معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر گفت: روش دیالیز صفاقی برای بیماران دیالیزی استان بوشهر بسیار مناسب است.

به گزارش سلامت نیوز دكتر ابراهیم شفیعی در حاشیه سمینار یك روزه آشنایی با دیالیز صفاقی در بوشهر به خبرنگار وب دا  گفت: استفاده از روش دیالیز صفاقی در سطح كشور آغاز شده و در این روش نیاز به حضور بیمار در بیمارستان نیست و بیمار می‌تواند در منزل و هر مكانی با حداقل امكانات دیالیز را خودش انجام دهد.
وی افزود: روش دیالیز صفاقی از راهبردهای موثر درمان بیماران دیالیزی است كه در آن به امكانات و دستگاه‌های گران قیمت نیاز نیست و تصفیه خون بیمار از طریق پرده صفاق كه در قسمت داخلی شكم قرار دارد، انجام می‌شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی استان بوشهر تصریح كرد: عوارض دیالیز صفاقی از عوارض ناشی از دیالیز خونی جلوگیری می‌كند و با توجه به اینكه برخی از بیماران دیالیزی در استان بوشهر برای دیالیز هر هفته باید مسافت زیادی را طی كنند و در فصل گرما در این استان شرایط سخت‌تری حاكم است استفاده از روش دیالیز صفاقی از بسیاری مشكلات بیماران دیالیزی می‌كاهد.
وی گفت: هم اكنون 300 بیمار دیالیزی در استان بوشهر وجود دارد كه همه آنها با روش ماشین و دیالیز خونی درمان می‌شوند.
دكتر شفیعی افزود: بیمارانی كه دچار نارسایی كلیوی می‌شوند، برای دفع سموم از بدنشان به حداقل هفته‌ای سه بار دیالیز نیاز دارند و با توجه به تعداد زیاد بیماران اگرچه با نهایت ظرفیت خدمات را ارائه می‌كنیم اما هنوز به وضعیت مطلوب در بیمارستان‌های این استان نرسیده‌ایم و نیاز است كه شیوه دیالیز تغییر كند.
وی اضافه كرد: با توجه به اینكه بیمارانی كه پیشنهاد پیوند كلیه به آن‌ها داده می‌شود باید قسمت‌های دیگر بدنشان حفظ شود و به آنها آسیب نرسد، استفاده از روش دیالیز صفاقی روش بسیار مناسبی برای این بیماران است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی بوشهر ادامه داد: هم اكنون از 9 بیمارستان در این استان هفت بیمارستان دارای بخش دیالیز است و در آینده در بیمارستان شهر اهرم مركز شهرستان تنگستان نیز بخش دیالیز راه‌اندازی می‌شود.
دكتر شفیعی اظهار داشت: بیمارستان فاطمه زهرا بوشهر به 110 نفر، 17 شهریور برازجان مركز شهرستان دشتستان 81 نفر، امیر المومنین گناوه 37 نفر، زینبیه خورموج مركز شهرستان دشتی 33، امام خمینی (ره) كنگان 34 نفر و بیمارستان بقیه‌الله دیلم 11 بیمار دیالیزی را در استان زیر پوشش خدمات درمانی دارند.
دكتر شفیعی در ارتباط با همایش آشنایی روش دیالیز صفاقی عنوان داشت: این همایش برای آشنایی همكاران با این شیوه درمان بیماران دیالیزی برگزار شده است و بعد از این همایش، آموزش بیماران در دستور كار دانشگاه علوم پزشكی بوشهر قرار دارد تا با مناسب بودن روش دیالیز صفاقی آشنایی كامل پیدا كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha