یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 227281

وزیر بهداشت با اشاره به گلایه نانوایان مبنی بر آنکه آرد ایرانی چسبندگی لازم را ندارد و ناچار به استفاده از نمک بیشتری در خمیر نان هستند، گفت: درست است که ما در حوزه گندم خودکفا شده‌ایم، اما می‌توان قسمتی از گندم تولید داخل را صادر و گندمی که مورد نظر نانواها است را خریداری کنیم.

پالم از لبنیات و مواد لبنی حذف شد

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به گلایه نانوایان مبنی بر آنکه آرد ایرانی چسبندگی لازم را ندارد و ناچار به استفاده از نمک بیشتری در خمیر نان هستند، گفت: درست است که ما در حوزه گندم خودکفا شده‌ایم، اما می‌توان قسمتی از گندم تولید داخل را صادر و گندمی که مورد نظر نانواها است را خریداری کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم روز جهانی غذا با بیان اینکه امروز به مناسبت روز جهانی غذا دور هم جمع شده‌ایم، گفت: امیدواریم با مرور کارنامه یک ساله‌مان به این حقیقت برسیم که جمع شدن‌مان بی‌ثمر نیست و نتیجه‌اش این است که مردم از غذای سالم‌تری استفاده کنند. بنابراین به هر میزان بتوانیم از حقوق مردم مراقبت کنیم، خوب است.

وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم و شرکت‌ها و مراکز علمی و اجرایی، گفت: موضوع غذا صرفا به وزارت بهداشت مربوط نیست، هر چند که ناظر در این حوزه طبق قانون وزارت بهداشت و در مواردی سازمان ملی استاندارد است و خوشحالیم که در دولت آقای روحانی بر خلاف دوره‌های گذشته همکاری خوبی بین این دو سازمان ایجاد شده است. البته باید توجه کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز نقشی بی‌بدیل در این حوزه دارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما بر روی مواد غذایی که از مبادی قانونی کشور وارد می‌شوند، نظارت کامل داریم، گفت: بنابراین مردم باید در این زمینه مطمئن باشند و بدانند که نظارت قوی روی فرآورده‌های غذایی وجود دارد و به شایعات گوش نکنند. وزارت بهداشت ثابت کرده که برای حفظ سلامت مردم بدون هیچ رودربایستی عمل می‌کند و اهل مسامحه نیست.

هاشمی تاکید کرد: البته مواردی از فرآورده‌های غذایی به صورت قاچاق در بازار وجود دارد که از دید و نگاه ما خارج است، اما باید از سایر دستگاه‌ها بخواهیم که این موضوع را کنترل کنند. خوشبختانه در طول یک سال گذشته مجمع ملی سلامت با حضور رئیس جمهور ایجاد شد و آئین‌نامه آن را تدوین کردیم و بنا شد تا این مجمع در همه استان‌های کشور با حضور استانداران برگزار شود و نظارت بر بهداشت حرفه‌ای، بهداشت محیط و توجه به غذای مردم اعم از خرده فروشی تا مراکز توزیع غذا را بر عهده داشته باشد. همچنین شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور ۹ عضو کابینه و با ریاست رئیس جمهور تشکیل شد که تصمیمات خوبی در حوزه نمک و روغن گرفته است.

هاشمی با بیان اینکه هر چند توانستیم ۱۰ درصد از میزان مصرف نمک را کاهش دهیم اما هنوز مشکلاتی در این حوزه داریم، گفت: به طوریکه هنوز هم میزان مصرف نمک در کشور ما دو برابر دنیاست. در زمینه مصرف شکر نیز روزانه ۸۵ گرم شکر مصرف می‌کنیم که برای رسیدن به استاندارد مصرف شکر باید مصرف آن را به میزان ۲۵ گرم کاهش دهیم. در حوزه مصرف روغن نیز شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصمیم گرفته تا اسید چرب روغن‌ها را به صفر برساند که به نظر من این کار شدنی است.


پالم از لبنیات و مواد لبنی حذف شد

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما درباره روغن پالم حرف زدیم و عمل کردیم، گفت: با اقداماتی که انجام شد روغن پالم از لبنیات و مواد لبنی حذف شد. البته برخی به غلط در جامعه تبلیغ کردند که پالم سرطان زا و مضر است، اما این در حالیست که مصرف زیاد آن مضر است و در تولید بستنی، شکلات و ... لازم است که از آن استفاده شود. به هر حال وزارت بهداشت توانست میزان واردات پالم را از ۷۵۰ هزار تن به کمتر از ۴۰۰ هزار تن کاهش دهد و در عین حال موفق شدیم که تعرفه پالم را هم افزایش دهیم تا مصرف آن کنترل شود.


راهکاری برای کاهش نمک نان

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به موضوع غنی سازی آرد، گفت: نانواها شاکی هستند و می‌گویند آرد ایرانی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، چسبندگی لازم را ندارد و می‌گویند حتما باید این گندم با گندم وارداتی مخلوط شود تا بتوانیم آن را استفاده کنیم و نمک بیشتری هم به آن نزنیم. از طرفی نرخ جهانی گندم ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان است در حالیکه ما گندم را با قیمت بیش از ۱۰۰۰ تومان می‌خریم. یعنی علاوه بر پرداخت این مابه التفاوت، نانوا هم مجبور است نمک بیشتری به خمیرش اضافه کند که این موضوع باعث آسیب دیدن سلامت مردم می‌شود و در حوزه سلامت هم باید هزینه جداگانه‌ای انجام دهیم.

هاشمی همچنین اظهار کرد: درست است که ما در حوزه گندم خودکفا شده‌ایم، اما می‌توان قسمتی از گندم تولید داخل را صادر کنیم و گندمی که مورد نظر نانواها است را خریداری کنیم. البته غنی سازی آرد با برخی از افزودنی‌ها همچنان ادامه دارد. در عین حال سازمان غذا و دارو برای بیماران متابولیک نیز کارهای خوبی انجام داده که از آنها تشکر می‌کنم.


ساز و کار تعیین عوارض برای کالاهای آسیب‌رسان سلامت، به نفع اقتصادی‌هاست

وی با اشاره به تهیه لیستی از کالاهای آسیب رسان به سلامت، گفت: باید توجه کرد که ساز و کار مجلس شورای اسلامی برای وضع عوارض بر کالاهای آسیب رسان سلامت، مناسب نیست و ترکیب آن به نفع اقتصادی‌هاست و به حوزه سلامت اجازه کار نمی‌دهند. این در حالیست که اگر پیشگیری در این حوزه انجام شود، تاثیر بسیار زیادی دارد و علاوه بر پیشگیری از بیماری‌ها، درآمد دولت هم از این طریق افزایش می‌یابد.

وزیر بهداشت با اشاره به نصب چراغ راهنمای تغذیه بر روی محصولات غذایی طی دو سال گذشته گفت: امیدوارم سازمان غذا و دارو در این حوزه بیش از گذشته به مردم آگاهی رسانی کند و مردم هم به این موارد دقت کنند و سعی کنند تا کالاهایی که با رنگ زرد و قرمز مشخص شده‌اند، کمتر استفاده کنند.

هاشمی در ادامه به اهداف وزارت بهداشت تا سال ۲۰۱۸ در حوزه غذا اشاره و اظهار کرد: کاهش ۱۵ درصدی مصرف نمک یکی از اهداف وزارت بهداشت تا سال ۲۰۱۸ است که یک راه آن سیاستگذاری درست بوده و باید سیاست‌هایمان در راستای حفظ سلامت مردم باشند. البته بخشی از این موضوع هم فرهنگی است و سازمان صدا و سیما می‌تواند نقشی بی‌بدیل در این زمینه داشته باشد؛ چرا که تکرار مسائل منجر به تغییر رفتار می‌شود. آموزش و پرورش نیز می‌تواند در جهت تغییر رفتار و یا رفتارسازی گام بردارد. در عین حال یکی دیگر از اهداف ما تا سال ۲۰۱۸ کاهش ۱۲ درصدی قند در نوشیدنی‌های صنعتی است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: باید بدانید که راه ارتقاء کیفیت در همه حوزه‌ها از جمله صنعت غذایی چیزی جز توجه به صادرات نیست؛ چرا که اگر صادرات‌مان افزایش یابد مردم می‌دانند که محصول‌مان محصول خوبی است و در بازارهای بین‌المللی توانسته رقابت کند. بنابراین اینکه فقط در داخل موفق باشیم، کافی نیست و هیچ کس نمی‌گوید ماست من ترش است. در حال حاضر شرکت‌هایی در حوزه غذا، دارو و ... داریم که در بازارهای بین‌المللی حضور دارند و رقابت می‌کنند. امیدواریم این رونق در صنعت غذای کشور سال به سال بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha