عضو انجمن متخصصان گوارش و كبد ایران گفت: شایعترین علت ابتلا به آبسه كبدی التهاب عفونی مجاری صفراوی است كه معمولاً در مواردی كه سنگ در مجاری صفراوی وجود داشته باشد میكروب‌ها وارد خون و كبد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز شهرام آگاه در گفت‌وگو با  فارس با بیان اینكه آبسه، حفره‌ای است كه از مایعی متشكل از مجموعه‌ میكروب‌ها و سلول‌های دفاعی و ترشحات آنها تشكیل شده است، اظهار داشت: آبسه معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتد كه در یك نقطه از بدن تعدادی میكروب وجود دارد و سلول‌های دفاعی به دور آن دیواری را تشكیل می‌دهند كه از پخش شدن آن جلوگیری كنند.

وی افزود: آبسه‌ كبدی ناشی از تجمع میكروب و انگل در یك نقطه از كبد است كه ترشح آنها به همراه سلول‌های دفاعی اطراف آن را گرفته است و در حول آن نیز جداری برای جلوگیری از پخش‌شدن این میكروب‌های تشكیل شده است.

آگاه تصریح كرد: آبسه كبدی 2 گروه عمده میكروبی و آمیبی دارد كه در نوع میكروبی زمینه ایجادشدن آبسه معمولاً میكروب‌هایی هستند كه از طریق روده و خون به كبد می‌رسند و شایع‌ترین علت زمینه برای تشكیل این آبسه التهاب عفونی مجاری صفراوی است كه معمولاً در مواردی كه سنگ در مجاری صفراوی وجود داشته باشد میكروب‌ها وارد خون و كبد می‌شوند و در ناحیه‌ای از كبد تجمع می‌یابند.

وی با بیان اینكه به دنبال ایجاد التهاب عفونی مجاری صفراوی و افزایش میكروب‌ها آبسه‌های كوچك تشكیل می‌شود، گفت: این آبسه‌های كوچك ممكن است به هم وصل شوند و آبسه‌های بزرگتر را تشكیل دهند.

این عضو هیئت عملی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: نوع دوم آبسه‌های آمیبی است كه بر اثر عفونت‌های آمیبی روده فرد را گرفتار می‌كند و دفاع بدن در مقابل آن آبسه كبدی را ایجاد می‌كند.

وی با بیان اینكه تب، درد، لرز و بیماری شایع‌ترین علامت‌های بالینی این عارضه است، گفت: در مواردی كه علت زمینه ابتلا به آبسه آمیب است یا در بیماران بدحال ممكن است فرد به زردی مبتلا شود كه در این حالت با معاینه فرد زردی و تب مشخص شده و كبد دردناك است.

آگاه با بیان اینكه سونوگرافی آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش تشخیص است، گفت: در مواردی كه آبسه میكروبی باشد آنتی‌بیوتیك تجویز می‌شود و در صورتی كه بیمار به آنتی‌بیوتیك جواب ندهد تخلیه آبسه‌ها و گذاشتن لوله‌ برای تخلیه كامل آبسه درمان اصلی آن است. در مورد آبسه‌های بزرگ یا خطرناك هم مانند زمانی كه آبسه در مجاورت قلب باشد جراحی توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha