نتایج یک بررسی حاکی از آن است که فرو رفتن سرسوزن سرنگ معمولی شایع ترین عارضه (6/71 درصد) و آسیب دیدگی حین کشیدن دارو در دانشجویان پرستاری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، در نتایج این گزارش آورده شده است: فقط 9/33 درصد دانشجویان پس از ایجاد آسیب آن را گزارش می کنند که بیشترین علت عدم گزارش (30 درصد) اطمینان از عدم وجود بیماری عفونی نگران کننده در وسیله نوک تیری است که از آن استفاده شده است.

 

بر اساس این گزارش، اکثر دانشجویان 6/93 درصد واکسیناسیون هپاتیت بی را انجام داده بودند و از میان دانشجویان سال های مختلف بیشتریت میزان آسیب دیدگی در دانشجویان سال دوم بود.

همچنین این گزارش نشان داد که فراوانی آسیب ها در دانشجویان کارآموز و کارورز همچنین دانشجویان پرستاری تفاوت معناداری نداشت.

نتایج این بررسی حاکی از فراوانی میزان آسیب های ناشی از وسایل نوک تیز با وجود عدم گزارش آن در بین دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده است.

 پوشش واکسیناسیون هپاتیت بی در این دانشجویان در حد رضایت بخش است با این حال برنامه ریزی برای جلوگیری از بروز آسیب و در صورت لزوم اجرای اقدامات صحیح پس از آن ضروری است.

بر پایه این گزارش، آسیب های ناشی از وسایل نوک تیز( NSIs) ( Needle Stick injuries ) مهم ترین مشکل در مواجهه با پاتوژن های قابل انتقال از طریق خون در کارکنان بهداشتی درمانی به ویژه پرستاران است. از این نظر دانشجویان پرستاری در انجام کارهای بالینی به شدت در معرض خطر ابتلاء به این آسیب ها هستند.

هدف این مطالعه تعیین فراوانی آسیب های ذکر شده و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده است.

جامعه پژوهش در این مطالعه همه دانشجویان پرستاری را شامل می شد که در مقطع بالینی اعم از کارآموز و کارورز در حال گذراندن دروس بالینی بودند.

در این پژوهش توصیفی مقطعی، 190 دانشجوی کارآموز و کارورز پرستاری شرکت داشتند و با استفاده از پرشسنامه و بکارگیری منابع معتبر ابزاری در خصوص آسیب با وسایل نوک تیز و عوامل مرتبط با آن طی یک سال گذشته به همراه واکسیناسیون هپاتیت بی تدوین شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha