معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه طرحی برای تغییر شیوه آموزش در پرستاری در وزارت بهداشت مطرح نیست، عنوان کرد: در پرستاری برداشت نامناسبی تحت عنوان تربیت «پرستار بیمارستانی» صورت گرفته که به هیچ وجه تعبیر درستی نیست.

شیوه آموزش پرستاری تغییری نکرده است/ تربیت «پرستار بیمارستانی» تعبیر درستی نیست

سلامت نیوز:معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه طرحی برای تغییر شیوه آموزش در پرستاری در وزارت بهداشت مطرح نیست، عنوان کرد: در پرستاری برداشت نامناسبی تحت عنوان تربیت «پرستار بیمارستانی» صورت گرفته که به هیچ وجه تعبیر درستی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، حدود دو سال پیش وزارت بهداشت با رویکرد افزایش آموزش پرستار در مقطع کارشناسی طرحی را مطرح کرد که طی آن بیمارستان‌هایی که دارای واجد شرایط باشند در صورت نیاز به پرستار می‌توانند با انعقاد تفاهمنامه با دانشکده‌های پرستاری، دانشجوی پرستاری جذب و تربیت کنند. این طرح در شرایطی در برخی دانشکده‌ها آغاز شد که جامعه پرستاری ضمن مخالفت با این طرح اعلام کرد که تعداد بسیاری از پرستاران فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار هستند و بیمارستان‌ها باید ابتدا این افراد را جذب کند. البته جامعه پرستاری مخالفت‌های دیگری هم با این طرح داشتند و معتقد بودند که جذب پرستار بیمارستانی موجب کاهش کیفیت خدمات پرستاری می‌شود. با وجود همه این مخالفت‌ها اما وزارت بهداشت پای خوب و بد این طرح ایستادگی کرد و کار تا جایی پیش رفت، که حالا زمزمه‌ها، از گسترش اجرای این طرح در بیمارستان‌های بیشتری خبر می‌دهند. برای بررسی بیشتر موضوع، آنا با دکتر محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت، به گفت‌وگو پرداخته است.

رویکرد اصلی وزارت بهداشت برای تربیت پرستار بیمارستانی مبتنی‌بر چه مطالعات و ارزیابی‌هایی است؟ آیا این طرح در سایر کشورها اجرا شده و چه نتایجی داشته است؟

وزارت بهداشت در آموزش پرستاری برنامه آموزشی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی را مد نظر قرار داده و همین روال نیز ادامه خواهد داشت. شورای عالی برنامه‌ریزی برای همه رشته‌ها برنامه مدون تصویب می‌کند و در پرستاری هم همین برنامه تهیه شده و مبنای آموزش قرار می‌گیرد. هیچ واحد دانشگاهی در کشور نمی‌تواند از این برنامه تخلف کند و لذا برنامه آموزش پرستاری به همان صورت که مصوب شده اجرا خواهد شد.

در حال حاضر طرحی برای تغییر شیوه آموزش در پرستاری در وزارت بهداشت مطرح نیست. در پرستاری برداشت نامناسبی تحت عنوان تربیت «پرستار بیمارستانی» صورت گرفته که به هیچ وجه تعبیر درستی نیست آنچه که در رشته پرستاری مطرح است نیاز به افزایش ظرفیت مقطع کارشناسی پرستاری برای تامین نیاز به پرستار است. بر طبق برنامه پرستاری آموزشی، دانشجو نزدیک به نیمی از زمان آموزش خود را باید در بیمارستان آموزش ببیند به هیمن دلیل برای اینکه افزایش کمی و کیفی در آموزش صورت بگیرد نیاز به استفاده بیشتر از فضای آموزش در بیمارستان‌ها است.

همانطور که قبلا گفته شد شیوه آموزش پرستاری تغییری پیدا نکرده است البته بازنگری بر اساس نیازهای جدید در همه رشته‌ها لازم است که از مسیر خودش انجام می‌گیرد و عموما برد‌های رشته‌های مختلف با مدیریت دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی کار بازنگری را انجام می‌دهد که در مورد پرستاری هم این کار بارها صورت گرفته است که برنامه فعلی در سال 1393 بازنگری شده است.

اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد حضور غیر موثر و ناکافی دانشکده‌های پرستاری در بیمارستان‌های آموزشی برای مدیریت آموزش بالینی است. که بر اساس دستورالعمل و آیین‌نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های آموزشی برای آموزش پرستاری این امکان وجود دارد که دانشکده‌ها با بیمارستان‌ها تفاهم‌نامه امضا کنند تا بتوانند از عرصه آموزش بالینی به نحو موثری استفاده کنند و ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس نیاز مدیریت شود.

همکاری دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها برای آموزش پرستار در مقطع کارشناسی(عمومی) پرستاری بسیار ضروری است و در آیین‌نامه استفاده از عرصه‌های بیمارستان و بهداشتی درمانی بیشتر این مقطع مد نظر بوده است. تبعا آموزش تخصصی و مقاطع کارشناسی ارشد پرستاری و آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی بر طبق ضوابط مربوطه ادامه خواهد یافت.

در شیوه آموزش مدرک تحصیلی، طول دوره، ضوابط پذیرش و صدور گواهی‌نامه دانشجویان پرستاری تغییر نیافته و تبعا ضوابط جذب و به کارگیری هم بر طبق روال عادی صورت می‌گیرد.

همه دانشگاه‌ها واجد شرایط می‌توانند از آیین‌نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی استفاده کنند تا آموزش پرستاری کمیت و کیفیت بهتری پیدا کند. این آیین‌نامه مختص دانشگاه خاصی تدوین نشده است البته در این آیین‌نامه جزئیات مربوط به شرایط دانشکده و بیمارستان مشخص شده است.

بیمارستان‌ها به صورت مستقل دانشجوی پرستاری نمی‌پذیرند هر چند که می‌توانند برای تامین نیاز خود با دانشکده‌های پرستاری تفاهم‌نامه تنظیم کنند تا علاوه‌بر استفاده دانشکده از عرصه آموزشی آنها با نظارت معاونت آموزشی دانشگاه و با رعایت قوانین و ضوابط از بین دانشجویان پذیرفته شده، دانشجویان واجد شرایط را برای به کارگیری در بیمارستان بورسیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha