیکی رایج است. به گزارش سایت پزشکان بدون مرز، این دسته از بیماران ازسردرد، دردشکمی، درد دست و پا و گاهی ترکیبی از این دردها شکایت می کنند. این دردهای مزمن و دایمی را بیمار، خانواده او و حتی متخصص سلامت جدی نمی گیرند.اما توصیه می شود به جای این که ساکت بنشینید و این وضعیت را تحمل کنید، عواملی را که سبب افسردگی و بدتر شدن کیفیت زندگی می شود، برطرف کنید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha