در ایران قریب به پنج میلیون نفر بیمار شناخته شده مبتلا به دیابت داریم و حدود دو میلیون نفر از ایرانیان علیرغم ابتلا به دیابت از وضعیت بیماری خود اطلاعی ندارند.

هر آنچه باید درباره بیماری قند دانست

سلامت نیوز:در ایران قریب به پنج میلیون نفر بیمار شناخته شده مبتلا به دیابت داریم و حدود دو میلیون نفر از ایرانیان علیرغم ابتلا به دیابت از وضعیت بیماری خود اطلاعی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، تیم تحقیقاتی از شاگردان پروفسور محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان در یادداشتی با موضوع کبد چرب آورده‌اند: کبد چرب شیوع قابل توجهی دارد و افراد و بیماران زیادی در خصوص این بیماری بیم، تردید و پرسش فراوان دارند. از نظر علمی، در افرادی که بیش از پنج تا 10 درصد وزن کبدشان را چربی‌ها تشکیل دهند، ابتلا به این بیماری معنا پیدا می‌کند.

دیابت شیرین از اساسی ترین مشکلات بهداشتی و درمانی جوامع بشری منجمله کشور ماست. مهمترین مشخصه این بیماری افزایش قند خون است. بطور کلی بیماری دیابت عمدتا دو نوع است؛ البته به ندرت انواع دیگری از دیابت وجود دارد.

دیابت نوعِ یک

در این نوع از دیابت با کاهش شدید ترشح هورمون انسولین از سلولهای بتای پانکراس مواجه هستیم.

دیابت نوع دو

ممکن است هورمون انسولین به میزان نرمال و یا حتی بالاتر از نرمال ترشح شود اما انسولین قادر به اعمال اثرات خود نیست و مقاومت سلولها و بافتهای بدن به اعمال اثر هورمون انسولین و عدم مصرف مناسب گلوکز در سلولهای بدن باعث ایجاد بیماری است.

اپیدمیولوژی دیابت

در دنیا حدود چهارصد میلیون بیمار مبتلا به دیابت وجود دارد. هر سه دقیقه یک نفر در اثر عوارض دیابت جان خود را از دست می دهند و در هر دقیقه حدود پانزده نفر به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین سی وپنج درصد از قطع عضوها بدلیل ایجاد زخم پای دیابتی است.

در ایران قریب به پنج میلیون نفر بیمار شناخته شده مبتلا به دیابت داریم وحدود دو میلیون نفر از ایرانیان علیرغم ابتلا به دیابت از وضعیت بیماری خود اطلاعی ندارند!

مجموعا حدود ده درصد از ایرانیان به دیابت مبتلا هستند و با شیوع و بروز فزاینده بیماری به نحوی مواجهیم که شاید تا سال 2004 خورشیدی، از هر هفت ایرانی، یک نفر مبتلا به دیابت خواهند بود.

در ایالات متحده آمریکا حدود سی میلیون نفر بیمار دیابت شناخته شده وجود دارد و حدود هشتاد و شش میلیون در معرض ابتلا به دیابت هستند. حدود هشت میلیون آمریکایی از ابتلا خودشان به دیابت اطلاعی ندارند‌. بیماری دیابت در آمریکا سالانه قریب به دویست و پنجاه میلیارد دلار هزینه در بر دارد و هفتمین علت مرگ به شمار می‌رود!

فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت:

سابقه فامیلی، بیماریهای پانکراس، عفونتها و بخصوص عفونتهای ویروسی، چاقی، فشار خون بالا، اضافه وزن، سن بالا، بیماریهای پلی کیستیک تخمدان، بالا بودن سطح چربی خون (TG)وپایین بودن کلسترول خوب( HDL) ونداشتن تحرک کافی از عمده‌ترین عوامل خطر در هر دون وع دیابت است.

دیابت نوع یک غالبا در افراد با سن کمتر از سی سال دیده می شود اما ممکن است که نوع تاخیری دیابت نوع یک در سنین بالاتر دیده شود. دیابت نوع دو که غالبا در سنین بالای سی سال رخ میدهد ممکن است در جوانان ونوجوانان چاق و کم تحرک رخ دهد. به طور کلی ده درصد بیماران دیابتی از نوع یک و حدود نود درصد از نوع دو دیابت رنج می‌برند.

«چاقی» یکی از مهمترین فاکتورهای خطر در رخداد دیابت است که ارتباط مستقیم با ایجاد بیماری داشته و با هر بیست درصد افزایش وزن بالاتر از حد ایده آل، شانس ابتلا به دیابت، دو برابر می شود. با افزایش سن بروز دیابت افزایش می یابد به نحوی که شیوع دیابت در افراد بالای 65 سال به 25 درصد می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha