نماینده مردم سردشت از طرح ساماندهی کولبران خبر داد و گفت: بر اساس این طرح سرمایه گذاری‌ها درقالب تعاونی برای ساماندهی کولبران تعریف می‌شود.

تدوین طرح ساماندهی کولبران با ۱۵۶ امضا

سلامت نیوز:نماینده مردم سردشت از طرح ساماندهی کولبران خبر داد و گفت: بر اساس این طرح سرمایه گذاری‌ها درقالب تعاونی برای ساماندهی کولبران تعریف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،رسول خضری ، از آماده‌سازی طرحی با عنوان ساماندهی معابرکولبری خبرداد و گفت: به منظور حل معضل و ابرچالش  بیکاری  و ساماندهی معابر مرزی کشور اعم از کلوبری و ایجاد اشتغال مولد و پایدار درمرزهای کشور و در راستای  اقتصاد مقاومتی و نامگذاری آن از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، این طرح با 9 ماده آماده شده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، افزود: دراین طرح که به امضای 156 نفر از نمایندگان رسیده، تاکید شده  وزارت کشور استان های مشمول این طرح  که در قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوبه 1384 ذکر گردیده را نسبت به احصاء و شناسایی اهالی ساکن در 20 کیلومتری شعاع مرزی که صرفا اهالی ساکن درمحدوده مد نظر باشند، برای تهییه کنندگان و تائید کنندگان آمار افراد، سختگیری‌های مسئولانه اعمال گردد و ظرف 3 تا 6 ماه  از تصویب قانون اجرایی شود.

تعریف سرمایه گذاری درقالب تعاونی جهت ساماندهی کولبران و بازارچه های مرزی

وی تاکید کرد: همچنین وزارت کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نسبت به تعریف سرمایه‌گذاری درقالب تعاونی‌های بخش‌خصوصی، تعاونی دهیاری‌ها، تعاونی‌های مرزنشینان  و همچنین شهرداری‌ها برای ساماندهی بخش خدمات و امورعمومی بازارچه و معابر مرزی اقدام نماید.

خضری با اشاره به اینکه کارت‌های تردد معابر توسط هنگ مرزی صادر می‌شود، تصریح کرد:  این کارت‌ها صرفا برای دارندگان دفترچه مبادلات مرزی که دارای کد مخصوص مرزنشینی هستند وتوسط فرمانداری صادر می‌گردد، موضوعیت دارند.

لحاظ جابه جایی حداکثر 20 محموله درماه به صورت شناور برای مرزنشینان

این نماینده مردم درمجلس دهم، ادامه داد: به ازای هر مرزنشین دارای کد فعالیت جایه جایی حداکثر 20 محموله درماه به صورت شناور لحاظ شود که به صورت نرم افزاری در دفترچه مربوطه ثبت می‌گردد.

وی ادامه داد: صاحبان بار باید دارای یکی از مواردی چون کد مرزنشینی دارای مجوز فعالیت و کارت‌های تردد کولبری، کارت‌بازرگانی، کارت پیله‌وری یا پروانه کسب صنفی در زمینه مورد فعالیت همان شهرستان را داشته باشند.

خضری یادآور شد: با عنایت به سند ملی آمایش سرزمینی دولت نسبت به مطالعات لازم جهت اعطای مجوز مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی به منظور ایجاد زمین‌های اشتغال مولد-جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از صادرات مرزی و ارزآوری که فلسفله وجودی و ذاتی ایجاد مناطق آزاد می‌باشند، در کمترین زمان ممکن اقدامات اجرایی و جدی را عملیاتی نماید.

سرمایه گذاری به میزان 10 درصد کل تسهیلات کشور در مناطق مرزی

وی با بیان اینکه طبق طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت سالانه باید به میزان حداقل 10 درصد کل تسهیلات کشور را دراین مناطق مرزی سرمایه‌گذاری نماید، گفت: تسهیلات در قالب طرح‌های مولد و اشتغالزا و پتانسیل های قوی اقتصادی موجود دراین مناطق به صورت همه جانبه اختصاص داده شود و برنامه‌ریزی جامع درجهت به کارگیری بیکاران، کولبران زحمتکش، مشارکت پیله‌وران بازاریان، اصناف و کسبه شهرستان‌های مرزی به صورت کاملا عملیاتی انجام دهد.

واریز درآمد معابر مرزی به حساب مشترک فرمانداری و هنگ مرزی شهرستان

این نماینده مردم درمجلس دهم، گفت: همچنین دراین طرح پیشنهاد شده درآمدهای معابر مرزی واریز به حساب مشترک فرمانداری و هنگ‌مرزی شهرستان که براساس دستورالعمل مشخصی هزینه سرمایه گذاری گردد، یه عنوان مثال تمامی هزینه‌های اداری و نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات داخل معابر از محل این درآمد تامین گردد.

خضری تصریح کرد : 20 درصد درآمد حاصله با نظارت فرمانداری صرف پروژه‌های عمرانی و خدماتی سطح شهر و روستا گردد، همچنین 10 درصد درآمد حاصله صرف هزینه‌های عمرانی و خدماتی چون تامین نیاز پاسگاه‌های مرزی،امکانات مورد نیاز و خدمات مرزی نیروهای سپاه و مرزبانی گردد.

10 درصد درآمد معابر مرزی صرف اقشار آسیب‌پذیر شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: از سوی دیگر 10 درصد درآمد حاصله برای اقشار آسیب پذیر افراد فاقد مسکن و یا دارای مشکلات خاص و موردی و یا نیازمند معالجه و درمان ، سازمان‌های مردم نهاد و خیره دارای مجوز فعالیت امامان جمعه و جماعت کارهای فرهنگی و حمایت از جامعه هنری و مساجد اختصاص پیدا کند.

وی تاکید کرد: همچنین مابقی درآمد به تناسب 60 درصد و 40 درصد دستورالعمل در اختیار هنگ مرزی و فرماندهی قرار گرفته و با نظارت استانداری و شورای شهرستان جهت پروژه‌های عمومی عمرانی مرزی شهرستان و تامین نیرو و ماشن آلات اختصاص یابد .

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، افزود: بنا برتاکید اصل ترقی 20 قانون اساسی و قانون کار مبنی بر برخورداری از بیمه تامین‌اجتماعی در خصوص بیمه اجتماعی کولبران اقدامات لازم صورت پذیرفته تا دولت حداکثر یارانه بیمه تامین اجتماعی کولبران را پرداخت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha