مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور از ثبت‌نام اینترنتی اهدای خون در سامانه نوبت‌دهی این سازمان خبر داد و گفت: هر فرد در سال می‌تواند 36 بار پلاسما و 24 بار پلاکت خون اهدا کند.

ثبت نام برای اهدای خون اینترنتی شد

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور از ثبت‌نام اینترنتی اهدای خون در سامانه نوبت‌دهی این سازمان خبر داد و گفت: هر فرد در سال می‌تواند 36 بار پلاسما و 24 بار پلاکت خون اهدا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی‌اکبر پورفتح‌الله روز شنبه در مراسم بهره‌برداری از سامانه نوبت‌دهی اینترنتی اهدای خون در سراسر کشور، گفت: بانوان هر سال می‌توانند سه بار و مردان چهار بار خون اهدا کنند، اما اهدای پلاسما 36 بار و پلاکت حدود 24 بار در سال امکانپذیر است.
وی با تاکید بر این که راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی انتقال خون در سامان‌بخشی مراجعان جهت اهدای خون بسیار مؤثر است، افزود: ممکن است افراد در زمان‌هایی همچون تاسوعا و عاشورا و همچنین شب‌های قدر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند اما به دلیل افزایش حجم مراجعات، امکان دریافت خون از آنها وجود نداشته باشد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور، گفت: عمر مصرف پلاکت‌های خون بسیار پایین بوده و مدت زمان زیادی نمی‌توان آن را نگه داشت لذا راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی در جهت رفع این مشکل بسیار حائز اهمیت است.
پورفتح‌الله به لزوم توجه به فرهنگ نذر پلاکت و نذر پلاسما اشاره کرد و گفت: در صورت انجام فرهنگ‌سازی در این راستا می‌توان شاهد اهدای بیشتر پلاسما و پلاکت در زمان‌های مشخص شده باشیم.

** زنان فقط یک درصد اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند
همچنین در این مراسم، مدیرکل انتقال خون استان تهران نیز گفت: از آنجایی که عمر فرآورده‌های خونی بسیار کوتاه است مراجعه یک جای اهداکنندگان خون به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی و شب‌های قدر دغدغه ایجاد می‌کند و حجم کاری پرسنل انتقال خون را نیز افزایش می‌دهند.
سیدمرتضی طباطبایی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع نوبت‌دهی اهدای خون گفت: این فرایند بسیار کارآمد است و افراد از طریق این سامانه می‌توانند جهت اهدای خون ثبت‌نام کرده و در زمان مناسب جهت اهدای خون مراجعه کنند.
مدیرکل انتقال خون استان تهران، درباره روش بهره مندی از این سامانه گفت: این سامانه بیش از این فقط به صورت آزمایشی در تهران راه‌اندازی شده بود ولی از امروز در تمام کشور قابل استفاده است.
به گفته طباطبایی، افراد از طریق این سامانه می‌توانند جهت اهدای پلاسما، پلاکت و سلول‌های بنیادی اقدام کنند.
وی با اعلام اینکه سالانه حدود 360 هزار واحد خون در تهران اهدا می‌شود، ادامه داد: 95 درصد از اهداکنندگان خون مرد هستند و 40 درصد از این افراد نیز به صورت مستمر جهت اهدای خون مراجعه می‌کنند.
همچنین بر اساس این گزارش، علاقه مندان به اهدا خون می توانند با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون کشور برای اهدا خون ثبت نام کنند؛ در این سامانه امکان انتخاب مرکز ، روز و ساعت مورد نظر برای اهدا خون وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha