شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 22717

تحقیق‌های پیشین نشان داده بود كه این ماده - که در ساخت ظروف پلاستیكی كاربرد وسیعی دارد - سبب بروز اختلالاتی در كاركرد غدد درون‌ریز می‌شود اما تحقیقات اخیر نشان داده‌اند كه این ماده از پوست هم می‌گذرد و می‌تواند سبب كاهش كیفیت اسپرم مردان شود. جالب‌تر اینکه کاربرد بیسفنول A به ظروف پلاستیکی محدود نمی‌شود و ردپای این ماده را می‌توان حتی در رسیدهای چاپی عابربانک‌ها، صندوق فروشگاه‌ها و حتی دستگاه‌های خودپرداز هم سراغ گرفت.

بیسفنول A، تركیبی شیمیایی است كه در بسیاری از تولیدات و بسته‌بندی محصولات غذایی به كار برده می‌شود. بیسفنول A خاصیت «زنواستروژنی» دارد؛ یعنی می‌تواند آثار استرادیول را كه هورمونی زنانه است، كاهش دهد و سبب بروز اختلال در كاركرد غدد درون‌ریز شود. بیسفنول A یك سم قوی نیست؛ بلكه مولكولی هزار تا 10 هزار برابر غیرفعال‌تر از استرادیول است. با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند که بیسفنول A حتی در دوز پایین، می‌تواند سبب بروز مشكلاتی در حیوانات شود.

تحقیقی درباره جذب پوستی بیسفنول A

محققان برای اینكه متوجه شوند آیا بیسفنول A از طریق پوست نیز قابل جذب است یا خیر آن را روی گوش خوك آزمایش كردند و متوجه شدند نیمی از بیسفنول A در مواجهه با پوست جذب می‌شود. بعد از برش‌های كوچك پوست انسان برای آزمایش استفاده كردند و متوجه شدند 40 درصد از مولكول‌های بیسفنول A می‌تواند از پوست بگذرد. سرعت عبور آن نیز بسیار بالاست. مواجهه 2 ساعته مواجهه پوست با بیسفنول A باعث می‌شود طی 24 ساعت آتی همچنان بیسفنول A از طریق پوست وارد خون شود. همچنین نتایج بررسی‌های محققان آمریكایی نیز نشان داد میزان بیسفنول A در خون افرادی كه به طور مرتب با رسیدهای صندوق در تماس هستند مانند مسوول صندوق بسیار بالاست.

چطور بیسفنول A از طریق پوست جذب می‌شود؟

نگاهی دقیق‌تر به این تركیب شیمیایی می‌اندازیم. بیسفنول A به 2 صورت پلیمریزه می‌شود؛ از یك سو از آن پلی‌كربنات تهیه می‌كنند كه در بسیاری از بطری‌های آب و شیشه‌های پلاستیكی شیر كاربرد دارد. پلی‌كربنات‌ها وقتی گرم می‌شوند، پلیمر آزاد می‌كنند و همین جنبه از آنها مضر است. از بیسفنول A در تولید نوعی رزین به نام آپوكسی هم استفاده می‌شود كه در داخل قوطی‌های نوشیدنی و كنسروها وجود دارد و در واقع، باعث می‌شود داخل دیواره كنسرو یك لایه به رنگ لاك سفید ببینید. امكان اینكه پلیمرهای این رزین شكسته و وارد غذا شوند نیز بسیار بالاست. در مورد رسیدهای چاپی باید گفت روی این برگه‌ها پودری وجود دارد كه یك‌هزارم وزن كل كاغذ را دارد و از بیسفنول A آزاد یعنی غیر پلیمریزه تهیه شده و برخلاف بیسفنول A موجود در بسته‌بندی مواد غذایی به محض تماس با دست جذب می‌شود. در واقع، ما در تمام روز با دوز پایین بیسفنول A در تماس هستیم و در حال حاضر محققان به دنبال یافتن این موضوع‌اند كه مواجهه دایمی با بیسفنول A در طولانی‌مدت می‌تواند سبب بروز چه مشكلاتی شود. تحقیقات پیشین نشان داده بود كه بیسفنول A اگر از طریق غذا وارد بدن شود می‌تواند مشكلاتی نظیر سرطان دستگاه گوارش و اختلال كاركرد غدد درون‌ریز را پیش آورد. 2 تحقیق اخیر نیز نشان داده است كه بیسفنول A می‌تواند بر باروری‌ مردان تاثیرگذار باشد. در اولین تحقیق، 514 كارگر چینی به مدت 5 سال زیر نظر گرفته شدند. نتایج بررسی‌ها نشان داد كسانی كه در ادرارشان بیسفنول A بیشتری وجود دارد، كیفیت اسپرم پایین‌تری دارند. تحقیق دوم نیز نشان داد مردانی كه با دوز بالای بیسفنول A در محل كار مواجه هستند تمایلات جنسی كمتری دارند. اما هنوز كاملا مشخص نشده كه بیسفنول A جذبی از طریق پوست چه مضراتی خواهد داشت. به هر حال به زنان باردار توصیه می‌شود تا جای ممكن از دست زدن به این نوع رسیدها خودداری كنند.

منبع: سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha